خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان ثبت اسناد: ۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور سنددار شده است

معاون سازمان ثبت اسناد: ۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور سنددار شده است
کد خبر : ۱۵۳۱۸۳۴

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از صدور سند و تهیه نقشه‌های حدنگاری برای ۷۰ درصد اراضی زراعی در کشور خبر داد.

صفدر کشاورز روز پنجشنبه در آیین تکریم و معرفی مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی اظهار کرد: از ۱۵ میلیون هکتار اراضی زراعی در کشور تاکنون ۱۱ میلیون هکتار معادل ۷۰ درصد سنددار و نقشه‌های حدنگاری آن تهیه شده است. ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی باقی مانده نیز در زمان مشخص باید سنددار شود تا طبق قانون بتوانیم برای همه اراضی نقشه و سند مشخص داشته باشیم.

وی اظهار کرد: قانون جامع حدنگار سال ۹۳ تصویب شد و باید در تمام کشور نقشه جغرافیایی تهیه شده و هیچ نقطه‌ای فاقد سند باقی نمانده است.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه مجموع املاک کشور شامل اراضی ملی، کشاورزی، بافت مسکونی شهری و روستایی است ادامه داد: ۹۹ درصد عرصه‌های ملی نقشه حدنگاری دارند و اسناد مالکیت صادر شده است.

وی بیان کرد: در بخش بافت مسکونی شهری و روستایی نیز کار صدور سند انجام شده و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به حدنگار تکلیف بوده که امیدواریم به سرانجام برسد.

کشاورز یادآور شد: قانون مربوط به ثبت اسناد ۲۱ اردیبهشت ۱۲۹۰ تصویب شده و تا سال ۱۳۱۰ قانون حاکم اختیاری بود، اما از آن تاریخ به بعد باید اجباری همه افراد املاک خود را ثبت کنند.

وی بیان کرد: اکنون وظایف سازمان ثبت در چهار بخش تقسیم می‌شود که اعتبار بخشی به عقود مردم توسط دفاتر اسناد رسمی ازدواج انجام می‌گیرد.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شرکت‌ها و تثبیت مالکیت افراد حقیقی و حقوقی را از اموری عنوان کرد که در قانون به سازمان ثبت اسناد و املاک سپرده شده است و گفت: تنظیم رسمی اسناد مالکیت از مهمترین وظایف قانونی ثبت اسناد بوده و تنطیم عادی اسناد در مجامع قانونی پذیرفته نیست.

وی گفت: قانون الزام ثبت رسمی معاملات اموال منقول و غیر منقول هم احیا شده که هدف آن نظارت بر نقل و انتقال آینده است و همچنین با این قانون مشاوران املاک ساماندهی می‌شوند.

کشاورز با اشاره به پیش بینی‌های قانونی برای صدور سند مالکیت گفت: تسهیل در تنظیم اسناد مهمترین رویکرد تصویب قانون‌های مربوطه است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در حوزه ثبت شرکت‌ها، اجرا و املاک جزو استان‌های برتر کشور است گفت: امیدواریم با قانون جامع حدنگاری و الزام به ثبت اموال منقول و غیر منقول ساماندهی خوبی در کشور شاهد باشیم.

در این جلسه از محمد محمدزاده قدردانی و محمد رضا ابراهیمی به عنوان مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی منصوب شد.


محمد جعفر عبداللهی روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی که با حضور معاون امور ملاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد گفت: امیدواریم تا پایان سال با تامین نیروی انسانی مورد نیاز، ادارات این ۲ شهرستان راه‌اندازی شود، چون مردم اکنون رنج زیادی برای دریافت خدمات تحمل می‌کنند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: راه اندازی اداره ثبت اسناد و املاک در شهرستان‌های درمیان و خوسف در استان ضروری و از مطالبات مردمی است که باید پاسخ داده شود. 

وی ادامه داد: صحت عمل در اجزای حاکمیت، باعث کاهش جرم می‌شود و اداره ثبت اسناد و املاک به سمت هوشمندسازی رفته و دستگاه قضایی نیز در این رویکرد همراه است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی احداث ساختمان‌های اداری، اجرای موفق قانون حدنگار، تثبیت اراضی و صدور اسناد را از عملکرد موفق مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: امید است این روند توسط مدیرکل جدید شتاب گیرد.

وی شناخت آسیب‌ها و مقررات را از مهمترین ویژگی‌های مدیرکل جدید برشمرد و ادامه داد:مسئولیت، امانت سنگینی است که بر دوش انسان نهاده می‌شود و در آن دنیا به‌طور ویژه بازخواست خواهیم شد.


مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی نیز گفت: قانون الزام ثبت اموال منقول و غیر منقول فصل جدیدی در ثبت اسناد است که اجرای آن جز با تعامل سازنده و اقدامات جهادی امکان پذیر نیست.

محمد رضا ابراهیمی بر استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت‌ها تاکید کرد و افزود: برای اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی نیازمند تعامل دستگاه‌های اجرایی هستیم.

وی یادآور شد: قانون‌های جدید اسناد و املاک فرصت‌های خوبی پیش رو قرار داده که هرگونه تعلل در اجرای این قوانین تبعات سنگینی در آینده دارد.

مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی هم تکمیل ۲ پروژه عمرانی ساختمان اداری از محل اعتبارات ملی را در سه سال گذشته یادآور شد و گفت: امیدواریم به زودی واحد ثبت اسناد و املاک در شهرستان‌های درمیان و خوسف هم راه‌اندازی شود.

محمد محمد زاده افزود: سال گذشته ۱۷ هزار سند در حوزه مسکن استان صادر شده و امسال هم برای تمام نقشه‌هایی که راه و شهرسازی ارائه کرده سند صادر کرده ایم.

وی با اشاره به اجرای موفق قانون حدنگاری در استان عنوان کرد: در حوزه اسکن دفاتر اسناد رسمی هم جزو استان‌های پیش رو بودیم.

در این جلسه از تلاش‌های سه ساله محمد محمد زاده تقدیر و در حکمی از سوی رئیس سازمان اسناد و املاک کشور به سمت مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی منصوب شد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز