خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

توضیحات یوسفی در خصوص آیین نامه مجلس درباره استعفای نمایندگان برای حضور در دولت

توضیحات یوسفی در خصوص آیین نامه مجلس درباره استعفای نمایندگان برای حضور در دولت
کد خبر : ۱۵۲۹۳۹۰

یک عضو هیأت رئیسه مجلس در خصوص استعفای نمایندگان برای حضور در دولت توضیحاتی ارائه داد.

مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پذیرش استعفای نمایندگانی که قصد حضور در دولت را دارند، گفت: براساس آئین‌نامه نمایندگانی که می‌خواهند از نمایندگی مجلس استعفاء دهند و به مسئولیت‌های دیگر بروند به دلیل اهمیت و ارزشی که برای رأی مردم هم از نظر شرعی و قانونی و حقوقی قائل هستیم، باید استعفای‌شان به رأی گذاشته شود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رأی و اعتماد مردم ارزشمند است و مسئولیت‌پذیری برای افراد به همراه دارد، خاطرنشان کرد: اگر کسی می‌خواهد از نمایندگی به مسئولیت دیگری برود باید استعفایش را به جهت حرمت و ارزش قائل شدن برای مردم به رای مجلس بگذارد.

وی عنوان کرد: آئین‌نامه داخلی مجلس در بعضی از موارد سکوت دارد و یا صراحت ندارد، یا در برخی از موارد برداشت حقوقی می‌شود، مثلا در مورد استعفای پزشکیان همین اتفاق افتاد اما برای آقای زاکانی که دوره قبل به شهرداری رفتند استعفای ایشان به رأی مجلس گذاشته شد ولی برای دکتر پزشکیان هم بر اساس وحدت رویه گذشته عمل شد. مثلا اگر شخصی رئیس‌جمهور شده باشد اما مجلس به آن رأی ندهد آن زمان چه اتفاقی می‌افتد؟ از جهت برداشت حقوقی و بر اساس وحدت رویه، لازم نبود استعفای ایشان به رأی گذاشته شود. 

این عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: این مسئله در خصوص وزرا متفاوت است، چون به وزرا خود مجلس رأی می‌دهد؛ یعنی برای آقای دنیامالی، نوری قزلجه در این دوره یا آقای ساداتی نژاد و خاندوزی در دور قبل اگر مجلس به آن‌ها رأی اعتماد نمی‌داد وزیر نمی‌شدند و نماینده باقی می‌مانند. از این جهت رأی اعتماد به وزیر به منزله پذیرش استعفای وزیر تلقی می‌شود، زیرا از جهت بلعکس هم همین برداشت می‌شود چراکه اگر رای نمی آوردند در نمایندگی باقی می‌مانند و به کار نمایندگی‌شان ادامه می‌دادند، اینجا هم دور و تسلسل قانونی به وجود می‌آمد که فردی ابتدا به عنوان وزیر استعفایش را بدهد بعد مجلس در جلسه رای اعتماد به وی رأی ندهد. از این جهت برداشتی که از قانون صورت می‌گیرد برداشت صحیحی است که رأی اعتماد به وزیر به منزله پذیرش استعفاء است. 

یوسفی گفت: افراد دیگری که رأی از مجلس نمی‌گیرند مانند افرادی که معاون رئیس‌جمهور می‌شوند یا مسئولیت دیگری در کشور می‌گیرند. ممکن است برخی نماینده باشند که آن‌ها باید استعفای‌شان بر اساس آئین‌نامه به رای گذاشته شود.

بر این اساس استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده اهل سنت نقده که با حکم رئیس‌جمهور پزشکیان به عنوان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب شد، به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز