خبرگزاری کار ایران

فیاضی در گفت‌وگو با ایلنا:

آموزش و پرورش الزامات قانون سنجش و پذیرش دانشجو را به درستی برای دانش آموزان فراهم نکرده است

آموزش و پرورش الزامات قانون سنجش و پذیرش دانشجو را به درستی برای دانش آموزان فراهم نکرده است
کد خبر : ۱۵۲۴۹۴۷

یک عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش الزامات قانون سنجش و پذیرش را به درستی فراهم نکرده است، طبیعتا قانون ناقص اجرا می‌شود و عدالت آموزشی رعایت نمی‌شود که همین امر موجب اعتراض عمومی می‌شود و افکار عمومی را ملتهب می‌کند.

عبدالوحید فیاضی درباره اعتراضات به نتایج کنکور و قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سال‌های سال گفته‌ایم با غول کنکور باید مبارزه کرد و با اطلاع صحیح از سنجش و توانایی علمی فرزندان این مملکت طرحی جایگزین کنکور شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مجلس نهم ما «قانون سنجش و پذیرش» را تصویب کردیم که آن زمان من عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بودم و سخنگویی کمیسیون را برعهده داشتم؛ زیرا کنکوری که طی ۲ ساعت آن همه توانایی‌های ۱۲ سال یک دانش آموز را می‌سنجند به طور طبیعی کفایت نمی‌کند.

وی یادآور شد: در مجلس هشتم بحث حذف کنکور مطرح بود ما دیدیم کنکور قابل حذف نیست و «قانون سنجش و پذیرش» را آوردیم قانونی که باید هم انعطاف نشان دهد و در عین حال کنکور را نمی‌توان حذف کرد و عنوانش «قانون سنجش و پذیرش دانشجو برای دوره‌های مختلف تحصیلی» بود. این قانون حسن‌اش این بود که تاثیر سوابق تحصیلی را در موفقیت علمی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه در نظر گرفتیم و سوابق تحصیلی تاثیر مثبت داشت. 

فیاضی ادامه داد: طبق این قانون در طول دوره متوسطه نمرات برخی از دروس تخصصی و برخی از دروس عمومی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت و نمره دپیلم دانش آموزان آنجا به عنوان بخشی از توانایی‌ها و نمرات داوطلب مورد نظر بود. مزیتش این بود که دانش‌آموزان زمانی که در حال تحصیل در مدرسه بودند هَم و غم‌شان کنکور نبود، هَم و غم‌شان این بود که بتوانند توانایی‌های آموزشی خودشان را بالا ببرند، در کلاس درس حضور و نقش فعال داشته باشند و پابه‌پای معلم پیش بروند و دپیلم بگیرند و بعد در کنکور شرکت کنند که این قانون درحال حاضر شکل دیگری شده است و با مصوبه شورای عالی فرهنگی تاثیر قطعی معدل لحاظ شده است.

وی با اشاره به این‌که تاثیر مثبت یک چیزی دارد و تاثیر قطعی چیز دیگری، اینجاست که الان ما با یکسری از اعتراضات رو به رو شدیم، خاطرنشان کرد: در عین حال وزارت آموزش و پرورش الزامات آن قانون سنجش و پذیرش را به درستی فراهم نکرده است وقتی که الزامات را فراهم نکرده است طبیعتا قانون ناقص اجرا می‌شود و عدالت آموزشی رعایت نمی‌شود که همین امر موجب اعتراض عمومی می‌شود و افکار عمومی را ملتهب می‌کند در واقع کنکور الان دچار یک چنین چالشی شده و نگرانی هایی برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص راهکار برای رفع مشکلات به وجود آمده در خصوص کنکور بیان کرد: به نظرم راه‌حل، بازگشت به آن تاثیر مثبت است، در حال حاضر این‌که بتوانیم از تاثیر قطعی عبور و به تاثیر مثبت بازگردیم می‌تواند نگرانی‌ها را تا حدودی کاهش دهد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز