خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بررسی ابعاد قطعی مکرر برق در بخش خانگی و صنعتی/ راه نجات انرژی کشور بخش خصوصی و بهینه‌سازی است

بررسی ابعاد قطعی مکرر برق در بخش خانگی و صنعتی/ راه نجات انرژی کشور بخش خصوصی و بهینه‌سازی است
کد خبر : ۱۵۲۲۸۴۷

نایب رئیس کمیسیون انرژی گفت: راه نجات انرژی کشور بخش خصوصی و بهینه سازی مصرف که این امر بسیار مهم است. بهینه سازی مصرف انرژی یکی از احکامی است که ما در برنامه هفتم آورده‌ایم؛ بهینه مصرف انرژی شامل بنزین، فرآوردهای نفتی، گاز و برق است و همه این را شامل می‌شود.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ناترازی انرژی و ادامه‌دار بودن قطعی برق در برخی از مناطق کشور گفت: در شروع دولت شهید رئیسی قرار بر این بود آقای محرابیان وزیر وقت نیرو که الحق و الانصاف زحمات زیادی کشیدند؛ هر سال ۱۰ هزار مگاوات برق اضافه کنند که در نهایت پایان ۴ سال ۴۰ هزار مگاوات اضافه شود. قرار بود این اتفاق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اورهال نیروگاه‌ها، ساخت نیروگاه‌های جدید به اضافه اینکه شبکه‌های فرسوده برق را احصا کنند افزوده شود؛ اینکه چقدر اضافه شده است من کاری ندارم و باید خودشان پاسخ دهند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی ادامه داد: من به تازگی از سفر اربعین بازگشتم همین طور تلفن پشت تلفن است که برق خانگی هم قطع شده است، با آقای معاون وزیر و مدیر عامل توانیر تلفنی صحبت کردم و گفتم که شما برق صنایع و تولید را قطع می‌کنید، برق چاه‌های کشاورزی را هم روزی چندین ساعت قطع می‌کنید حالا رسیده به برق خانه‌ها؛ این نشان می‌دهد که ما کمبود داریم که چیزی حدود ۱۷ الی ۱۸ هزار مگاوات در پیک است.

وی افزود: در مطالعه‌ای مشاهده کردم کشورهای پیشرفته دنیا مانند آلمان، آمریکا، اسپانیا و ترکیه به سمت انرژی های تجدیدپذیر می‌روند، مثلا کشور آلمان ظرفیت نیروگاهی خودش را تا ۲۰۳۰ به بیش از ۶۵ درصد خواهد رساند، یعنی ۶۵ درصد برقش را با انرژی‌های تجدیدپذیر تولید خواهد کرد.

سنگدوینی با بیان این‌که انرژی‌های تجدیدپذیر شامل انرژی خورشیدی و انرژی بادی است و ما از  این انرژی‌ها ظرفیت بالایی در کشور داریم، عنوان کرد: حال چه کسی باید انجام دهد؟ بخش خصوصی. ما به بخش خصوصی کم فرصت داده‌ایم، در صورتی که باید شرایط و امنیت را برایش فراهم کنیم.

وی یادآور شد: برای بخش خصوصی کم امنیت فراهم کردیم که این امر بسیار مهم است، زیرا هنگامی که شخصی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید امنیت را برایش فراهم و تشویقش کرد. از سوی دیگر باید سرمایه‌گذار نفع ببرد و مطالباتی که دارد به او داده شود. 

این عضو کمیسیون انرژی عنوان کرد: نیروگاه‌هایی که ما در حال حاضر از آنها استفاده می‌کنیم سیکل نیستند راندمان‌شان نهایت ۲۵ تا ۳۰ درصد است و سیکل ترکیبی هم شوند به ۴۰ الی ۵۰ درصد می‌رسند که این ظرفیت را از انرژی‌های تجدیدپذیری همچون باد و خورشید باید به دست بیاوریم و استفاده کنیم به سمتش برویم.

وی با اشاره به این که راهی نداریم جز اینکه به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر برویم، گفت: توجه داشته باشید هنگامی که به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر می‌رویم هم می‌توانیم شرکت‌های دانش بنیان و آن‌هایی که نوآور و فناور هستند را وارد کار کنیم هم این که منابع آبی خودمان را حفظ کنیم. زیرا دیگر منابع آبی خودمان را برای برق مصرف نمی‌کنیم. از سوی دیگر کاهش وابستگی به انرژی را داریم؛ چراکه باید برق وارد کنیم یا برای نیروگاه‌ها اگر در زمستان کمبود داشته باشیم، باید گاز وارد کنیم. 

وی تاکید کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر پایدار هستند. خورشید را نگاه کنید، ما می‌توانیم حدود ۳۰۰ روز از ظرفیت انرژی خورشیدی در کشور استفاده کنیم، ضمن اینکه کاهش گازهای گلخانه‌ای را داریم چراکه سوخت‌های فسیلی آلودگی هوا را در بردارند از سوی دیگر اشتغال‌زایی‌ در صنعت‌های جانبی، در نصب پنل ایجاد می‌شود. ظرفیت تجدید پذیر ما ۹۰۰ مگاوات است ولی تا ۱۴۰ هزار مگاوات جا دارد یعنی ۱۰۰ هزار مگاوات خورشیدی و ۴۰ هزار بادی، اما از این ظرفیت کمتر استفاده کردیم و باید به این سمت برویم که افزایش‌اش دهیم. 

این عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: الان انرژی‌های تجدیدپذیر ما حدود ۹۰۰ مگاوات در مقابل ۷۰ الی ۸۰ هزار مگاواتی که داریم بسیار کم و زیر یک درصد است و ما باید این را بالا ببریم. برخی از کشورهای دنیا این عدد را دارند به ۸۰ درصد می‌رسانند. طبق اطلاعاتی که داریم ۳۱۰ مگاوات انرژی بادی و ۳۹۰ مگاوات خورشیدی است و مابقی انرژی‌های برق و آبی هستند. بنابراین ما باید سمت این که انرژی‌های تجدید پذیر خودمان را افزایش دهیم، برویم. در این زمینه هم باید بخش خصوصی را وارد کنیم که به نظر من همین الان هم باید شروع کنیم چراکه دیر است.

وی تاکید کرد: آقای علی‌آبادی باید به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برود چراکه اگر نرود با توجه به گرمایی که امسال بود و پیک مصرف به ۸۰ هزار مگاوات هم رسید، سال آینده به مشکل برخواهیم خود.

سنگدوینی خاطرنشان کرد: بالاخره شما زمانی که در پیک مصرف باشید مطمئنا عدد به سمت این می‌رود که باید برق تولید، صنعت و کشاورزی را قطع کنند و آخرش به سمت قطع برق خانگی خواهند رفت. از همین رو باید مشوق ایجاد کنیم، زیرا تا زمانی که نفع و منفعتی برای کسی ایجاد نکنیم مطمئناً استقبالی از آن نمی‌شود، نفع چیست؟ به مشترکین تجاری، صنعتی و خانگی بگوییم اگر صرفه‌جویی کردید من صرفه‌جویی شما را به شما بازمی‌گردانم پولش را به شما می‌دهم و همان برق را به صنعت بفروشند.

وی افزود: صنعت گاز الان این کار را کرده است گفته هر صنعتی که صرفه‌جویی کند آن صنعت به بورس می‌آید آن مقدار گاز را می‌خرد و پول را بازمی‌گرداند به مشترکینی که صرفه‌جویی کرده‌اند و نفع به آن مشترکینی بازمی‌گردد که صرفه‌جویی کرده‌اند.

سنگدوینی گفت: ما باید دو طرفه کار کنیم، هم سرمایه گذار را تشویق کنیم، هم امنیت ایجاد کنیم و پولش را بدهیم و به وی بگوییم برو تولید کن و وقتی هم تولید می‌کند باید از او بخریم و پولش را بدهیم باید این‌ها را دنبال کنیم تا نتیجه بگیریم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی گفت: راه نجات انرژی کشور بخش خصوصی و بهینه‌سازی مصرف است که این امر بسیار مهم است. بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از احکامی است که ما در برنامه هفتم آورده‌ایم؛ بهینه‌سازی مصرف انرژی شامل بنزین، فرآوردهای نفتی، گاز و برق است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز