خبرگزاری کار ایران

در صحن مجلس مطرح شد؛

انتقاد رسایی از معاون پارلمانی دولت/ قالیباف: حرف شما را تایید می‌‌کنم

انتقاد رسایی از معاون پارلمانی دولت/ قالیباف: حرف شما را تایید می‌‌کنم
کد خبر : ۱۵۱۹۷۳۷

یک نماینده مجلس از ادعای تأیید رهبری برای معرفی وزرا انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، حمید رسایی در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با انتقاد از محتوای توئیت شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، گفت: همکاران با استناد به مطلب اخیر معاون پارلمانی رئیس جمهور در صفحه شخصی خود که ادعا کرده کابینه با مشورت و تأیید رهبری معرفی شده است، از ما می خواهند با وزرای پیشنهادی مخالفت نکنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با طرح این سوال که آیا درباره رأی به کابینه یا وزیر پیشنهادی خاصی از طرف رهبر انقلاب توصیه ای شده است؟ عنوان کرد: رهبر انقلاب در دیداری که شخص رئیس جمهور نیز در آن حضور داشت، شاخصه های ۱۲ گانه ای را برای کابینه تعیین کردند و توصیه کلی ایشان این بود که دولت بر اساس این شاخصه ها وزرای پیشنهادی را معرفی کرده و مجلس نیز با در نظر گرفتن این شاخصه ها در انتخاب وزرا به دولت کمک کند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه از سوی دولت، تشخیص اینکه وزرای معرفی شده این مصادیق را دارند یا خیر، با رئیس جمهور بوده و ما نمی توانیم بگوییم چرا اینگونه است، بیان داشت: از سوی دیگر تشخیص اینکه وزرای پیشنهادی، این شاخصه ها را دارند نیز با ما نمایندگان است که ما هم به دنبال بهانه هستیم تا به همه آنها رأی بدهیم اما برای رأی دادن یا رأی ندادن نیاز به حجت شرعی داریم.

رسایی در ادامه با بیان اینکه چنین ادعایی که وزرا با تأیید رهبری معرفی می شوند، در دوره های گذشته نیز مطرح شده که آخرین آن در دولت دوم آقای روحانی بود، یادآور شد: در پی این موضوع، دفتر رهبر انقلاب در تاریخ ۶ مرداد ۹۶ اطلاعیه رسمی صادر کرد که متن آن را از پرتابل رسمی ایشان می خوانم: «جریان خبری که از پشتیبانی پرحجم خارجی برخوردار بوده در صدد القای این است که تک تک اعضای کابینه با نظر رهبر انقلاب انتخاب می شوند در حالی که رویه ثابت در تمام دولت ها، هماهنگی (و نه تعیین) با رهبری در انتخاب وزرای دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده که آن هم به حسب تکالیفی است که بر اساس قانون اساسی برای رهبری در امور سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی تعیین شده است. در خصوص برخی وزارتخانه ها مانند علوم، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی رهبر انقلاب حساسیت هایی دارند که انحراف در آنها موجب انحراف در حرکت کلان کشور می شود و مراقبت از این حرکت عمومی کشور وظیفه قطعی رهبری است.»

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم اضافه کرد: در این اطلاعیه همچنین تصریح شده: «رهبری در انتخاب مسئولان وزارتخانه های ورود نمی کنند.» چیزی که ما شنیدیم این است که رؤسای جمهور در هر دوره گزینه هایی را مطرح می کنند و اگر ایشان مخالفتی داشته باشند بیان می کنند در غیر این صورت انتخاب و معرفی وزرای پیشنهادی با شخص رئیس جمهور و تأیید نهایی آنها از طریق رأی نمایندگان است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب هیچگاه تشریفات قانونی را تعطیل نکرده و نمی کنند و همواره به رعایت آنها پایبند بوده اند، اظهار کرد: اکنون آیا ایشان در هر دوره باید اطلاعیه صادر کنند و توئیتی که اخیرا آقای دبیری معاون پارلمانی منتشر کرده باید باعث مراجعه همکاران به ما شود؟ تعجب می کنم برخی دوستان هم ما را متهم می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به موضوع مشابه دیگری، خاطرنشان کرد: رهبری در تاریخ ۷ مهر سال ۸۷ فرموده اند برخی نمایندگان گفته اند ما به رئیس صداوسیما اعتراض نمی کنیم و او را نقد نمی کنیم چون شما او را منصوب می کنید که رهبری پاسخ دادند این چه حرفی است؟

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با وارد دانستن این تذکر، گفت: آقای رسایی حرف دقیقی زد و من دیگر توضیح بیشتری در این خصوص نمی دهم. بعدا نگویید قالیباف با من...

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز