خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه نوبت صبح سومین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

گزارش ایلنا از جلسه نوبت صبح سومین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم
کد خبر : ۱۵۱۹۵۹۴

در نوبت صبح سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برنامه‌های گزینه‌های وزارت جهاد کشاورزی و دادگستری مورد بررسی قرار گرفت و با آغاز نوبت عصر رسیدگی به برنامه وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه صحن علنی امروز ۲۹ مرداد مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

با توجه به بررسی صلاحیت و برنامه ۷ وزیر پیشنهادی تا پایان وقت روز گذشته، جلسه امروز با دستورکار بررسی صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی غلامرضا نوری قزلجه آغاز شد که در ابتدا سمیه رفیعی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در موافقت و تایید برنامه و کارنامه نوری قرائت کرد.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گفتند؟

پس از آن سیدسلمان ذاکر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی طی سخنانی گفت: شما مسئولیتی را پذیرفته اید، برنامه های شما را به صورت فشرده مطالعه کرده ام، شما فرزند این مجلس هستید، با درد کشاورزان آشنا هستید اما حقوق آن ها را دیده اید. از استانی آمده ام که حدود ۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند، شما از اصلاح نظام آزاد و بهبود بهره وری نام برده اید اما نگفته اید کشاورز چگونه می تواند به بهره وری برسد. آیا بازار تهاتر محور برای شما ممکن خواهد بود؟

ابوالحسن مصطفوی نماینده رزن در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ابراز داشت: نوری قزلجه به سلامت و پاکدستی و اقتدار در مدیریت شهره است. وی روستازاده و کشاورز زاده است و از سوی دیگر تحصیلاتشان تا عالی‌ترین درجه در زمینه مرتبط با کشاورزی است.

گزارش ایلنا از جلسه نوبت صبح سومین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

محمد سبزی عضو کمیسیون کشاورزی در موافقت با وزیر پیشنهادی اظهار داشت: او در برنامه هفتم نقش داشته است و در اعتقاد به جمهوری اسلامی چیزی غیر از این از او ندیدیم. امید به آینده و غرق نشدن در مسائل حزبی و جناحی ویژگی است که آقای نوری دارد. ایشان سو سابقه‌ای هم ندارد اکثر کابینه این ویژگی را دارد او انسان سالم و پاکدستی است. اولین شاخص وزیر امین بودن است، وزارت طعمه نیست.

اسماعیل کوثری در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: آشنایی با مجموعه وزارتخانه چه از سطح تاکتیک و عملیاتی باید با سطح استراتژی و راهبردی فرق داشته باشد و نگاه‌ها در این زمینه تفاوت دارد چرا که در آنجا قراردادها، تصمیمات و سیاست‌های کلان باید گرفته شود لذا بنده نسبت به آقای نوری قزلجه هم همان احساس را دارم چرا که وی تنها در سطح استان و شهرستان مسئولیت داشته است و درست است که در سوابق خود نوشته است معاون وزارتخانه اما مشخص نیست کدام وزارتخانه و چه مدت در این سمت فعالیت داشته است بنابراین این موضوع برای من در زمان توضیح برنامه‌های آقای نوری قزلجه در کمیسیون امنیت ملی نیز دارای ابهام بود.

آخرین مخالف نوری قزلجه رحمت الله نوروزی بود، نماینده علی آباد کتول طی سخنانی عنوان کرد: کارمندان وزارت کشاورزی درآمد خوبی ندارند و ناراضی هستند و انگیزه ای برای کار ندارند، برنامه شما برای این اقدام چیست؟حذف ارز ۴۲۰۰ برای کشاورزان مشکل به وجود آورده است، این مشکل را چگونه می خواهید حل کنید؟ پول گندم کاران را چگونه می‌خواهید پرداخت کنید؟ ۱۶۲ همت پول کشاورزان را هفته گذشته با تاخیر زیاد دادند در صورتی که ۲۰۰ درصد قیمت کود افزایش پیدا کرده است.

در ادامه محمد جلالی نماینده محلات در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نوری قزلجه با استفاده از توان تولیدکنندگان که سرمایه اصلی بخش کشاورزی هستند و توجه به اسناد بالادستی، در تحقق شعار محصولات غذایی و کشاورزی با کیفیت و داخلی موفق عمل خواهد کرد.

همچنین محمد بیات دیگر نماینده موافق نوری قزلجه در سخنانی ابراز داشت: نوری قزلجه امکان تعامل بالا با نمایندگان مجلس و رفع مشکلات حوزه های انتخابیه آنها را دارد؛ وی برنامه محور بوده و نسبت به محیط زیست نگرش مثبت دارد؛ طرفدار خودکفایی پایدار در تولید محصولات کشاورزی و میان کارکنان وزارت جهاد محبوب است عضو تأثیرگذار در تهیه و تدوین برنامه هفتم بوده و با نقاط ضعف و قوت آن آشناست.

دفاع وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

بعد از پایان سخنان نمایندگان مخالف و موافق نوبت به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی رسید تا از برنامه های خود دفاع کند، نوری قزلجه طی سخنانی تصریح کرد: بنده با فساد هیچ نسبتی نداشته‌ام اما در فسادستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارم و در طول دوران خدمتم یک مورد فساد هم اتفاق نیفتاده است و می‌توانم این قول را دهم که مبارزه با فساد ربطی به تحریم و پول ندارد و به صورت محکم با فساد مبارزه می‌کنم.

پس از پایان دستور کار بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی زمان تذکر شفاهی در اختیار حمید رسایی نماینده تهران قرار گرفت که وی قصد داشت در سخنانی علیه نطق روز گذشته عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه مباحثی را طرح کند که قالیباف با قطع سخنان وی از او خواست که در دستور روز صحبت کند.

مشاجره رسایی و قالیباف

در ادامه رسایی طی تذکری خطاب به قالیباف از شیوه جدید ثبت نام و قرعه کشی موافقین و مخالفین تذکر داد که رییس مجلس در پاسخ گفت: در گذشته قرعه کشی همه موافقین و مخالفین در روز اول انجام و نوبت افراد مشخص می شد این زمینه ساز این اتفاق می شد که افراد بروند سراغ مخالفین و تلاش کنند تا پیش از فرارسیدن نوبت نظرشان را تغییر دهند اما با شیوه کنونی در فاصله کوتاهی تا زمان بررسی وزیر مدنظر کسی از مخالفین و موافقین اطلاع ندارد.

بعد از این نوبت به بررسی صلاحیت و برنامه های امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری رسید که در این بخش در ابتدا گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در موافقت با صلاحیت و کارنامه رحیمی قرائت شد.

گزارش ایلنا از جلسه نوبت صبح سومین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی دادگستری چه گفتند؟

حاجی دلیگانی به عنوان مخالف اول رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: کمک به وزرا سه نوع است اینکه کمک کنیم وزیری رای نیاورد تا روز قیامت پاسخگو نباشد خودش نوعی کمک است کمک نوع دوم این است که کمک کنیم کسی که توانایی دارد مسئولیت بپذیرد کمک نوع سوم این است که می‌دانیم فردی توانایی دارد و رای هم دارد اما نقص هایی در کارش است که باید این‌ها را گفت این جلسه هم یکبار تکرار می‌شود، اگر الان نگوییم کی بگوییم؟

پس از وی سلمان اسحاقی نماینده مخالف وزیر در انتقاد از عملکرد سازمان تعزیرات عمومی ابراز داشت: پرسید امروز دارو چند است؟ به عنوان کسی که ۶ ماه است در کوچه و پس کوچه ها شهر دنبال داروی مادرم می‌گردم از نردیک درد مردم را دیدم.

نقدعلی نماینده موافق طی اظهاراتی پیرامون عملکرد رحیمی مطرح کرد: در بخش تعزیرات که خلاء قانونی داشتیم، رحیمی در یک اقدام فوری و خوب، از سران قوا اختیار گرفت و جامعه را با اختیارات ویژه‌ای که از سران قوا بر عهده گرفت، مدیریت کرد.

صباغیان بافقی در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری عنوان کرد: صباغیان بافقی با اشاره به عدم نتایج اقدامات نظارتی مجلس در قالب تحقیق و تفحص و اعمال ماده ۲۳۴ بیان کرد: متأسفانه ما آماری در رابطه با به نتیجه رسیدن این تحقیق و تفحصات در دست نداریم لذا ضرورت دارد آماری در این بخش ارائه شود تا بدانیم چه مواردی مورد رسیدگی قرار گرفته و چه نتایجی حاصل شده است.

شهرکی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: وزیر پیشنهادی دادگستری تجارب بی‌نهایت ارزشمندی در حوزه خود داشته و ارتباطش با مجلس بی نظیر است، اما بر اساس گزارش معاونت نظارت و مرکز پژوهش‌های مجلس برنامه‌های ایشان کمتر از ۵۰ درصد همسو با برنامه‌، ۳۷ درصد منطبق و ۱۳ درصد نبوده است؛ از آقای وزیر می خواهم در صورت رأی اعتماد خواستار توجه به مسائلی مانند کاهش اطاله دادرسی که در برنامه هفتم آمده است.

توسلی با تاکید بر اینکه تعزیرات باید پاسخگوی نمایندگان و مردم باشد ادامه داد: آقای رحیمی برنامه‌های جالبی در حوزه بین‌المللی و مالکیت فکری دارند که باید این برنامه‌ها به درستی اجرایی شود.

دفاع وزیر پیشنهادی دادگستری

بعد از پایان صحبت های موافقان و مخالفان نوبت به امین حسین رحیمی رسید که از برنامه های خود دفاع کند.

رحیمی با تاکید بر اهمیت تعمیق و گسترش روابط میان قوا به ویژه قوه قضاییه و مجلس خاطرنشان کرد: به جای صحبت در روزنامه‌ها باید میان خود صحبت کنیم و چالش‌ها را رفع کنیم. در دولت چهاردهم می‌خواهیم تعامل با قوه قضائیه را محدود به کارگروه پنج نفره نکنیم و به سطح استانی برسانیم. می‌خواهیم تلاش کنیم که راهکار حل مشکلات کشور یعنی تعامل و هم افزایی را بهتر اجرایی کنیم.

در پایان جلسه علنی امروز و پیش از آغاز تنفس دو ساعته تا برگزاری جلسه نوبت عصر، کمیسیون های «امنیت ملی و سیاست خارجی» و «صنایع و معادن» گزارشات خود را در تایید و موافقت با برنامه های وزیر پیشنهاد دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح قرائت کردند.

بر این اساس در نوبت صبح سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برنامه‌های گزینه‌های وزارت جهاد کشاورزی و دادگستری مورد بررسی قرار گرفت و با آغاز نوبت عصر رسیدگی به برنامه وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دستور کار قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز