خبرگزاری کار ایران

ثابتی در مخالفت با عراقچی:

عراقچی دیپلمات واقع‎‌بینی نیست/ برخی نمایندگان برای رای آورری وزرا بازی خطرناکی را شروع کردند

عراقچی دیپلمات واقع‎‌بینی نیست/ برخی نمایندگان برای رای آورری وزرا بازی خطرناکی را شروع کردند
کد خبر : ۱۵۱۹۰۹۱

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه ما معتقدیم آقای عراقچی دیپلمات واقع‎‌بینی نیستند، گفت: ما سال ها برای برجام ضرر کردیم رآکتور اراک چه بلایی سرش آمد بعد عوامل این بلاها بیایند وزیر شوند؟ولی بعد هم در روی مردم باید نگاه کنید امروز عده ای برای آینده نگری شخصی ممکن است دفاع کنند اشکالی ندارد اما صادق باشید. کدام بند برجام قابل دفاع است؟ مکانیزم ماشه رای دادن و افتخار دارد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرحسین ثابتی نماینده مخالف عراقچی در نطقی عنوان کرد: برخی از نمایندگان این روزها برای رای آورری برخی وزرا از جمله عراقچی بازی خطرناکی را شروع کردند برخی موافقان عراقچی می‌گویند حتما به او رای بدید مگر نمی دانید یک نفری گفته او باید وزیر شود. خود آقا بارها گفتند مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند.

وی یادآور شد: دیروز پیش فردی رفتیم می‌گوید به کل وزرا رای بدهید این چه استدلالی است؟ متوجه عوارض این رویه هستید؟ اگر اینطور است مجلس را تعطیل کنید. خود رهبری مخالف این رویه هستند برخی برای اینکه به زور بخواهند موافق بتراشند شروع می کنند به اخبار درگوشی که بارها هم تکذیب شده است که یکی هم همین برجام بود سال ۹۴ آقایان سبقت می‌گرفتند از هم که برجام را تبریک بگویند آقا در دیدار عمومی گفتند این تبریک گفتن ها معنی ندارد هر کسی به وظیفه خود عمل کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: کاری نکنید استقلال مجلس زیر سوال برود در مذاکرات برجام کنگره و سنا ابزار تیم مقابل بوده شما از اول می خواهید مجلس را هم خلع سلاح کنید کنید؟ این بود مجلسی که امام گفت در راس امور است؟

ثابتی با بیان اینکه ما معتقدیم آقای عراقچی دیپلمات واقع‎‌بینی نیستند، گفت: ما سال ها برای برجام ضرر کردیم رآکتور اراک چه بلایی سرش آمد بعد عوامل این بلاها بیایند وزیر شوند؟ ولی بعد هم در روی مردم باید نگاه کنید امروز عده‌ای برای آینده نگری شخصی ممکن است دفاع کنند اشکالی ندارد اما صادق باشید. کدام بند برجام قابل دفاع است؟ مکانیزم ماشه رای دادن و افتخار دارد؟

وی با اشاره به اینکه دیپلمات حرفه ای و ورزیده بودن به پرتاب کردن خودکار نیست، پس پخش بخشی از یکی از مصاحبه‌های عراقچی در صداوسیما در همین خصوص گفت: دیپلمات ورزیده به دیدن واقعیات است به این است که متنی را امضا کنی که رفتار طرف مقابل قابل پیش بینی باشد که گیر نکنیم. مگر وقت ملت حق الناس نیست؟ مگر قول ندادیم در وقتی که داریم مشکلاتشان را حل کنیم؟ ۸ سال کشور چطور گذشت؟ اول گفتند مشکلات اقتصادی را حل می کنیم آخرش عراقچی سال ۹۶ آمد در تلویزیون گفت هدف اصلی برجام لغو تحریم های اقتصادی نبود. عجب. چه بوده؟ گفتند خواستیم از پرونده هسته ای ایران امنیتی زدایی کنیم ای کاش روحانی این حرف را میزد ببینیم اصلا رای می آورد یا نه.

نماینده تهران یادآور شد: آقای عراقچی شما حتی مجری خوبی هم برای سیاست های رهبری و شورای عالی امنیت ملی هم نبودید به خاطر اینکه رهبری رهبری در مشهد گفتند ظریف به ایشان گفته از برخی خطوط قرمز نتوانستیم پاسداری کنیم گناه این پای چه کسی است؟ کسانی که رفتند آنجا توافق کردند سکه گرفتند بعد گفتند ما نبودیم. پس چه کسی بود نکند من بودم؟ اینکه عراقچی با ظریف مرزبندی می کند خوب است ولی چرا الان این اتفاق می افتد؟ چرا زودتر این کار را نکردید؟

وی ادامه داد: سردار حاج قاسم سلیمانی در اسفند ۹۷ گفت دشمن با توافق برجام ۲ می‌خواهد ریشه جریان‌های اسلامی را در منطقه خشک کند. سوال این است که حاج قاسم در برجام ۱ چه می‌دید که از برجام ۲ می‌ترسید؟ یا فرزند شهید فخری‌زاده گفت اشک پدر من با برجام درآمد؛ سوال این است که شهید فخری‌زاده به عنوان یک متخصص و نخبه دفاعی، صنعتی و دفاعی در متن برجام چه دیده بود؟

ثابتی در ادامه گفت: می‌گویندکه ما تحریم‌ها را لغو کردیم، بقیه آن تقصیر ترامپ است؛ در حالی که بسیاری از تحریم باقی ماند و حتی درباره آن صحبت هم نشد. برای مثال تحریم چرخه دلار که در سال ۲۰۰۸ به بهانه هسته‌ای اعمال شد اما چرا در متن برجام حتی یک جمله نه در ارتباط با لغو که حتی در رابطه با تعلیق آن هم آورده نشده است. آقای عراقچی! شما چه مجری سیاست‌هایی بودید که مهم‌ترین تحریم‌های هسته‌ای هم باقی ماند؟

ثابتی گفت: یکی از بهترین قوانین مصوب مجلس قبل قانون اقدام راهبردی بود که در واکنش به این بود که مذاکره کنندگان ما خوب عمل نکردند و این قانون مصوب شد تا این توافق پرخسارت روزنه هایش گرفته شود بعد از شهادت شهید فخری زاده رویکر غلط روحانی و ظریف باز داشت ادامه پیدا می کرد که با ترامپ هم مذاکره کنیم این مجلس به درستی قانون را تصویب کرد و رهبری بارها تمجید کردند. این بحث عوامانه را جمع کنید که مگر آقا نمی دانست؟ آقا گفت شما باید بدانید.

وی افزود: تقریبا هیچ توصیف آقای سیف درباره برجام بود و توصیف من و امثال من نیست! بسیاری از افرادی که در برجام نقش داشتند گفتند یا اشتباه کردیم یا سادگی کردیم. از حافظه تاریخی این سال‌ها عبرت بگیرید. آقای عراقچی! در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس و تصدی بر وزارت امور خارجه، در راستای منافع ملی قول می‌دهم بیشتر از همه به شما کمک کنم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز