خبرگزاری کار ایران

ظهوریان در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:

مخالفتم با عراقچی به دلیل مواضع ناپخته او در زمان حضورش در وزارت خارجه است

مخالفتم با عراقچی به دلیل مواضع ناپخته او در زمان حضورش در وزارت خارجه است
کد خبر : ۱۵۱۹۰۷۸

نماینده مشهد و کلات گفت: موضع مخالف من نسبت دکتر عراقچی برای مواضع ناپخته ایشان در زمان حضورشان در وزارت خارجه است. ایشان گفتند اف ای تی اف خطری ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میثم ظهوریان ابوترابی در جلسه علنی امرو ز( ۲۸ مرداد ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: موضع مخالف من نسبت دکتر عراقچی برای مواضع ناپخته ایشان در زمان حضورشان در وزارت خارجه است که مصداق گره زدن زندگی مردم به بیگانگان است. مثلا ایشان گفتند اف ای تی اف خطری ندارد، و باید حل شود تا بتوانیم مذاکرات با اروپا را ادامه دهیم. اف ای تی اف چیست؟ یک معاهده‌نامه ۴۱ بندی است که آقای طیب نیا بستند و  ۳۹ بند آن را هم ما اجرا کردیم فقط دو موافقت نامه مانده است.

وی افزود: من در کمیسیون اقتصادی از دکتر همتی پرسیدم اف ای تی اف در مجلس امضا شود مشکلات بانکی ما حل می‌شود؟ دکتر همتی گفتند مشکل بانک‌های کوچک حل می‌شود اما برای بانک‌های بزگ هیچ اتفاقی نمی افتد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم عنوان کرد: بند ۳۱ FATF در خصوص تضمین همکاری بین المللی در زمینه تبادل و به اشتراک گذاری اطلاعات ذینفع واقع می­گوید و بخش دیگری تاکید دارد که باید مشتری اول در نظام بانکی را ما معرفی کنیم و همچنین باید تراکنش های نظام بانکی مان را برای اینکه ذینفع نهایی مشخص شود به کشورهایی که از ما اطلاعات بخواهند اطلاع دهیم.

وی افزود: بند ۳۲ FATF نیز می گوید وجود دروازه ها و کانال های تبادل اطلاعات به منظور  اشتراک گذاری اطلاعات بدون هیچ محدودیتی بوده است. سوال کردم که آیا معقول است که در شرایط تحریمی که شبکه تراستیو را قربانی ارتباط با چند بانک کوچک کنیم که آقای همتی پاسخی به این سوال ندادند و همان اتفاقی بیافتد که سال ۹۷ برخی از صرافی ها برای دور زدن تحریم ها نقش داشتند شناسایی شوند.

نماینده مشهد و کلات گفت: ایشان گفتند من ظریف نیستم این موضع خوبیست ولی باید مشخص شود که این تفاوت چیست؟ آقای ظریف در اواخر دوره وزارت گفت دوستان تحریم را در زمان سرازیر شدن شرکت‌های غربی راندیم. موضع شما در مورد این مساله چیست؟ آیا می‌خواهیم دنیا را در این چند کشور خلاصه کنیم؟ برنامه شما برای حل عدم تعادل در ارتباط با چین چیست؟

وی خطاب به وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: آیا قانون اقدام راهبردی را یک ظرفیت می‌دانید؟ آیا اگر در مجلس بودید به این قانون رای می‌دادید یا این موافقت شما به خاطر اجبار فعلی مجلس است ؟ آیا شما می‌خواهید از ظرفیت‌های میدان استفاده کنید یا آن را ایجاد کننده هزینه برای دیپلماسی می‌دانید؟ سال دیگر موعد مکانیزم ماشه است موضع خودتان را در مورد این موضوع شفاف کنید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز