خبرگزاری کار ایران

زنگنه در مخالفت با برنامه های وزیر اقتصاد:

همتی در کمیسیون‌ها می‌گوید با ارز ترجیحی مخالف بودم اما در زمان حذف این ارز در یک هفته ۳ مصاحبه علیه آن انجام داد

همتی در کمیسیون‌ها می‌گوید با ارز ترجیحی مخالف بودم اما در زمان حذف این ارز در یک هفته ۳ مصاحبه علیه آن انجام داد
کد خبر : ۱۵۱۹۰۰۰

نماینده تربت حیدریه و مه ولات گفت: همتی در کمیسیون‌ها می‌گوید با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودم اما در زمان حذف این ارز در دولت شهید رئیسی در یک هفته سه مصاحبه علیه این کار انجام داد. در مصاحبه ای گفتند این باعث تورم سه رقمی می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن زنگنه در جلسه علنی امروز ( ۲۸ مرداد ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی در جریان  بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی در مخالفت با برنامه های عبدالناصر همتی  گفت: من در دانشگاه تهران درس نخواندم و در اقتصاد  شاگردی بیش نیستم. ما به رهبر انقلاب قول دادیم به آقای پزشکیان کمک کنیم، نه این که مجیزگویی کسی را کنیم، خطایی که ۴ سال پیش انجام دادیم را تکرار کنیم؟

وی افزود: چهار شاخص بر عملکرد گذشته و تجربه، تفکرات و نگرش های اقتصادی ، تناقضات در حرف ها و برنامه های آتی را مدنظر قرار بدهیم. وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی فرمانده اقتصادی دولت قرار است باشد، مردم باید براساس نظرات شما تصمیم بگیرند بنده با ارز ۴۲۰۰ تومانی و آن سیستم مخالف بودم در دولت رئیسی اعلام کردم اکنون نیز اعلام می‌کنم اقتصاد باید مبنا داشته باشد، نمی شود که براساس دولت ها نظرات را تغییر بدهیم.

زنگنه گفت: همتی در کمیسیون‌ها می‌گوید با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودم اما در زمان حذف این ارز در دولت شهید رئیسی در یک هفته سه مصاحبه علیه این کار انجام داد. در مصاحبه ای گفتند این باعث تورم سه رقمی می شود .همچنین در موضوع FATF آقای همتی در مناظرات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری خطاب به محسن رضایی می‌گوید شما FATF را دو سال زندانی کردید و چرا زودتر درباره آن تصمیم نمی‌گیرید؛ اما جالب است در اسفند ۹۸ اعلام می‌کند که FATF هیچ تاثیری در ارز ندارد و تاکنون ۳۵ میلیارد دلار ارز تامین کردیم.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه مبنی بر اینکه تخاصم با آمریکا تمام شدنی نیست و باید تخاصم را مدیریت کنیم تصریح کرد: سوال من از رییس جمهور این است که وقتی نظر وزیر امور خارجه دولت چنین است، وزیر اقتصاد او می‌تواند همه چیز به برجام و FATF گره بزند. آیا این دو وزیر می‌توانند با هم کار کنند یا آقای همتی دو سال بعد آقای پزشکیان را هم مانند آقای روحانی نفی می‌کند.

وی ادامه داد: باید تکلیفمان را با مردم مشخص کنیم ما نمی توانیم یک تفسیر جدیدی از اقتصاد بنا کنیم و به مردم بگوییم البته ای کاش رئیس کمیسیون اقتصادی که قرار است بر وزارت اقتصاد نظارت کند انقدر قاطع از ایشان دفاع نمی کردند و اجازه می دادند دیگران دفاع کنند.

زنگنه گفت:‌ مجلس ناظر است من با کلیات دولت موافقم اما مردم انتظار دارند مجلس نقش نظارتی خودش را حفظ کند ما باید بر دولت نظارت کنیم، امروز ۶۰ نفر مخالف ثبت نام کردند مجلس باید به  نقش خودش بازگردد.

وی یادآور شد: آقای همتی در دو سال و ۱۰ ماه مسئولیت در بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی را از ۲۰ به ۴۰ رسانده، یعنی دو برابر شده است، دلیل آن هم ابتدا بی‌انضباطی بانک‌ها است. وی در ۱۷ مهر سال ۱۳۹۸ در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌ها در مورد اصلاح نظام بانکی می‌گوید: این اصلاح مهم است اما ضرب‌الاجل خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم و یک کار درازمدت است.

زنگنه ادامه داد: سوال من از وزیر پیشنهادی اقتصاد این است که چرا قانون بانک مرکزی را که آقای بحرینی در دولت قبل تصریح کرد در زمان ریاست در بانک مرکزی پیگیری نکرد و چرا با آن مقابله کرد؟ آقای همتی اصولا به انضباط بخشی نظام بانکی ندارند. ده‌ها مورد است که من تنها به یک مورد آن اشاره می‌کنم، در سال ۹۹ آقای همتی بانک ملی را با ۷  هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرد و ۲ سال بعد همین بانک را با ۱۶ هزار و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته، یعنی ۲ برابر تحویل می‌دهد. ایشان باید پاسخ دهد که میزان تسهیلات دهی در بانک‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ چقدر است.

ویی با طرح سوال از وزیر پیشنهادی اقتصاد که وضعیت شاخص کفایت سرمایه در طول ۳ سال مدیریت شما در بانک مرکزی چه شد؟ اضافه کرد: براساس بررسی صورت‌های مالی ۱۷ بانک بورسی که گزارش آن اردیبهشت ماه در خبرگزاری فارس منتشر شده، گفته شده است که کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها نشان می‌دهد ۳۳۰ هزار و ۹۳۳ میلیارد تومان از منابع این بانک‌ها نه صرف اهدای تسهیلات و نه سرمایه گذاری در سهام اوراق شده است، حتی به بانک دیگر قرض داده نشده است؛ پاسخ دهید اینها کجا رفته است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به این که پول‌ها وارد بازار ملک و طلا شده است، اضافه کرد: یادمان نرفته سال ۹۷ همین بانک‌ها ۵۷ تن طلا خریدند و نرخ تسهیلات به سپرده در ۱۲ ماه کمتر از ۶۰ درصد است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: آقای همتی شما عملیات صرافی‌ها را مسدود کردید در شرایطی باید سیاست ضد تحریمی می‌داشتید، تعهد ارزی گذاشتید و تمام صادرات خرد ما بسته شد. تعهد ارزی پدر صادر کننده و تولید کننده را درآورد.

نماینده تربت حیدریه در مجلس با اعلام اینکه آقای همتی اصولا اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد، تصریح کرد: ایشان در یادداشتی در آذر ماه ۱۴۰۲ به نرخ حقیقی ارز اشاره می‌کند و می‌گوید با توجه به تورمی که در کشور داریم باید نرخ ارز افزایش پیدا کند. اساسا ما ۲ تفکر در این حوزه داریم، یک تفکر افراطی در تثبیت نرخ ارز داریم که ما با آن مخالف هستیم اما یک تفکر افراطی می‌گوید نرخ ارز با تورم بالا برود و حرف از نرخ حقیقی ارز می‌زند که آقای همتی متعلق به این تفکر است، طبق مقاله همتی در روزنامه دنیای اقتصاد ایشان معتقد است اگر ۴۰ درصد تورم در کشور داریم در پایان سال باید نرخ ارز هم ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به نظرات وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در خصوص بورس هم عنوان کرد: در ادامه تفکرات متزلزل اقتصادی آقای همتی در جریان مناظرات سال ۱۴۰۰ نامه ای که به مقام معظم را نوشته را نشان می‌دهد و می‌گوید مدت‌ها قبل از ریزش بورس هشدار دادم اما همه مردم را به رفتن به بورس دعوت کردند، اما جالب است که در گفت و گوی ویژه خبری اسفند ۱۳۹۸ ایشان می‌فرماید الحمدالله وزارت اقتصاد و رفاه قصد جدی برای عرضه ارز جدید در بورس دارند و من به عنوان مسئول پولی و ارزی کشور از رفتن مردم به بورس استقبال می‌کنم. آقای همتی شما قرار است فرمانده اقتصادی دولت باشید و مردم بر اساس مردم شما تصمیم می‌گیرند.

نماینده تربت حیدریه و مه ولات یادآور شد: در مورد چای دبش چقدر شهید رئیسی را مورد اتهام قرار دادیم بعد مشخص شد چای دبش از چه زمانی شروع شد که ناشی از سیاست های غلط ارزی بوده است، بنده به همتی علاقه دارم اما علاقه بیشترم به مردم و رئیس جمهوری است اگر ترکیب کابینه منسجم نباشد، دچار مشکل می شوید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز