خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از دومین جلسه رأی اعتماد به وزرا/ پایان بررسی برنامه وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات

گزارش ایلنا از دومین جلسه رأی اعتماد به وزرا/ پایان بررسی برنامه وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات
کد خبر : ۱۵۱۸۸۴۷

در نخستین روز بررسی کلیات کابینه و برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی نمایندگان موافق و مخالف درباره برنامه‌ها و مشی دولت و کلیت کابینه پیشنهادی و گزینه‌های آموزش و پرورش و ارتباطات سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه نوبت عصر صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی از ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور مسعود پزشکیان رییس جمهور، محمدرضا عارف معاون اول رییس جمهور و وزرای پیشنهادی آغاز شد.

با توجه به پایان سخنان نمایندگان مخالف و موافق کلیات کابینه پیشنهادی در نوبت صبح، با آغاز نوبت عصر مسعود پزشکیان در مقابل تریبون قرار گرفت تا از ادامه زمان خود استفاده کند، وی در سخنانی عنوان کرد: من در تمام دوره‌ای که امکان و فرصت بود هیچ وقت تلاش نکردم عیب‌ها را بزرگ و مطرح کنم و بهانه دست بیگانگان بدهم و بخواهم از وضعیتی که داریم و با هم بحث می‌کنیم سوء استفاده کنند.

وی افزود: ما به همبستگی نیاز داریم، همه ما باید الان در مقابل دشمن دست به دست هم بدهیم. باید دست به دست هم دهیم و این مسیری که مشخص است بر اساس حق و عدالت پیش برویم و دنبال منافع و جناح خود نگردیم، به دنبال حق و عدالت باشیم، این مجلس است که باید این را روشن کند و مسیر راه را ریل‌گذاری کند.

در ادامه با توجه به اینکه قریب به ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه از زمان رییس جمهور برای دفاع از کابینه باقی مانده بود این زمان میان نمایندگان تقسیم شد و گروهی از نمایندگان یک به یک به دفاع از کابینه پرداختند.

گزارش ایلنا از دومین جلسه رأی اعتماد به وزرا/ پایان بررسی برنامه وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات

عبدالحسین روح الامینی به عنوان موافق کلیت کابینه پیشنهادی در سخنانی عنوان کرد: رییس جمهور با تشکیل دولت وفاق ملی عملا آغاز نویی را در حکمرانی پی‌ گرفته‌اند که این مساله بر خلاف همه پیش‌بینی‌ها در دولت‌های گذشته بوده است.

وی ادامه داد: این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفته شود پزشکیان برنامه ندارد، جفا به وی است، گفت: به واقع بند به بند برنامه‌های رییس جمهور قابل تحقق است و ما باید به آن کمک کنیم.

مهرداد گودرزوند چگینی هم در موافقت ابراز داشت: ارتقا اقتصاد و فرهنگ اساس و مبنای وفاق ملی است ما به‌دنبال قومیت‌گرایی نیستیم ما به دنبال انتخاب از استان‌ها و مناطق نیستیم، ما به دنبال یک وفاق ملی هستیم.

در ادامه غلامرضا تاجگردون طی سخنانی عنوان کرد: ایران امروز نیاز به کمک همه ما دارد و ما حق نداریم نفس‌های به تلاطم افتاده ایران را بیش از این آزار دهیم. دشمنان ایران را هدف گرفته‌اند، نه پزشکیان و قالیباف و یا جلیلی را. نه با دعوای ما خوشحال می‌شوند و نه با شادی ما آنها ایران ما را نمی‌خواهند و ما باید بجز این به چیزی نیاندیشیم.

علیرضا سلیمی هم گفت: تلاش برای وفاق امر ممدوح است. اینکه رئیس جمهور تحت فشار برخی سهم‌خواهان قرار نگرفتند و سعی کردند با دیدگاه خودشان کابینه هماهنگ در راستای وفاق تشکیل دهند یک امر ممدوح، سنجیده و قابل دفاعی است.

شمس الدین حسینی در ادامه عنوان کرد: بنده توفیق این را داشتم که برنامه ۱۹ وزیر پیشنهادی را در کمیسیون اقتصادی بررسی کنم و یک ساعت و نیم برای هر وزیر و برای دو وزیر سه ساعت زمان گذاشتیم. همان طور که آقای پزشکیان بر روی برنامه هفتم توسعه تأکید کردند وزرای پیشنهادی هم بر مبنای برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خود را تنظیم کردند، پس اگر بگوییم برنامه ندارد محل تردید است.

همچنین رحیم زارع اظهار داشت: انتخاب وزرای پیشنهادی بدون نگاه حزبی بوده و یک دولت فراگیر با استفاده از نخبگان در حوزه‌های مختلف است. در جامعه دو قطبی ایجاد نکنید.

احمد راستینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در اعتراض به سخنان یکی از مدافعان کابینه با در دست داشتن کتاب آیین‌نامه مجلس با فریاد تلاش کرد تا تذکر شفاهی خود را مطرح کرد که قالیباف خطاب به وی گفت: الان هنوز در حال بررسی کلیات هستیم و امکان تذکر نیست.

در این زمان راستینه خطاب به قالیباف و در اعتراض به سخنان تاجگردون نماینده موافق کابینه گفت: «نفس‌های انقلاب به شماره افتاده است؟» انقلاب امروز در اوج شکوفایی است. شما باید دفاع کنید.

در ادامه رحمدل بامری در موافقت با کابینه عنوان کرد: برای  یک‌بار از رئیس جمهور خواستار تبعیض مثبت به نفع استان های محروم هستیم تا به میانگین شاخص‌ها و توسعه برسیم اعم از حمل و نقل و زیرساخت و بهداشت و آموزش و پرورش تا دل مردم شاد شود.

پوردهقان در موافقت با کابینه خاطرنشان کرد: کترین پزشکیان وفاق ملی است، شاید در ایام انتخابات بحث ها بر سر این بود که این امر یک حرف کلیشه ای همانند همه دولت ها است در حالی که آقای پزشکیان به این حرف و شعار لباس عمل پوشاند.

همچنین هاشمی نیا دیگر نماینده موافق کابینه ابراز داشت: در کابینه معرفی شده از همه سلایق استفاده شده است یعنی نگاه وسیع لذا باید از پیش داوری پرهیز کنیم و مگر رهبری نفرمودند که باید دولت را در پیشبرد اهداف همراهی کنیم و قطعاً افرادی که معرفی شده‌اند می‌توانند مسائل کشور را حل نمایند.

ابراهیم پور نیز در موافقت با دولت اظهار داشت: از آقای پزشکیان مواضع عذت‌مندانه، مقتدرانه، استکبار ستیزانه، مظلوم نواز و صریح و انقلابی می‌خوانیم که به فضل الهی در این مسیر موفق عمل کرده است. انتخاب افراد مجرب، متخصص و غیرسیاسی محور انتخاب وزرای پیشنهادی دولت بوده است و دکتر پزشکیان تحت تاثیر جریان سهم خواه و زنبیل به دست نبوده و نخواهد بود.

در ادامه زمانی نماینده موافق کابینه دولت گفت: از آقای پزشکیان مواضع عذت‌مندانه، مقتدرانه، استکبار ستیزانه، مظلوم نواز و صریح و انقلابی می‌خوانیم که به فضل الهی در این مسیر موفق عمل کرده است. انتخاب افراد مجرب، متخصص و غیرسیاسی محور انتخاب وزرای پیشنهادی دولت بوده است و دکتر پزشکیان تحت تاثیر جریان سهم خواه و زنبیل به دست نبوده و نخواهد بود.

پس از پایان سخنان نمایندگان موافق دولت، صحن مجلس وارد دستورکار بررسی جزییات برنامه های وزرا شد و به ترتیب نخستین وزیر علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود که نظر موافق کمیسیون تخصصی نسبت به وی قرائت شد و با توجه به اینکه مخالفان وی از صحبت در مخالفت صرف نظر کردند، زمانی برای صحبت به موافقان نیز تخصیص داده نشد و وزیر پیشنهادی برای دفاع از برنامه های خود در جایگاه قرار گرفت.

علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سخنانی عنوان کرد: به عنوان یک معلم و به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان عاجزانه و ملتمسانه از شما تقاضا می‌کنم برای یک بار هم که شده است این آرزو را محقق کنید و آموزش و پرورش را بر صدر بنشانید و از اولویت‌های اول کشور قرار دهید تا پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور با شتاب مورد انتظار به حرکت درآید، با این حال علیرغم همه تلاش‌های معلمان و مدیران در این عرصه حوزه آموزش و پرورش به دلیل محدودیت‌های منابع و ناپایداری سیاست‌ها و طولانی بودن فرآیند رسیدن به نتایج مطلوب همواره از اولویت خارج شده است و کمتر به نقش حیاتی و تمدن‌ساز آن توجه شده است.

بعد از پایان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نوبت به بررسی صلاحیت و برنامه ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید که در ابتدا گزارش موافقت کمیسیون صنایع و معادن و مخالفت کمیسیون فرهنگی نسبت به وی در صحن قرائت شد.

مسلم صالحی نماینده اقلید در مخالفت با هاشمی گفت: وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای کاسبان فروش فیلترشکن‌ها دارد؟ یکی از سوالات این بوده که آیا این وعده رییس جمهور و ایجاد این مطالبه برای جامعه رای دهنده قابلیت تحقق و دستیابی دارد؟ همچنین این سوال مطرح است که چگونه باید به تحقق این وعده دست یافت؟

حمید رسایی دیگر مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات عنوان کرد: از آقای هاشمی سوال کردیم که فیلترشکن‌ها دست چه کسانی است اما ایشان ابراز بی‌اطلاعی کرد؛ بنده هم عرض کردم از آقای پزشکیان سوال کنید که در مناظره مدعی شدند که فیلترشکن فروش‌ها دست افراد ما هستند. که اگر دست ماست بروید و یقه‌شان را بگیرید و بنده هم از این امر حمایت خواهم کرد، هرچند در زمان انتخابات تمامی فیلترشکن‌ها فروش‌ها تبلیغات آقای پزشکیان را می‌کردند!! هم اکنون ما تنها فحش فیلتر شدن شبکه‌ها را می‌خوریم، بنده صراحتاً مخالف فضای رها در شبکه‌های اجتماعی هستم و توقع دارم برنامه‌هایتان را برای این هم ارائه کنید.

فاطمی نماینده موافق وزیر ارتباطات در موافقت با وی اظهار داشت: این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت ارتباطات سازمانی است که باید در آن تصمیماتی سخت گرفت و ستار هاشمی مرد میدان‌های سخت و پیچیده است و می‌تواند در زمان مناسب تصمیمات حیاتی بگیرد، تصریح کرد: در زمانه‌ای که غرب و شرق بر روی آخرین فناوری‌های اطلاعاتی در حال نبرد هستند و نبردهای میدانی جای خود را به نبردهای سایبری داده و شرکت‌های دانش بنیان در حال سبقت گرفتن از هم هستند، نمی‌توانیم مثل گذشته فکر کنیم.

ولی داداشی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات تصریح کرد: از عدم آنتن دهی در روستاها مردم عصبانی هستند و در اماکن گردشگری نیز پوشش آنتن‌های مختلف وجود ندارد.

ذوالنوری در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات عنوان کرد: من تشکر جدی از جناب آقای دکتر پزشکیان دارم که یک نخبه جوان را سکاندار این کشتی ترقی و تعالی قرار داده. جناب آقای دکتر ستار هاشمی از ۲ درصد نخبگان برتر دنیا در این عرصه است. شما نمی‌توانید عرصه‌ای را در کشور در زمینه آی تی، دولت الکترونیک، ایجاد پلتفرم‌ها، گسترش فضای الکترونیکی و استفاده از فضای مجازی و فضای سایبر و محیط اینترنت به نظر آورید که آن جا جای پای تأثیرگذاری آقای ستاد هاشمی مشهود نباشد.

رضایی کوچی در موافقت با ستار هاشمی اظهار داشت: امروز با انتخاب ستار هاشمی که مورد استقبال بدنه کارشناسی وزارتخانه قرار گرفته و شاهد خوشحالی و اراده بیشتر در بدنه این وزارتخانه هستیم. بهتر از هر کسی چالش‌های این وزارتخانه را می‌شناسد و راهکارهای حل آن را می‌داند.

در پایان جلسه علنی نوبت عصر نیز ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات طی سخنانی گفت: در محضر شریف شما نمایندگان ملت می‌خواهم استواریم را بر عهدی که در همه این سال‌ها با خود داشتم تجدید کنم که برای بهبود وضعیت و پیشرفت همه جانبه کشور از هیچ کوششی فروگذار نکنم در این مسیر و مسیر حرکت به سمت اهداف بلند تسلیم ناملایمات کمبودها و دشواری ها نشوم بلکه همه توان و ظرفیت را برای تحقق بهترین‌ها بسیج نمایم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز