شریعتی در گفتگو با ایلنا:
پزشکیان توضیح دهد چرا نیروی رده سوم فراجا را برای تصدی وزرات کشور معرفی کرد/ قرار نیست کابینه دولت، قالیباف و صاحبان قدرت را راضی نگه دارد
یک فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: این تلقی از وفاق ملی که بخواهیم دولت و کابینه دولت و سایر مناصب دولت را تبدیل به یک شرکت سهامی کنیم که به جناحهای سیاسی مختلف و مخالف پست و سهم دهیم، درست نیست. آقای عبدی مطلبی را به درستی اعلام کردند که اگر قرار است دولت بین جناحهای سیاسی تقسیم شود که نماد وفاق ملی باشد، در قوه قضاییه، مجلس، قوای مسلح و ائمه جمعه جماعت هم باید همین اتفاق بیفتد. نمیشود که ۸۰ درصد قوای کشور دست یک جناح سیاسی باشد ولی آن ۲۰ درصدی که با رای مردم در اختیار یک جناح دیگر قرار گرفته است را هم تقسیم کنیم؟ اینطور نمیشود.
سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاحطلب در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره ارزیابی خود از وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: در مورد کابینهای که معرفی شده است با مجموعه شرایطی که رییسجمهور با آن مواجه است و محدودیتهایی که وجود دارد، آقای پزشکیان انتخابی که کرده انتخاب قانعکنندهای در کلیت کابینه نیست. تقریبا در همه موارد میشود گفت که انتقادهایی از جوانب مختلف به افراد پیشنهادی وارد شده است. در تمام موارد افراد با جریانات، نگاهها و نگرشهای متفاوت ارزیابی میکنند و نقد میکنند. اجماعی ایجاد شده است که کابینه، کابینهی مطلوبی از دید افکار عمومی نیست.
پزشکیان با اکراه و از سر اجبار برخی وزرا را معرفی کرده است
وی افزود: جریانات حامی آقای پزشکیان از یک جنبه نقد میکنند؛ جریاناتی که در انتخابات مشارکت نکردند و رای ندادند از جنبه دیگری ارزیابی میکنند، جناح رقیب آقای پزشکیان هم یک مدل دیگری ارزیابی و نقد میکند. شاید این عدم رضایتمندی از کابینه معرفی شده ناشی از همین رفتارهای متفاوتی است که به انتخاب کابینه ختم شده است. به نظر من آقای پزشکیان در بعضی از وزراتخانهها عملا از روی اجبار، اکراه، کم توجهی یا تعاملات بده و بستانی افرادی را معرفی کرده است که خصوصا در آن موارد به شدت از سوی حامیان و رای دهنگان مورد انتقاد قرار گرفتهاست.
وزیر آموزش و پرورش به هیچ عنوان در سطوح مختلف کارشناسی، در کارگروهها و کمیتهها مطرح نبود
شریعتی درباره انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزیر آموزش و پرورش به هیچ عنوان در سطوح مختلف کارشناسی در کارگروهها و کمیتهها مطرح نبوده است. این گزینه، گزینه مطلوبی نیست، ما خیلی افراد برجستهای داشتیم حتی در جریان اصولگرا و در میان کسانی که محدودیتهای استعلام و نظرات دستگاههای امنیتی را نداشته باشند. افراد برجستهتری داریم که بتوانند به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شوند و این فردی که مطرح شده است، از سابقهی قابل دفاعی برای آموزش و پرورش برخوردار نیست.
پزشکیان توضیح دهد چرا نیروی رده سوم فراجا را برای تصدی وزرات کشور معرفی کرده است
وی درباره وزیر پیشنهادی کشور با بیان اینکه دست آقای پزشکیان آن قدر بسته نبوده که نیروی رده سوم نیروی انتظامی را به عنوان وزیر کشور معرفی کند، گفت: افراد باسابقه و با استانداردی وجود داشتند که از سوابق قابل دفاعی برخوردار بودند و مشکلی هم نداشتند. اساسا رسیدن به این اسم، نشان میدهد که این افراد با گفتمان آقای پزشکیان هم ناسازگار هستند؛ حداقل موضع روشنی ندارند. وزیر کشور باید یک عنصر کاملا سیاسی باشد و قرار است مسائل سیاسی و اجتماعی را رهبری کند و ایشان سابقه، اشراف و نگرش سیاسی ندارند و گرایش سیاسی ایشان هم مشخص نیست. اینها به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و امیدوارم آقای پزشکیان به هرشکل توضیح دهند که چگونه این فرد را انتخاب کردند و آقای مومنی چه نسبتی با وزارت کشور دارند.
کابینه پیشنهادی، وفاق ملی را خواهد ساخت اما در جهت مخالفت با آن
شریعتی در پاسخ به این پرسش که انتشار اسامی وزرا پیشنهادی چه تغییری در پایگاه اجتماعی پزشکیان ایجاد میکند و حضور این افراد تا چه اندازه آرمان دولت مبنی بر وفاق ملی را محقق خواهد کرد، عنوان کرد: کافی است که در شبکههای اجتماعی واکنشهایی که نسبت به این فهرست صورت گرفته است را ببینید. فارغ از این که من از این کابینه دفاع میکنم یا نقد میکنم، با رصدی که میشود در شبکههای اجتماعی کرد و واکنشهایی که دیده میشود، ندیدم که این کابینه منشا وفاق باشد. من توییتی نوشتم از این جهت که همه ناراضی هستند و اگر از این کابینه یک وفاق ملی ایجاد شده باشد در جهت مخالفت با آن شکل گرفته است ولی آن چیزی که واقعا به عنوان وفاق ملی مدنظر آقای پزشکیان است، آیا ایجاد خواهد شد؟!
کابینه باید در جهت وفاق ملی تلاش کند، نه اینکه قالیباف و صاحبان قدرت را راضی نگه دارد
وی ادامه داد: همه میدانیم که نیاز جدی امروز ایران آشتی ملی و وفاق ملی است ولی به این معنی نیست که ما یک شرکت تعاونی از گرایشات، ذینعفان و صاحبان قدرت مختلف درست کنیم که هر کدام یک نماینده در کابینه داشته باشند. کابینه باید منسجم، متحد، همفکر و باورمند به دیدگاه و برنامه رییسجمهور باشد. این کابینه منسجم باید تلاش کند که در جامعه و میان اقشار مختلف و ملت وفاق ایجاد کند، نه اینکه آقای قالیباف یا چهار نماینده مجلس و صاحبان قدرت و نفوذ را با گماردن نمایندگانشان راضی کنیم. با این کابینه وفاق ملی ایجاد میشود؟! اگر وفاق ملی ایجاد میشد اصلا چرا آقای پزشکیان رای آوردند، همان آقای قالیباف رییسجمهور میشد و دو وزراتخانه هم به اطلاحطلبان میداد؛ آیا وفاق ملی در این حالت صورت میگرفت؟
اگر تقسیم دولت میان جناحهای سیاسی، وفاق ملی است باید در همه ارکان حاکمیت هم این اتفاق بیفتد
این فعال سیاسی اصلاحطلب تصریح کرد: این تلقی از وفاق ملی بسیار غلط است. اینکه بخواهیم دولت و کابینه دولت و سایر مناصب دولت را تبدیل به یک شرکت سهامی کنیم که به جناحهای سیاسی مختلف و مخالف پست و سهم دهیم، درست نیست. آقای عبدی مطلبی را به درستی اعلام کردند که اگر قرار است دولت بین جناحهای سیاسی تقسیم شود که نماد وفاق ملی باشد، در قوه قضاییه، مجلس، قوای مسلح و ائمه جمعه جماعت هم باید همین اتفاق بیفتد. نمیشود که ۸۰ درصد قوای کشور دست یک جناح سیاسی باشد ولی آن ۲۰ درصدی که با رای مردم در اختیار یک جناح دیگر قرار گرفته است را هم تقسیم کنیم؟ اینطور نمیشود.
امیدوارم کنارهگیری ظریف از معاونت راهبردی ریاست جمهوری به معنای ترک دولت نباشد
وی درباره استعفای ظریف از معاونت راهبردی رییسجمهور، گفت: من امیدوارم که کنارهگیری آقای ظریف از معاونت راهبردی ریاست جمهوری به معنای ترک دولت نباشد. آقای ظریف پشتوانه جدی آقای پزشکیان بودند و بخشی از توجه و تعلق خاطر مردم به آقای پزشکیان به خاطر فعال شدن آقای ظریف در کمپین انتخاباتی آقای پزشکیان بود. آقای ظریف بسیار خوش فکر، مدیر و مدبر و صاحب نظر هستند. آقای پزشکیان باید از آقای ظریف به نحو شایسته استفاده کنند.