خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در گفت‌وگو با ایلنا:

کشورهای منطقه تنها می‌توانند مانع گسترش بحران‌ها شوند، قدرت حل آن را ندارند/ اگر می‌خواهیم تاثیرگذار باشیم باید بیشتر در حوزه استراتژیک عمل کنیم

کشورهای منطقه تنها می‌توانند مانع گسترش بحران‌ها شوند، قدرت حل آن را ندارند/ اگر می‌خواهیم تاثیرگذار باشیم باید بیشتر در حوزه استراتژیک عمل کنیم
کد خبر : ۱۵۱۵۳۹۳

یک کارشناس ارشد سیاست خارجی ایران، گفت: اگر می‌خواهیم تاثیرگذار باشیم باید بیشتر در حوزه استراتژیک عمل شود، نشست وزیران سازمان همکاری‌های اسلامی بیشتر مسائل تاکتیکی است و در آن نشست‌ها یکسری صحبت‌ها مطرح می‌شود. کل کشور‌های زمین هم جمع شوند و ترور شهید هنیه را محکوم کنند، فشاری بر اسرائیل نخواهد بود. شاید از نظر دیپلماسی و تبلیغاتی کمک باشد ولی باید در حوزه استراتژیک عمل شود.

محسن جلیلوند پژوهشگر مهمان مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه در گفت‌وگو با خ برنگار ایلنا، درباره اختیارات رییس‌جمهور در برقراری تعادل میان دیپلماسی و میدان پس از ترور شهید هنیه،‌ گفت: سطح بحران در حدی است که مدیریت آن با رییس‌جمهور نیست و تنها مدیریت بخشی از آن با دولت است. در سطوح بالاتر باید مدیریت شود، بنابراین اگر آقای پزشکیان تصمیمی بگیرد، اصولا تصمیم ایشان،‌ تصمیم آخر و قاطع نیست که بخواهد سیاست‌هایی را اتخاذ کند. ایشان بخشی از مدیریت بحران هستند که اگر سطوح عالی تصمیم بگیرند، ایشان هم یک سهمی در این تصمیم دارد. اینکه آقای رییس‌جمهور چطور این سهم خود را ارائه خواهد داد، بحثی جداست که این بستگی به خودش دارد.

ایران نظم بین‌المللی غرب را نمی‌پذیرد

وی در پاسخ به این پرسش که ایران تا چه اندازه می‌تواند با ابزارهای دیپلماتیک سطح تنش‌ها در منطقه را کاهش دهد، گفت: اساس انقلاب اسلامی جوری است که غرب با آن وارد تنش شده‌ است یعنی ما چون این نظم غرب را نمی‌توانیم بپذیریم و حاضر نیستیم با این نظم کنار بیایم، وارد تنش‌می‌شویم. البته خیلی کشورها هستند،‌ مثل چین که این نظم را قبول ندارند و به چالش می‌خورند و این مشکل جمهوری اسلامی نیست.

پس از انقلاب اسلامی ژئوپلتیک منطقه تغییر کرده‌ است 

این استاد روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا ایران اهرم فشاری برای تغییر در معادلات منطقه‌ای دارد، بیان کرد: بله اهرم فشار دارد اگر دقت کرده باشید در سطح منطقه‌ای بسیار فعال عمل کردیم یعنی از سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی صورت گرفت، اصلا نقشه جغرافیای منطقه و ژئوپلتیک منطقه تغییر پیدا کرده‌ است. بخش عمده آن به خاطر توانایی‌هایی است که جمهوری اسلامی دارد به طور مثال تا قبل از سال ۵۷ سیستم‌هایی تحت عنوان محور مقاومت علیه اسرائیل وجود نداشت ولی الان داریم که این را جمهوری اسلامی ایجاد کرده است. البته ایران به وجود آورنده نبوده ولی آن‌ها را تقویت کرده است.

اگر می‌خواهیم تاثیرگذار باشیم باید بیشتر در حوزه استراتژیک عمل کنیم

وی درباره‌ی نشست وزیران سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان و نقشی که کشورهای عضو این سازمان در مدیریت بحران منطقه ایفا می‌کنند، عنوان کرد:‌ بیشتر مسا‌ئل تاکتیکی است، اگر ما می‌خواهیم تاثیرگذار باشیم باید بیشتر در حوزه استراتژیک عمل شود، این‌ها بیشتر مسائل تاکتیکی است و در آن نشست‌ها یکسری صحبت‌ها مطرح می‌شود. کل کشور‌های زمین هم جمع شوند و ترور شهید هنیه را محکوم کنند، فشاری بر اسرائیل نخواهد بود. شاید از نظر دیپلماسی و تبلیغاتی کمک باشد ولی باید در حوزه استراتژیک عمل شود.

بخشی از سیاست‌ همگرایی منطقه‌ای دست ایران و بخش دیگر آن دست قدرت‌های بزرگ است

جلیلوند درباره امکان استمرار دکترین همگرایی منطقه‌ای در سیاست خارجی ایران، گفت: بخشی از سیاست‌ همگرایی منطقه‌ای به دست ایران است، بخش دیگر آن به دست قدرت‌های بزرگ است. آن‌ها اگر سوییچ‌شان را یک مقدار به سمت راست یا چپ بپیچانند، این سیاست همگرایی منطقه‌ای تحت تاثیر قرار می‌گیرد. طبیعتا اکثر کشور‌های منطقه گرایش‌شان به سمت قدرت‌های بزرگ است و همکاری‌شان با ایران همکاری استراتژیک نیست، همکاری تاکتیکی است. مانند روسیه، قطر، عربستان و... همه به این نحو عمل می‌کنند.

کشورهای منطقه تنها می‌توانند مانع گسترش بحران‌ها شوند و قدرت حل آن را ندارند

وی درباره تصمیم کشور‌های منطقه برای کاهش بحران‌های منطقه‌ای‌، تصریح کرد: تنها کاری که می‌توانند انجام دهند، این است که فشار بیاورند تا این بحران از ابعاد گسترده‌تری برخوردار نشود یعنی نقش‌ خود را طوری ایفا کنند که گسترده‌تر نشود ولی توانایی حل بحران و یا مدیریت‌ آن را ندارند. اگر خیلی تلاش کنند مانع از گسترش شوند که من فکر نمی‌کنم در این حد باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز