خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

جنبش‌های مبارز منطقه آمادگی تشکیل یک جبهه واحد و انتقام از اسرائیل را دارند

جنبش‌های مبارز منطقه آمادگی تشکیل یک جبهه واحد و انتقام از اسرائیل را دارند
کد خبر : ۱۵۱۳۴۴۵

کارشناس مسائل سیاست خارجی ایران گفت: همه جنبش‌های مبارز فلسطینی و منطقه‌ای همه این آمادگی را دارند که به صورت هماهنگ و همزمان یک جبهه گسترده علیه رژیم صهیونیستی تشکیل دهند و انتقام از رژیم صهیونیستی انجام خواهد شد. طی روزهای آینده ایران پاسخ کوبنده را خواهد داد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ترور اسماعیل هنیه، اظهار کرد: اقدام رژیم صهیونیستی در ترور مرحوم اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس نقض آشکار حقوق بین‌الملل، حاکمیت ملی ایران و قطر تلقی می‌شود. به اعتبار اینکه هنیه رییس دفتر سیاسی حماس برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب به دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده بود و از سوی دیگر گذرنامه سیاسی قطر را هم داشت و این اقدام نقض آشکار حاکمیت دو کشور ایران و قطر تلقی می‌شود.

ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل حق دارد پاسخ کوبنده‌ای به رژیم صهیونیستی بدهد

وی افزود: طبیعی است ایران از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای محکوم کردن رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد و همین کار هم اتفاق افتاد؛ نشست اخیر شورای امنیت برای بررسی این حادثه به دعوت ایران صورت گرفت، هرچند آمریکا، انگلیس و فرانسه حاضر به محکوم کردن رژیم صهیونیستی نشدند اما مسئله انتقام در آینده صورت می‌گیرد و ایران بر اساس قوانین بین‌الملل و مخصوصاً ماده ۵۱ از منشور سازمان ملل این حق را دارد که پاسخ کوبنده‌ای به رژیم صهیونیستی دهد.

کابینه آماده است و تا هفته آینده معرفی می‌شوند

هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد، کابینه دولت چهاردهم سریع‌تر معرفی شود تا دولت بتواند منسجم‌تر فضا را مدیریت کند، گفت: رئیس جمهور منتخب هنوز کابینه خودش را معرفی نکرده است و طبیعی است که در آینده رئیس جمهور سازوکارهای لازم را برای همکاری بین ایران و جهان به کار خواهد گرفت. پزشکیان شرایطی فراهم خواهد کرد که هم برجام بار دیگر در مدار توجه قرار گیرد و هم از طریق گفتمان چندجانبه بین ایران و کشورهای غربی تحریم‌ها را لغو کند. رئیس‌جمهور منتخب تقریباً تمام پیشنهادهای ارائه شده از سوی جریان‌های سیاسی را بررسی کرده است و کابینه آماده است که به مجلس معرفی شود اما اینکه رایزنی‌ها کاملاً دقیق شود و همه جریان‌ها و نهادهای داخلی همکاری کنند، چند روزی طول خواهد کشید ولی در نهایت تا هفته آینده کابینه معرفی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که فرایند رفع معضلات اقتصادی تا چه اندازه به مسائل دیپلماتیک و تنش‌زدایی در منطقه وابسته است، تصریح کرد: مسائل اقتصادی باید بر اساس شاخصه‌های داخلی و اقتصاد ملی عملیاتی و دنبال شود، نباید مسائل اقتصادی را به برجام گره زد اما با توجه به اینکه برجام می‌تواند وسیله‌ای برای ادامه گفتمان با کشورهای غربی باشد لذا رئیس جمهور منتخب اعتقاد دارد که باید در چهارچوب برجام مذاکرات جدی با کشورهای اروپایی و حتی آمریکا انجام دهد.

دولت چهاردهم سیاست هم‌گرایی منطقه‌ای را ادامه خواهد داد 

هانی‌زاده با بیان ایران از ظرفیت بالایی به لحاظ اقتصادی، سیاسی و ژئوپلیتیکی برخوردار است، گفت: دولت سیزدهم در گذشته از طریق همگرایی منطقه‌ای توانست شرایط بهتری را برای ایران رقم بزند. همکاری ایران با عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می‌تواند به افزایش سطح همکاری‌ها و همگرایی بین ایران و کشورهای منطقه منجر شود و همین سیاست را دولت چهاردهم در آینده ادامه خواهد داد.

همه جنبش‌های مبارز منطقه آمادگی  دارند که به صورت هماهنگ یک جبهه گسترده علیه رژیم صهیونیستی تشکیل دهند

این تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ در خصوص زمان و ابعاد پاسخ ایران به اقدامات اخیر رژیم اشغالگر قدس، عنوان کرد: پاسخ ایران به زودی انجام خواهد شد؛ ایران شتاب زده عمل نخواهد کرد ولی رایزنی‌ها بین ایران و محور مقاومت آغاز شده است. همه جنبش‌های مبارز فلسطینی و منطقه‌ای همه این آمادگی را دارند که به صورت هماهنگ و همزمان یک جبهه گسترده علیه رژیم صهیونیستی تشکیل دهند و انتقام از رژیم صهیونیستی انجام خواهد شد. طی روزهای آینده ایران پاسخ کوبنده را خواهد داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز