خبرگزاری کار ایران

نوریان در گفت‌وگو با ایلنا:

پاسخ ایران باید همسنگ ضربه‌ای باشد که دشمن صهیونیستی زده است/ مسئولین باید خلاءها و کاستی‌های امنیتی را پیدا و درمان کنند

پاسخ ایران باید  همسنگ ضربه‌ای باشد که دشمن صهیونیستی زده است/ مسئولین باید خلاءها و کاستی‌های امنیتی را پیدا و درمان کنند
کد خبر : ۱۵۱۲۲۴۹

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی نمی‌تواند خودش را از مهلکه‌ای که در آن گرفتار شده به این راحتی آزاد کند. بنابراین نیاز دارد که این بحران را به خارج از مرزهای خودخوانده‌اش انتقال دهد. یکی از روش‌های انتقال بحران درگیر کردن عناصر و بازیگران منطقه‌ای است. پاسخی که جمهوری اسلامی می‌دهد باید قطعی و همسنگ ضربه‌ای باشد که دشمن صهیونیستی زده است.

اردشیر نوریان نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه، ضمن تسلیت به جریان مقاومت، مبارزان فلسطینی و ملت ایران و فلسطین، گفت: رفتن آقای هنیه به عنوان یک رهبر کارآزموده و با تجربه جریان مقاومت صابعه بزرگی بود، علیرغم اینکه رفتن افراد مسئله‌ای نیست ولی واقعیت این است که افرادی مثل آقای هنیه نبودشان و خلاء وجودشان برای جریان مقاومت قطعا کاستی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد:  چند نکته مهم است که شاید در این قیل و قال برای بررسی آنها خیلی فرصت فوری پیش نیاید ولی باید به آنها دقت کرد. بخشی از موضوع مربوط به ابعاد داخلی مسئله است که آن ضرورت توجه جدی و بازبینی بسیار موشکافانه نسبت به سیستم امنیتی کشور است. این خیلی قابل پذیرش نیست که در کشوری که جریانات امنیتی، دستگاه‌ها و سیستم‌های قوی و قدرتمندی وجود دارد، چنین اتفاقی در چنین ایامی رخ دهد که نشان از وجود خلا‌های جدی و غیرقابل گذشت در سیستم امنیتی ما است. این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و همه مسئولین و متولیان مسائل امنیتی کشور حتماً باید به این موضوع خیلی جدی بپردازند و این خلاها و کاستی‌ها را پیدا و درمان کنند.

اسرائیل نمی‌تواند از پس حماس برآید، نیاز دارد بحران را از مرزهای خودخوانده‌اش خارج کند

نوریان تصریح کرد: نکته دوم؛  عناصر قدرت و معادلات قدرت در منطقه به شکلی رقم خورده است که رژیم صهیونیستی با چندین ماه تلاش بی‌وقفه، نسل کشی و با وجود جنایات جنگی که در طول تاریخ بشر سابقه ندارد، نتوانسته است تا الان از پس حماس برآید و کماکان به دنبال تلاش و جنایت بیشتر و اقدامات بیشتری است. بر اساس تحلیل‌های امنیتی و نگاه به صحنه تحولات امنیتی مشخص است که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند خودش را از مهلکه‌ای که در آن گرفتار شده به این راحتی آزاد کند. بنابراین نیاز دارد که این بحران را به خارج از مرزهای اشغالی و خودخوانده‌اش انتقال دهد. یکی از روش‌های انتقال بحران درگیر کردن عناصر و بازیگران منطقه‌ای است که طبیعتاً موجب می‌شو قدرت‌های بزرگتر مثل اروپایی‌ها  و مخصوصاً آمریکایی‌ها به واسطه انتشار بحران مجبور به مداخلات مستقیم‌تری شوند. در چنین صحنه‌ای شاید رژیم صهیونیستی این توقع و برآورد را داشته باشد که در یک صحنه پرآشوب متشکل از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقی بتواند خودش را از این مهلکه نجات دهد.

ترور هنیه در تقارن با تحلیف رییس‌جمهوری که شعارش تنش زدایی است نباید از نگاه تحلیل‌گران مغفول باشد

وی افزود: بنابراین یکی از روش‌هایی که در این انتقال بحران به واسطه آن می‌تواند صورت گیرد کشاندن این مسئله به سایر بازیگران است. به ویژه با توجه به اهمیت و جایگاهی که جمهوری اسلامی در معادلات منطقه‌ای دارد، به دنبال کشاندن پای جمهوری اسلامی به این ماجراست. نکته مهم این است که به هر حال رژیم اشغالگر قدس علناً یک تروریست دولتی رسمی و آشکار است. بارها گفته است که رهبران مقاومت را ترور می‌کنم و ابایی هم ندارد اما اینکه زمان و مکان انجام این عملیات تروریستی را با این کیفیت انتخاب کرده است دلایل دیگری دارد.

نوریان با اشاره به اینکه همه می‌دانند موساد اگر می‌خواست آقای هنیه را در قطر ترور کند خیلی راحت‌تر و کم هزینه‌تر این کار را انجام می داد ولی نکرد یا در سفری که آقای هنیه به ترکیه رفت می‌توانست این کار را انجام دهد ولی این کار را نکرد، بیان کرد: کشاندن و انجام این عملیات در تقارن با تحلیف ریاست جمهوری ایران و شروع دولتی که با شعار تنش زدایی وارد کارزار انتخاباتی شد و در آستانه کسب دولت است، یکی از موضوعات قابل توجه است که نباید از نگاه تحلیل‌گران غافل باشد. اولاً ورود جمهوری اسلامی به مرحله درگیری مستقیم با اسرائیل خواسته اسرائیلی ها است، بلاشک اقدامی که انجام دادند و زمان و مکانی که برای انجام عملیات انتخاب کردند، شرایطی که در منطقه با آن رو به رو هستند و وضعیت آخرین تحولات بحران غزه،  نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر نیاز داشت که با این اقدام جمهوری اسلامی را در یک جایگاه و نقطه‌ای قرار دهد که مجبور باشد، اقدامات تلافی جویانه ای انجام دهد. آن هم به شکلی که در طراحی و برنامه‌ریزی‌های امنیتی رژیم اشغالگر است. البته باید منتظر ماند و تصمیمات کشور را نظاره کرد که مقامات کشور ما در برخورد با این پدیده بحرانی، چگونه عمل خواهند کرد.

در این اتفاق یک تله امنیتی را برای جمهوری اسلامی وجود دارد

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بعضی از مفسرین خارجی و داخلی هم به این مسئله اشاره دارند که یک تله امنیتی برای جمهوری اسلامی وجود دارد. یعنی درست است که ما نسبت به جریان مقاومت یک همزاد پنداری و حس همدردی شدیدی داریم ولی از آن طرف باید با هوشیاری کامل اقدامات تلافی‌جویانه خود را انجام دهیم. نباید احساسی تصمیم بگیریم و باید  با دقت و رصد تحولات منطقه، با پذیرش و سنجش شرایط، آثار و تبعات اقداماتی که انجام خواهیم داد، یک ضربه به موازات و همسنگ با آنچه که اتفاق افتاده به این رژیم جعلی بزنیم. از اقدامات شتاب زده و نسنجیده باید دوری کنیم و  بدون احساسات با تعقل و برآوردهای دقیق اطلاعاتی امنیتی و سنجش پیامدها،  می‌توان یک اقدام تلافی‌جویانه انجام داد.

وی افزود: یک سری ابعاد داخلی هم وجود دارد که به سپرهای امنیتی و اطلاعاتی و بازبینی شعارهای اطلاعاتی کشور برمی‌گردد که یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و حتماً باید به آن پرداخته شود. شاید الان وقتش نباشد ولی حتماً باید به آن پرداخته شود

خیلی‌ از رهبران مقاومت به درجه شهادت رسیدند ولی جریان مقاومت همچنان زنده و پویا است

نوریان در پاسخ به این سوال که شهادت اسماعیل هنیه چه تغییری در روند اقدامات محور مقاومت ایجاد خواهد کرد، گفت: به حمدالله قیام مردم مسلمان در غزه و جریان مقاومت قائل به شخص نیست. مثلاً سردار شهید سلیمانی متاسفانه ترور شدند ولی نیروی قدس سپاه کماکان با صلابت عملیات‌های خود را انجام می‌دهد. از رهبران مقاومت خیلی‌ها به درجه شهادت رسیدند ولی جریان مقاومت همچنان زنده، پاینده و پویا است. این مسئله را نباید فراموش کنیم که اگرچه افراد شأن‌شان، وزنشان، آثارشان و بودنشان خیلی می‌تواند مفید و موثر باشد ولی نبودشان قطعاً علیرغم اینکه ضایعه تاسف‌باری است اما به نوعی می‌تواند، جبران شود.

پاسخی ایران باید قطعی و همسنگ ضربه‌ای باشد که دشمن صهیونیستی زده است

وی خاطرنشان کرد: پاسخی که جمهوری اسلامی می‌دهد اولاً باید قطعی باشد. باید همسنگ ضربه‌ای باشد که دشمن صهیونیستی زده است و در یک زمان مشخص، یک هدف برابر و یک تلافی جدی صورت گیرد تا از تکرار زنجیره پاسخ‌ها جلوگیری کند. حتماً باید بازدارندگی داشته باشد ولی این به این معنا نیست که شتاب زده باشد و باید به آن شکلی نباشد که رژیم صهیونیستی می‌خواهد و در تله آن قرار گیرد. به نظر من این پاسخ لازم الاجرا و حتمی است اما در مورد زمان و مکان آن باید با درایت و برآورد دقیق‌تری برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز