خبرگزاری کار ایران

ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

پزشکیان رأی بخشی از جامعه متدینین را جذب کرد/ قریب به اتفاق آراء قالیباف احتمالا به سبد پزشکیان برود

پزشکیان رأی بخشی از جامعه متدینین را جذب کرد/ قریب به اتفاق آراء قالیباف احتمالا به سبد پزشکیان برود
کد خبر : ۱۴۹۹۲۲۱

تحلیلگر سیاسی اصولگرا گفت: اینکه چرا رأی آقای جلیلی این اندازه بالا و رأی آقای قالیباف این مقدار پایین بود و هیچ کس هم این دو عدد را پیش بینی نکرده بود از عجایب انتخابات است.

ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص آمار و میزان مشارکت در انتخابات که حتی کمتر از ۱۴۰۳ بود، گفت: اولین چیزی که شگفت‌آور بود میزان مشارکت است که هم در واقع تعجب برانگیز بود و هم تاثرآور؛ این میزان مشارکت از سه سال قبل هم خیلی کمتر شد و از سه ماه پیش و انتخابات مجلس هم کمتر است. این در حالی است که در این دوره رقابت وجود داشت و از آن چیزی که همه ادعا داشتند و می‌گفتند که مشارکت نزدیک و یا بیشتراز ۵۰ درصد خواهد بود، چنین امری واقع نشد و میزان مشارکت پایین آمد.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه این میزان مشارکت از پیش بینی همه صاحب نظران و از آن چیزی که مراکز نظرسنجی ما هم اعلام کرده بودند ، کمتر بود، یعنی تمام مراکز نظرسنجی ما بدون استثناء هیچکدام پیش بینی نکرده بودند که میزان مشارکت ۴۰ درصد باشد و این هم نکته مهمی است.

فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که واقعا ما در کشور می‌خواهیم چه بکنیم برای این ۴۰ درصد؟ که میزان مشارکت در جمهوری اسلامی به ۴۰ درصد رسیده، آن هم در انتخابات ریاست جمهوری که معمولا شور و شوق دارد و آن هم در انتخاباتی که رقابت خیلی جدی هم وجود داشت و این در واقع یک اتفاق بسیار بسیار مهمی است که در کشور افتاده، شاید هیچ اتفاقی به نظر من مهمتر از این نیفتاده است.

ایمانی در ادامه عنوان کرد: نکته دیگر درخصوص ترکیب آراء است، در بحث ترکیب آراء هیچ نظرسنجی پیش‌بینی نمی‌کرد و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که میزان رأی آقای جلیلی این اندازه بالا باشد و آراء آقای قالیباف آنقدر پایین باشد، این ها هم غیرقابل پیش بینی بود. میزان رأی پورمحمدی تقریبا معلوم بود همچنین با یک مقدار کم و بیش، رأی آقای پزشکیان معلوم بود اما اینکه چرا رأی آقای جلیلی این اندازه بالا و رأی آقای قالیباف این مقدار پایین بود و هیچ کس این دو عدد را پیش بینی نکرده بود این هم از عجایب انتخابات است که اینها همه اش باید تحلیل شود و تحلیل هم جداگانه و مفصل است که چرا این ترکیب آراء اینگونه شد.

وی افزود: به هر حال انتخابات به دور دوم کشیده شد و این هم یک موضوع مهمی است که در انتخابات جمعه چه خواهد شد؟ آیا میزان مشارکت همین مقدار می ماند یا بیشتر می شود یا کمتر؟ و چه کسی از صندوق ها به عنوان رییس جمهور خارج می شود. الان اختلاف آراء نفر اول و دوم کمتر از ۱ میلیون رأی است.

تحلیلگر سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که «با توجه به درگیری ها و دلخوری های روزهای آخر انتخابات در بین اصولگرایان، از نظر شما آراء آقای قالیباف به سبد کدامیک از کاندیداها خواهد رفت و کدام یک ممکن است که پیروز نهایی انتخابات باشند؟» گفت: ببینید به نظر من هنوز جامعه در یک شوک است و هنوز هم واقعا یک مقدار زود است که در این خصوص صحبت شود اما قبل از دیروز (جمعه) یعنی طی هفته های گذشته این پیش بینی می شد که اگر آقای قالیباف انصراف دهد (آن موقع بحث انصراف بود که خب حالا انصراف نشد و ایشان حذف نشده بودند) پیش بینی این بود که بیشتر از ۵۰ درصد آراء آقای قالیباف به سبد آقای پزشکیان خواهد رفت و عدد کمتری به نفع آقای جلیلی جذب خواهد شد. باید دید آیا الان هم این قاعده صدق می کند؟ 

وی خاطرننشان کرد: الان دیگر بحث انصراف نیست، بحث حذف است، ممکن است اتفاقات یک جور دیگر رقم بخورد و قریب به اتفاق آراء آقای قالیباف به سبد آقای پزشکیان برود و یا بالعکس؛ مساله یک مقدار  پیچیده شده است و واقعا معلوم نیست روز جمعه چه اتفاقی رخ خواهد داد.

ایمانی در پاسخ به این سوال که «معمولا در تحلیل‌ها مشارکت ۳۰-۴۰ تا ۴۵ درصد برای اصولگرایان نوشته می‌شد و بالاتر از ۵۰ درصد متعلق به اصلاح طلبان بود، اما این بار با یک مشارکت ۴۰ درصدی کاندیدای اصلاح طلب اول شد، آیا شاهد تغییر ذائقه جامعه هستیم؟»، تاکید کرد: اصلا اینطور نیست، بخشی از رأی آقای پزشکیان متعلق به همان کسانی هستند که شما می گویید همیشه می آیند پای صندوق های رأی؛ در واقع این تحلیل ها، تحلیل غلطی است، نتیجه این می شود که ما همواره داریم این فرض های غلط را تحلیل می کنیم و همواره به اینجا رسیدیم.

وی در پایان تاکید کرد: آقای پزشکیان در ۲-۳ هفته مناظره ها و برنامه های تلویزیونی چهره‌ای داشتند که حتی از چهره آقایان جلیلی و قالیباف هم انقلابی‌تر و متدین‌تر بود، شما از کجا می‌دانید که یک بخشی از آراء جامعه متدینین نرفته باشد برای آقای پزشکیان؛ نه فقط اصلاح طلب بلکه همان هایی که شما می گویید همیشه رأیشان ثابت و نتیجه شان مشخص است. در واقع تحلیل هنوز مقداری دشوار است و در روزهای آینده باید بیشتر به آن پرداخته شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز