خبرگزاری کار ایران

یوسفیان ملا در گفت‌وگو با ایلنا:

کاندیداها خارج از اصول اصلی نظام نمی‌توانند وعده دهند/ سیاست کلی نظام با رهبری است/ وعده‌های پزشکیان قابل اجراست

کاندیداها خارج از اصول اصلی نظام نمی‌توانند وعده دهند/ سیاست کلی نظام با رهبری است/ وعده‌های پزشکیان قابل اجراست
کد خبر : ۱۴۹۸۵۶۷

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: کاندیداها نمی‌توانند از اصول اصلی نظام خارج شوند، سیاست کلی نظام و سیاستگذاری با رهبری است و اگر هر کدام از این وعده‌ها با سیاست‌‌های کلی مقایر باشد، قابل عمل نیست.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ارزیابی خود از مناظرات انتخابات ریاست جمهوری، گفت: حمله‌های چالشی نسبت به دوره‌های قبل خیلی کمتر بود یعنی رعایت ادب و اخلاق به نسبت دوره‌های قبل بهتر شده بود. دوره‌های قبل دیدیم که اسم ملک، زمین و افراد را می‌آوردند. ای کاش که همان قدر هم نبود و رعایت می‌شد. مردم تا حدودی مسائل را شناخت پیدا کردند و به اعتقاد من مسائل برای مردم شفاف شد.

وی در پاسخ به این سوال که وعده های نامزدها تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است، گفت: در مناظره‌ها، آن‌هایی که می آیند، برنامه عمومی خودشان را می‌دهند به مراتب بهتر از وعده‌های موردی و اسمی است. یک اصل هفتاد و پنج قانون اساسی داریم که می‌گوید هر گونه مصوبه در مجلس شورای اسلامی باید دارای پشتوانه مالی باشد. اگر بخواهید یک ریال به یک حقوقی اضافه کنید، باید بگویید از کجا می‌خواهید بگیرید و منبع درآمدی آن چیست، ممکن است منبع درآمدی هم داشته باشد ولی نتوانید به آن کار اختصاص دهید. آن‌هایی که می‌آیند بار مالی را وعده می‌دهند، شما یقین داشته باشید، مغایر قانون اساسی است مگر اینکه شما بتوانید بار مالی را تعیین بکنید. 

یوسفیان در ادامه افزود: وعده‌هایی که آقای پزشکیان و برخی از دوستان در این میسر بیان می‌کردند و می‌گفتند که فساد را ریشه‌کن می‌کنیم، باید بخشی از سیستم بانکی را اصلاح کنند و این بار مالی هم برای دولت ندارد. افزایش حقوق با نرخ تورم، قانون دارد. هر سال که بانک مرکزی ضریب حقوق را مشخص می‌کند باید نرخ تورم را هم اعلام کند. این‌ها بر اساس شاخص نرخ تورم افزایش ریالی حقوقی باید داشته باشند. آنجا که گفتند ضریب حقوق با شاخص تورم بانک مرکزی مغایر است حرف درستی بود ولی اینکه گفتند برای همه شغل ایجاد می‌کنیم، باید بگویند بار مالی این کار از کجا تامین می‌شود. مثال می‌تواند بگویند هزار میلیارد در جایی ذخیره داریم و این دست نخورده است و ما این را اختصاص خواهیم داد برای فلان کار و آن هم باید لایحه برای مجلس ببرند.  نمی‌توانند بدون اجازه مجلس هزینه کنند، این در قانون مجلس می‌آید. اگر رییس جمهور اجازه داشته‌باشد، هر جا هزینه کند که دیگر قانون بودجه نمی‌خواهیم.

وی عنوان کرد: خدمت سربازی برای فرمانده کل قوا است یعنی هیچ تصمیمی درباره سربازی حتی برای یک روز را کسی نمی‌تواند بگیرد، مگر اینکه مجوز فرمانده کل قوا را داشته‌باشند. حتی افزایش حقوق سرباز هم باید با مجوز باشد. یکبار مجلس دهم یا نهم می‌خواست خدمت سربازی را قابل خریداری کند. فرماندهی کل قوا تا نظر نداد، شورای نگهبان تایید نکرد، این از وظایف مجلس نیست. اما وعده‌هایی که از سوی آقای پزشکیان در مورد اصلاح داده می‌شد، قابل عمل بود.

این فعال سیاسی درباره ریشه کنی فساد گفت: یک مورد از فسادهایی که در کشور رخ داده مثل فساد فاضل خداداد و بابک زنجانی یا افراد دیگر، همه از مسیر بانک عبور کرده‌ یعنی باید بگویند طرف آن قدر میلیارد تومان اختلاس کرد که از طریق یکی از بانک‌های دولتی بود. وقتی آقای پزشکیان می‌گوید سیستم بانکی را اصلاح می‌کنم یعنی نمی‌گذارد این اتفاقات بیفتد. پرداخت وام برای تولید را هم جالب گفتند که ما این را شفاف می‌کنیم، اینکه آقای پزشکیان گفت باید کارشان شفاف باشد یعنی شما امروز اراده کردید، می‌توانید در سایت بانک مرکزی، ببینید به چه کسانی و چه قدر وام دادند.

وی درباره برنامه های سیاست خارجی نامزدها گفت: کاندیداها نمی‌توانند از اصول اصلی نظام خارج شوند، سیاست کلی نظام و سیاستگذاری با رهبری است و اگر هر کدام از این وعده‌ها با سیاست‌‌های کلی مقایر باشد، قابل عمل نیست. در سیاست کلی داریم که به جز اسرائیل با بقیه کشورها می‌توانیم رابطه داشته‌باشیم و منع نشدیم. اصول سیاست کلی باید بر اساس آن سه رکن کلی عزت، مصلحت و منافع ملی باشد. سیاست‌های کلی در شورای عالی امنیت ملی رصد می‌شود. آنها به آقای وزیر امور خارجی می‌گویند که شما می خواهید با فلان کشور فلان کار را کنید و این با سیاست‌های کلی که رهبری دادند، همخوانی ندارد و همان‌جا این کار متوقف خواهد شد.

این نماینده  درباره میزان مشارکت انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات مجلس، گفت:  انتخابات مجلس  290 کاندیدا بود، این دویست و نود نفر هر کدام برای منطقه‌ای بودند و قومی داشتند، باز هم این شور و شوق را در مجلس نمی‌دیدیم . با اینکه این‌جا یک نفر است و آن جا دویست و نود نفر و اگر این انتخابات را با انتخابات مجلس مقایسه بکنیم، خیلی تحرک ستادها و تجمعات مردمی بیشتر بود. قانون اساسی فقط پنجاه روز برای انتخابات وقت داده‌است، پیش از این رییس جمهور می‌توانست یک ماه فعالیت کند اما حالا دوازده روز فرصت داشته‌ است. در این دوره نامزدهای انتخاباتی شبانه روزی به شهرها سفر کردند، که این خود باعث شور و شوق می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز