خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

پاسخ روحانی به شورای نگهبان مناسب و در چارچوب قانون اساسی بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۳۲۶

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: بخشی از عدم استقبال مردم و چهره‌های سیاسی در انتخابات به خاطر فضایی است که در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شکل گرفت که برخی در انتخابات حضور پیدا نکردند. در انتخابات مجلس خبرگان شخصیتی مانند آقای روحانی که ۲۴ سال در شورای عالی امنیت ملی ۲۰ سال در مجلس شورای اسلامی و ۸ سال در ریاست جمهوری بود را رد صلاحیت کردند که پاسخ آقای روحانی پاسخ مناسب و متقنی بود که در چارچوب قانون اساسی جواب داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دوازدهم با حضور اصحاب رسانه در محل حزب اعتدال و‌ توسعه برگزار شد.

نوبخت در این نشست گفت: ابتدا یک گزارشی از برنامه حزب در یک سال آینده اعلام کنیم؛ این برنامه در اجلاس حزب شکل گرفت. البته در این اجلاس نگرانی جدی درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی مطرح شد. در پایان راه حلی برای برون رفت از شرایط موجود مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه نگرانی دوستان ما در حزب معطوف به گزارش‌های رسمی دولت است، گفت: گاهی برخی از مسئولان گزارش‌های رسمی را به دقت نمی‌خوانند. این نگرانی ناشی از گزارش‌های رسمی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و مرکز آمار است که منتشر کردند. چیزی که در مورد در گزارش رسمی بانک مرکزی در جلسه ارکان حزب خیلی باعث نگرانی شد این بود که در کمتر از ۳ سال گذشته از آغاز سال ۱۴۰۰ تا انتهای آذر ۱۴۰۲ استقراض دولت از بانک مرکزی مقدار پایه پولی و حجم نقدینگی ۲ برابر شده است.

نوبخت یادآور شد: حجم اوراق منتشر شده یکی از اقدامات دولت نسبت به عملکرد دولت گذشته بود که بدهی برای دولت به وجود می‌آید و نشان می‌دهد طی هشت سال در دولت یازدهم و دوازدهم این رقم ۳۱۴ هزار میلیارد تومان بود و در دولت سیزدهم ۷۵۲ هزار میلیارد تومان است. میزان بدهی که دولت سیزدهم برای دولت چهاردهم باقی خواهد گذاشت، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: متوسط نرخ تورم طی سه سال گذشته در دولت سیزدهم بالای ۴۲ درصد بوده است. کجا اعلام شده تورم ۶۰ درصد بوده که امروز دولت بگوید بیست درصد تورم کاهش پیدا کرده و اعلام موفقیت کند؟ این مجموعه اطلاعاتی است که دولت منتشر کرده و این موضوع نگران کننده است که رشد اقتصادی که باید تحقق پیدا می‌کرد، نکرده است.

نوبخت تصریح کرد: در موضوعات اجتماعی درصد مشارکت مردم در انتخابات برای اعضای حزب نگران‌کننده بود. در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم این مشارکت ۷۳ درصد بود که به ۳۸ درصد رسید و امروز انتخابات مجلس دوازدهم به زیر ۴۰ درصد رسیده است. ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را به عنوان اهداف انقلاب به شمار آوردیم. پیشرفت‌های نظامی و علمی و نکات قابل تحسین و در کنار این موارد کاهش نماد جمهوریت را داریم که باید آن را در کنار مهاجرت نیروهای متخصص قرار دهیم تا آن نگرانی را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی، از نظر حزب اعتدال و توسعه راه حل این موضوع اعتراضات خیابانی و تصمیم‌گیری منفعلانه انتخاباتی نیست. حزب اعتدال توسعه معتقد است اگر مردم اراده کنند و مسئولان ذی ربط اراده کنند می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم. مردم در انتخابات ۹۲ تعامل سازنده و احترام به حقوق شهروندی را تقابل را دیدند. در کنار آن استمرار کاهنده نرخ تورم را دیدند که نرخ تورم در سایه انتخاب مردم دو سال یک رقمی شد و جمعیت اشتغال به بیش از ۲۴ میلیون نفر افزایش پیدا کرد. یعنی دیدند که اگر مردم حضور داشته باشند، نرخ ارز را کمتر از ۴ هزار تومان حفظ می‌کنند. میزان افزایش حقوق بیش از نرخ تورم می‌شود و متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز رخ می‌دهد. مردم زمانی چنین اراده‌ای را رقم خواهند زد که بعد از قهر در انتخابات با مشارکتی که مورد نظر رهبری است اراده خود‌ را رقم بزنند.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه افزود: روش‌های گذشته مانند گشت ارشاد که مناسب نیست می‌تواند باعث افزایش نارضایتی شود. فردی مانند آقای زیباکلام با صراحت نظر خود را اعلام می‌کند جای این فرد زندان نیست بلکه گذاشتن کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها برای این است که ظرفیت نقد و نقدپذیری افزایش پیدا کند. مجلس می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری آینده نقش داشته باشد. گروه‌های اقلیت در مجلس می‌توانند بدون ورود به مذاکرات جناح‌های سیاسی مطالبات اکثریت مردم را بیان کنند و موضوعاتی را مطرح کنند که مردم بیشتر امیدوار شوند.

وی تصریح کرد: بخشی از عدم استقبال مردم و چهره‌های سیاسی در انتخابات به خاطر فضایی است که در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شکل گرفت که برخی در انتخابات حضور پیدا نکردند. در انتخابات مجلس خبرگان شخصیتی مانند آقای روحانی که ۲۴ سال در شورای عالی امنیت ملی ۲۰ سال در مجلس شورای اسلامی و ۸ سال در ریاست جمهوری بود را رد صلاحیت کردند که پاسخ آقای روحانی پاسخ مناسب و متقنی بود که در چارچوب قانون اساسی جواب داد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح نور و بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها گفت: این روش در کشور تجربه شده است و نتایج ناموفقی هم داشت. نه نافع است و نه رافع مشکلی که وجود دارد بلکه مضر است و جلوه خوبی هم از تمدن اسلامی ایرانی در جهان نشان نخواهد داد.

وی افزود: این موارد گشت ارشاد مثل تک موردهایی که در فضای مجازی شاهد آن هستیم و برخورد خشن و غیراسلامی و غیرایرانی که صورت می‌گیرد، همان یکی کافی است که موجب وهن تمدن ایرانی اسلامی در عرصه های بین المللی شود به همین جهت معتقدیم که این روش روش مناسبی نیست.

نوبخت در پاسخ به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم با اشاره به انتقادات از دولت قبلی گفت: کسری بودجه به معنای عدم تحقق درآمدهاست که کمتر هم هزینه می‌شود. دولت سیزدهم بر مبنای نامه دفتر رئیس جمهور و سازمان و برنامه و بودجه اعلام کرد خزانه خالی دریافت کردیم. این نامه مربوط به تاریخ ده مرداد ۱۴۰۰ است. ما توافقی کردیم که از ماده ۱۱ قانون هدفمندی  یارانه ها استفاده کنیم تا ۲۰ درصد از آن معادل ۶ هزار میلیارد تومان را برای اعتبارات هزینه ای و طرح های ناتمام استفاه کنیم. آن نامه مربوط به این ۶ هزار میلیارد تومان است که تمام شده بود. از خزانه خالی روزانه پول می‌آید و روزانه هزینه می‌ شود و خزانه خالی یعنی هیچ پولی آنجا نباشد.

وی افزود: نرخ تورم در سال ۹۲، ۳۴ درصد بود. این نرخ به تدریج کاهش یافت و در سال ۹۳ تا ۹۶ کاهش یافت و دو سال نرخ تورم تک رقمی داشتیم. در پایان سال ۹۹، ۳۶.۴ درصد بود که در ۱۴۰۰ به ۴۰ درصد رسید. در ۱۴۰۱ به ۴۵ و در ۱۴۰۲، ۴۰ بوده است و میانگین در حد ۴۲ درصد است. رشد اقتصادی در پایان سال ۹۹، ۴.۱ درصد بود. اعتقاد داریم که ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت نبود بلکه یارانه به تولید بود. جهش تورم ناشی از حذف این ارز بود.

نوبخت درباره عدم رای آوری در انتخابات مجلس از حوزه رشت گفت: بنده از قبل از انتخابات در تمام نظرسنجی های آن منطقه در صدر قرار داشتم و حتی تا ساعت ۱۸ هم چون انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شد بنده پیشتاز بودم ولی خب نتیجه طور دیگری رقم خورد و بنده به نتیجه انتخابات احترام می گذارم.

وی افزود: نکته دیگری هم که در این رابطه باید گفت مشارکت ۲۰ درصدی مردم در رشت بود که این موضوع که اکثریت مردم در انتخابات رشت شرکت نکردند مزید بر علت شد و باعث شد بنده رای نیاورم.

نوبخت درباره اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ گفت: تخمین زده می‌شد که حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین داده می‌شد. تصمیم سه قوه این شد که قیمت باید تغییر کند. دولت مخالف بود ولی این سیاست تایید شده در سطح سران قوا بود و دولت آن را پذیرفت و تصمیم این شد که وزیر کشور در شب جمعه هر هفته‌ای که مناسب می‌داند آن را اجرا کند. اجرا در اختیار وزیر کشور بود و حرف حسن روحانی هم به این معنا نبود که از افزایش قیمت بنزین خبر ندارد بلکه زمان  اجرا در اختیار وزیر کشور بود.

وی افزود: تا سال ۹۶ که دلار زیر ۴ هزار تومان بود، دولت در بازار ارز مداخله‌ای نداشت اما با شوک تحریمی، افزایش قیمت ارز شروع شد و امکان کنترل آن بسیار دشوار بود. الان هم اگر شوکی وارد شود، ارز تا ۷۰ هزار تومان بالا می‌رود. آن زمان کالاها را به سه دسته تقسیم کردیم و ارز ۴۲۰۰ تومان برای تثبیت قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج مردم تخصیص داده شد. برخی معتقد بودند که اگر این ارز حذف شود، اتفاقی نمی‌افتد چون کسانی که این ارز را دریافت می‌کنند آن کالاها را با قیمت بیشتر به فروش می‌رسانند. بعد از این‌که این ارز حذف شد دیدید چه اتفاقی افتاد و بخشی از تورم مربوط به همین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مربوط بود و بعد ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شد.

در ادامه جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: آن چیزی که وجود دارد این است که ما ارتقا کادر تشکیلاتی خود را انجام دادیم و تشکیلات خودمان را به سرعت به روز می‌کنیم. تندروی‌های خیابانی و قهر با صندوق رای که مطرح می‌شود در دستور کار حزب مطرح نیست و کنش مدنی را مدنظر داریم. با توجه به آنکه نشد در انتخابات به شکل گسترده شرکت کنیم، ما رایزنی‌های خود را شروع کردیم تا بتوانیم در مجلس آینده تاثیر گذار باشیم.

نوبخت درباره برنامه‌های حزب در سال جاری که منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ است ، گفت: حزب اعتدال و توسعه در خصوص بهبود وضع موجود به خصوص شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی معتقد است شرایط نگران کننده است و باید نقش موثری را داشته باشد. این نقش می‌تواند با افزایش شاخص نماد جمهوریت و افزایش درصد مشارکت مردم در انتخابات به عنوان تحول رخ دهد و حزب در این خصوص در تلاش است . 

وی تصریح کرد : در این خصوص  چند توصیه داریم اولاً حزب در جهت گسترش و تکمیل کادرهای خود توانسته است با مشارکت ۱۰۰۰ نفر در کنگره و انتخابات شورای مرکزی را برگزار کند و اساسنامه جدیدی را تصویب کند. در عین حال برای سال جاری و اینکه کنگره ما در سال آینده برگزار می‌شود مصمم هستیم  تمامی استان‌ها و قانون‌هایی که لازم است را تکمیل کنیم .  

وی ادامه داد:  در عین حال می‌توان گفت  در کنار آن کادرسازی خواهیم کرد  و  حزب اعتدال نسبت  به سایر احزاب از افرادی برخوردار است که صاحب تجربه هستند. لذا به دنبال آن هستیم که آن را به جوانان خود منتقل کنیم و برای این کار نیازمند آموزش هستیم ،بنابراین آموزش تاریخ معاصر ، آموزش مبانی سیاسی و آموزش اقتصاد و توسعه و نیز آموزش مبانی اعتدال همگی به صورت سرفصل آماده شده است و در سالی که در پیش داریم در کنار کادرسازی ارایه  خواهد شد.  

دبیر حزب اعتدال و توسعه تاکید کرد : بنابراین به دنبال آن هستیم که برای انتخابات آینده خود را آماده کنیم و از چهره‌هایی که می‌توانند انگیزه را در مردم ایجاد کنند استفاده کنیم، البته برخی گفتند که  بخش‌هایی از مردم ازبرخی مسائل عبور کرده‌اند اما ما معتقدیم  اتفاقا خیلی از آحاد جامعه منتظر یک تحول هستند و می‌خواهند اطمینان داشته باشند که می‌توان یک تحول مثبت را ایجاد کرد ، لذا به دنبال شناسایی چهره‌های محبوب هستیم و از شورای محترم نگهبان نیز می‌خواهیم به خاطر جمهوریت این کشور و نیز بالا بردن شاخص‌ها و درصد مشارکت زمینه  حضور این چهره‌های محبوب و مطرح را از جناح‌های مختلف سیاسی فراهم کنند . 

وی در ادامه گفت: حتی لازم است از شخصیت های  مستقل حضور داشته باشند تا مردم احساس کنند با هر گرایش فکری افرادی هستند که مورد انتخابشان قرار بگیرند و انشالله شاهد انتخابات با مشارکت بالایی در اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۴ باشیم  که می‌توان از زمینه تحول مثبت در کشور را به وجود آورد.  

وی‌ اظهار کرد : حزب اعتدال توسعه به عنوان یک نهاد مدنی خود را که در این راستا فعالیت می‌کند و   جلسات مستمر ما هر هفته برقرار است . در این‌ جلسات  ما با استان‌ها در تماس هستیم و در عین حال سفرهای استانی داریم و خود را  به عنوان یک حزب و نهاد مدنی تعریف می‌کنیم و فعال خواهیم بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز