بهادری جهرمی در نشست خبری:
هزینه جابهجایی منابع آزاد شده ایران توسط کشور ثالث پرداخت شده، نه ما
سخنگوی دولت گفت: : هزینهکرد جابهجایی مبالغ آزاد شده ایران توسط کشور ثالث اتفاق افتاده و توسط ما نبوده است. به این نکته توجه داشته باشید که این منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته تا براساس نیازهای ارزی کشور برای رشد و توسعه اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا،علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم صبح امروز در نشست خبری خود گفت: در طول هفته گذشته خبرهایی بود که به اختصار به آن اشاره میکنم. یکشنبه شب شاهد دومین سفر رییسجمهور به سمت نیویورک بودیم که برنامههای رئیسجمهور در آمریکا به طور مرتب در حال برگزاری است. در هفتهای که گذشت شاهد آزادی زندانیانی بودیم که به ناحق در زندان آمریکا گرفتار بودند و همچنین آزادسازی پولهای بلوکه شده را داشتیم.
سخنگوی دولت یادآور شد: دو رویداد مذهبی راهپیمایی اربعین و سالگرد رحلت امام رضا (ع) و پیامبر اسلام را داشتیم که شاهد حضور ۹ میلیون زائر ایرانی در سفرهای کربلا و مشهد بودیم و باید از نهادها و دستگاههایی که در همه حوزهها سفر زوار را تسهیل کردند، تشکر کنیم. در سفرهای هوایی و زمینی رکوردهایی شکسته شد و اینها واقعیتهای تاریخی، اجتماعی و سیاسی کشور ما هستند.
بهادری جهرمی یادآور شد: در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، ۵۴ «کاروانسرای ایرانی» بهعنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید.
وی با بیان اینکه به موجب مصوبه اخیر هیئت وزیران، استاندار سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور علاوه بر وظایف استانداری، متولی امور اجرایی استان در مواردی خواهند، گفت: تصمیمات نماینده ویژه در حکم تصمیمات رئیس جمهور و هیئت وزیران است.
به گفته بهادری جهرمی موارد مورد اشاره به این شرح است:
الف- ساماندهی تبادلات مرزی
ب- انتظام بخشی به نقاط مرزی استان و اتباع خارجی و ارتقای امنیت استان
پ- هماهنگی و رفع اختلافات دستگاه های اجرایی در استان
ت- هم افزایی و نظارت عالیه بر فعالیت مناطق آزاد چابهار و سیستان
ث- پیگیری و نظارت بر اجرای کلیه طرح های مصوب ملی و استانی
ج- جذب سرمایه گذاری خارجی برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان
چ- رفع موانع و پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن
ح- شناسایی و اتخاذ تدابیر لازم جهت رشد تولید و افزایش اشتغال
خ- راهبری و پیگیری طرح های آبرسانی، گازرسانی، حمل و نقل، بهداشت و درمان، عرضه سوخت و کاهش آلودگی و حاشیه نشینی
د- ایجاد همگرایی و وحدت بیشتر میان اقوام و مذاهب استان
وی افزود: در امتداد سفرهای استانی دولت و در مرحله بعدی بازدید و نظارتهای میدانی رئیسجمهور برای تکمیل پروژهها، سومین قطعه از پازل اقدامات دولت، حضور استانداران در جلسه هیئت وزیران برای ارائه گزارش مصوبات استانی و بررسی موانع و ارائه راهکار برای حل مشکلات صورت میگیرد تا نیازها و کمبودها را مطرح کرده و مشکلات با بررسی حل و فصل شود. حضور استانداران به صورت فردی است، در اولین سری از این جلسات استانداران ایلام و هرمزگان در جلسه هیات وزیران حاضر شدند و به تفصیل عملکرد و همچنین نیازها و کمبودها را اعلام کردند. اما پس از این همه استانداران تک به تک در جلسات شرکت میکنند.
بهادری جهرمی در پاسخ به این سوال که موضع دولت درباره تحریم برخی رسانهها چیست، گفت: تحریم رسانهها جزو برنامههای دست و پا زدن آمریکاییهاست. به روشنی دوگانگی ایالت متحده را نشان میدهد که میلیاردها دلار خرج رسانههای تروریستی میکند اما در مقابل از صدای رسانه مستقل ترس دارند. این موارد مسبوق سابقه است و موضوع جدیدی نیست، آنها همچنین از انتشار عکس سردار سلیمانی هم واهمه دارند. این تحریم نشان میدهد این رسانهها توانستهاند در میان انبوه این دروغ پراکنیها، صدای حقیقت را منتقل کنند که اینگونه وادار شدهاند دست به تحریم آنها بزنند.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که برنامههای رئیسجمهور در نیویورک چه خواهد بود، گفت: جناب رئیسجمهور مسئول انتقال پیام ملت و کشور در جهت صلح، عدالت، مبارزه با یک جانبهگرایی، تبعیض و تروریسم خواهد بود. جمهوری اسلامی از نهاد سازمان ملل درخواست میکند تا از ظرفیت خود در مبارزه با اقدامات تحریمی یک جانبهگرایانه استفاده کند. دیدار با سران برخی کشورها، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا و مدیران رسانههای آمریکایی از جمله سایر برنامههای رئیسجمهور خواهد بود.
بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در جریان واریز منابع بلوکه شده ما به حساب قطری مبلغ واریز شده نه ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو واریز شده. آیا مبلغ کم شده بابت هزینه جا به جایی بوده است؟ با توجه به اینکه جا به جایی دو بار یکبار از کره جنوبی و یکبار از یک بانک اروپایی به قطر انجام شده آیا هر دو هزینه را ایران پرداخت کرده، است، گفت: دو پرونده باز سیاست خارجی درباره آزادی اموال به ناحق مسدود شده ایران و همچنین آزادای زندانیان به ناحق بازداشت شده روز گذشته بسته شد. هرچند این موارد میتوانست سال گذشته اتفاق بیفتد. اما محاسبات اشتباه آمریکا درباره حوادث سال گذشته باعث شد این مورد امسال رخ دهد.
وی افزود: هزینهکرد جابهجایی این مبالغ توسط کشور ثالث اتفاق افتاده و توسط ما نبوده است. به این نکته توجه داشته باشید که این منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته تا براساس نیازهای ارزی کشور برای رشد و توسعه اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرد. این مبلغ اکنون زیر کلید بانک مرکزی است. همچنین ما توانستیم پیروزی بزرگی داشته باشیم تا این مبالغ را آزاد کنیم زیرا این موضوع حتی در زمان قرارداد برجام نیز اجرایی نبود یعنی این موضوع آزادسازی پولهای بلوکهشده امکان نداشت در زمان برجام رخ دهد اما با تلاش دستگاه دیپلماسی این موضوع اجرایی شد.
سخنگوی دولت گفت: نسبت به کاهش ارزش داراییهای ایران در بانک کره پیش از انتشار اخبار این جابجایی، دولت لایحه ارجاع اختلاف پول ایران با کره را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است. طبیعتاً خسارتهایی که از بابت این تأخیر وارد شده، از طریق مجاری حقوقی در چهارچوب قوانین بینالملل پیگیری خواهد شد.
بهادری جهرمی گفت: در حوزه داخلی نیز مقام قضایی ذیصلاح است که نسبت به پیگیری موضوع از مقامات وقت هر نوع اقدامی لازم است را صورت دهد.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که در ارائه برنامه هفتم توسعه انتقاداتی از سوی نمایندگان مطرح شد که قابلیت اجرایی ندارد موضع شما درباره این موضوع چیست، گفت: تدوین برنامه پنج ساله توسعه هفتم، باید در چارچوب سیاستهای کلی برنامه هفتم باشد و دولت و مجلس مکلف هستند در چارچوب سیاستهای کلی برنامه هفتم قانونگذاری کنند. اینکه قانونی نوشته شود و فهرستی از آمال و آرزوهای دست یافتنی و دست نیافتنی در آن تدوین شود، نه عمل به چارچوب سیاستهای کلی نظام است و نه اثر واقعی بر زندگی مردم خواهد داشت.
وی افزود: دولت سعی کرد در چارچوب بندهای ۲۴ گانه سیاستهای کلی ابلاغی از سوی رهبری، برنامهای را تدوین کند و ۷۰۰ حکم ذیل همین محورها پیشبینی شد اما در متن نهایی منتشر شده از سوی کمیسیون، حسب بررسیهای به عمل آمده بیش از ۱۰۶ حکم از لایحه در مصوبات کمیسیون حذف شده است. بیش از ۹۹۰ حکم جدید به لایحه دولت الحاق شده که در اثر تصویب احکام تکلیفی مالایطاق و تعیین اهداف کمی غیر واقعی، تحمیل خواهد شد. بنا نبود فرایند تصویب قوانین برنامه اینگونه باشد. انتظار میرود مجلس و دولت مبتنی بر سیاستهای کلی نظام که سند بالادستی هر دو مجموعه است در کنار هم برنامهای برای تحقق سیاستهای کلی نظام ابلاغی تدوین کنند تا شاهد اجرای مناسب آن باشیم. با اعمال این تغییرات، عملاً طرح جدیدی از سوی مجلس تدوین شده که بخشی از برنامههای دولت نیز در آن مندرج است. بیش از ۲۷ مورد ساختارهای اداری جدید و گسترش تشکیلات دولت در مصوبات تکلیف شده است. بیش از ۱۷ مورد نظامات خاص و تبعیض آمیز حقوق و دستمزد ایجاد شده است. برخی مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه، صرفنظر از غیر واقعی بودن، اهداف پیشبینی شده و غیر قابل اجرا بودن بسیاری از احکام آن، شکاف بین منابع و مصارف دولت و کسری بودجه را تشدید خواهد نمود. خواسته مردم از دولت و مجلس این است برنامهای طراحی شود که علاوه بر پیشبرد کشور، قابل تحقق و دستیافتنی باشد.
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه ده ساله صنعت فضایی کشور گفت: بعد از حدود ده سال تعطیلی شورای عالی فضایی، شاهد برگزاری دو جلسه شورای عالی فضایی بودیم. برنامه ۱۰ ساله فضایی یکی از مهمترین سندهای بالادستی حوزه فضایی کشورمان است که در دومین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم به تصویب اعضا و تایید ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران رسید. مطابق این سند، جمهوری اسلامی ایران با اجرای این سند در منطقه سرآمد توسعه فناوری فضایی بومی خواهد شد و ما شاهد افزایش بهرهوری شهروندان، کسب و کارها و دولت از خدمات و فناوریهای فضاپایه به عنوان جزء جدایی ناپذیری از زیست امروز در جهان، خواهیم بود.
وی افزود: این سند حوزههای مختلفی را شامل میشود که در مهمترین بخش، ایران در پایان این برنامه یعنی در سال ۱۴۱۰ به قطب منطقهای ارائه خدمات فضایی به ویژه در حوزه ارائه خدمات پرتاب تبدیل خواهد شد. در این زمینه پایگاه فضایی چابهار که هماکنون با مدیریت سازمان فضایی ایران در حال ساخت است، به پایگاهی برای انجام پرتابهای بینالمللی تبدیل میشود. در حوزههای مختلف دیگر از جمله طراحی و ساخت انواع ماهوارههای مخابراتی، سنجشی و راداری نیز، برنامههای مفصلی در این برنامه دیده شده که نشأت گرفته از توانمندیهای کشور در حوزه دانش فضایی و زیرساختهای موجود در کشور است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: شرکتهای دانش بنیان و بخش خصوصی نیز در این برنامه بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند و نقشهای مختلفی در سرتاسر این برنامه برای آنها در نظر گرفته شده است، بطوری که هر جایی که توانمندی لازم در شرکتهای دانش بنیان در حوزههای توسعه فناوری و یا ارائه خدمات وجود دارد. دولت و شخص رئیسجمهور پیگیر اجرای این برنامه هستند و سازمان فضایی ایران نیز با قوت در حال پیشبرد اهداف این برنامه است.