علیرضا بهشتی:
یکی از ویژگیهای شهید بهشتی پذیرش نقدها بود/ حجاب اجباری در گفتههای شهید بهشتی استفاده نمیشده و در اندیشههای ایشان ندیدهایم
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر میخواهید سخنان و اندیشه های شهید بهشتی را داوری کنید اول او را بشناسید تاریخ را مطالعه کنید و بعد طبق واقعیت قضاوت کنید. یکی از ویژگی های شهید بهشتی این بود که با آغوش باز نقدها را می پذیرفت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا بهشتی در سالگرد شهید آیت الله بهشتی گفت: یکی از صفاتی که معمولا همراه با شهید بهشتی به کار برده می شود مظلومیت است. منشا این مظلومیت برمیگردد به این که قبل از انقلاب درباره سیره فکری و سیره عملی اندیشه و رفتار ایشان تصاویر نادرست و گفته های نادرست در ذهن بسیاری از افراد شکل گرفت و ترویج شد. بخشی بزرگی از این مظلومیت بعد از شهادت ایشان از یک مرحله پایان یافت. بعد از انفجار حزب جمهوری اسلامی به طور مستمر در چهل روز بسیار شاهد مظلومیت سازی ایشان بودیم اما این مظلومیت بعد از شهید بهشتی تداوم پیدا نکرد.
وی افزود: شهید بهشتی در تفکرات امروزی برخی ابزاری است برای ما، از او استفاده کنیم تا آنکه اهداف خودمان را پیگیری کنیم. حجاب اجباری در گفتههای شهید بهشتی استفاده نمیشده و حتی در اندیشه شهید بهشتی ندیدهایم. طبیعی است که اگر بخواهیم درباره یک فرد، عملکرد و دیدگاه هایش قضاوت کنیم اولین گام این است که ببینیم تصوری که از او داریم و واقعیت دارد یا خیر. عقل حکم می کند و اخلاق حکم می کند، باید فردی را بشناسیم و بعد قضاوت کنیم. بنابراین اگر میخواهید سخنان اندیشه های شهید بهشتی را داوری کنید اول او را بشناسید تاریخ را مطالعه کنید و بعد طبق واقعیت قضاوت کنید. یکی از ویژگی های شهید بهشتی این بود که با آغوش باز نقدها را می پذیرفت.
بهشتی تصریح کرد: نقد برخلاف آن چیزی که در دنیای امروز رایج است، بدگویی نیست. نقد؛ خوب و بد را با هم دیدن ارزیابی درست است. مشکلاتی که در نقدهای اندیشه های شهید بهشتی انجام میشود بی اطلاعی است. درباره سیره فکری شهید بهشتی در حوزه مسائل اقتصادی چهار اثر باقی مانده که سه اثر منتشر شده است. درباره نگاه اقتصادی مرحوم بهشتی نگاه دیگری می شود که آن هم ناشی از بی اطلاعی است فردی مانند شهید بهشتی نظریه اقتصادی داشتند اما برخی در نقد اندیشههای اقتصادی میگویند حالا که انقلاب شده است، حالا روحانیون، معمم ها یک موضع اقتصادی داشته باشند. مطالعاتی که شهید بهشتی درباره اقتصاد داشت مربوط به دهه اول انقلاب نیست. ایشان در اوایل دهه ۳۰ درباره بیمه کار پژوهشی انجام دادند. در دهه ۱۳۴۰ و ۵۰ در مورد ربا و تعاون تالیفات اقتصادی داشتند. در اواسط دهه پنجاه ایشان درباره بحث مالیات نظریه اقتصاد داشتند.
وی در ادامه گفت: بی اعتنایی بخشی از سیاست گذاران اقتصادی و بخشی از کارشناسان مسائل اقتصاد به تحولاتی که طی چهار دهه در حوزه معرفت شانسی و فلسفه علوم اجتماعی بارزتر و پررنگ تر شده است که این کارشناسان جوری صحبت میکنند که هیچ اتفاقی نیافتده است. این باعث تعجب است.
وی تصریح کرد: ما دو قلمرو هست و نیستها و باید و نبایدها داریم. این قلمرو نباید و بایدها هیچ ربطی به قلمرو هستها و نیستها ندارد. قلمرو هست و نیستها مربوط به علم است و بایدها و نباید مربوط به سلیقه است مکتب نئولیبرالیسم اقتصادی با عدالت اجتماعی همخوانی ندارد و عدالت اجتماعی را محدود کرده است. شواهد نشان میدهد که نئولیبرالیسم با دموکراسی همخوانی هم ندارد.انسان بر پایه دو انگیزه حق انتخاب دارد. یک آزادی و دو آگاهی دارد. یکی از نقدهایی که به نظارت استصوابی مطرح می شود همین است.
وی در ادامه گفت: بعد انتخاب برای انسان تحت عنوان نظارت استصوابی یک پیامد دارد که انسان را مسدود میکند. مسدودیت امروز این کلمه خیلی راحت تکرار می شود. کاش کسانی که انتخاب می شوند مسئولیت پذیر باشند کدام یکی از تصیمم گیرندگان مسئولیت کاری که انجام دادند را می پذیرند. چرا باید به مقامات بگوییم مسئول. چون امروز مقامات تمام تصمیمهای غلط امروز را به مقامات گذشته نسبت میدهند به همین دلیل مسئولیت یکی از نکات مهم است که باید به آن توجه کرد تا کسانی که در جایی مشغول به کار هستند و مسئولیت کاری را قبول می کنند در قبال کارها و دستورهای خود مسئولیت پذیر باشند و مسئولیت خود را بپذیرند که امیدواریم این موضوع رفع و حل شود و مقامات ما توان پذیرش این کار را داشته باشند.