خبرگزاری کار ایران

موافقت مجلس با تقاضای دوفوریت اصلاح قانون تأمین قیر رایگان

موافقت مجلس با تقاضای دوفوریت اصلاح قانون تأمین قیر رایگان
کد خبر : ۱۳۵۶۱۶۹

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای دوفوریت اصلاح قانون بودجه برای تأمین قیر رایگان موافقت کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به تقاضای دو فوریت طرح اصلاح بند ک تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با ۱۸۰ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

سیدکاظم دلخوش اباتری به عنوان متقاضی دو فوریت اصلاح این بند از قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: اعتقاد ما بر این بود که مصوبه سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه اجرایی خواهد شد اما مصوبه سازمان برای شهرها و روستاها، همچنین راه‌های اصلی آسفالت و قیر نمی‌شود از این رو خواستار مصوبه مجلس هستیم.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق قانون ۲۰ هزار میلیارد تومان برای قیر رایگان در نظر گرفته شد که یا باید نقداً پرداخت شود یا بر اساس بند (ب) و (ی) قانون بودجه ۱۴۰۲ صورت گیرد. با این شرایط قیمت قیر در سال جدید در هر تن ۲۰ میلیون تومان خواهد شد، با اصلاح بند (ک) و مقداری ویرایش ۲۰ هزار میلیارد برای قیر در نظر گرفته شده است که در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.

دلخوش تأکید کرد: اصلاح بند (ک) برای کشور قیر و آسفالت می‌شود و مازاد آن در اختیار پالایشگاه شرکت ملی نفت ایران وجود دارد.

مالک شریعتی نیاسر به عنوان نخستین مخالف تقاضای دوفوریت رسیدگی به طرح اصلاح بند (ک) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۲، درباره قیر گفت: ده ها طرح دوفوریتی در نوبت بررسی قرار دارد که یکی از این طرح ها که از آن مطلع بوده و در کمیسیون صنایع قرار دارد طرحی برای ناترازی گاز و مشکلات جدی آن است که بیش از ۳ ماه از آن گذشته اما در نوبت بررسی قرار نگرفته است، به همین دلیل اصرار ما برای شفایت در هیات رئیسه است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به امضاهایی که برای رأی دادن نمایندگان به نامزدهایی برای هیات رئیسه جمع شده است که تعهد به شفافیت در آن را داده اند، عنوان کرد: چگونه امروز صبح درخواست دوفوریت برای طرحی صورت می گیرد و همین امروز موضوع آن مطرح می شود از این رو باید شفاف شود که این اولویت بندی ها بر چه اساسی است.

وی در ادامه در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۱۱۲ اظهار داشت: زمانی که مجمع تشخیص مصلحت، به غلط یا درست تصمیم را در موضوع اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان می گیرد، مجلس نمی تواند مجددا به آن ورود پیدا کرده و مورد اصلاح قرار دهد لذا این موضوع خلاف قانون اساسی است.

شریعتی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر وزیر نیز در خصوص این قانون اعلام کرده که نمی تواند آن را اجرا کند.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی به عنوان دومین مخالف تقاضای دوفوریت برای این طرح، ضمن مهم دانستن موضوع قیر برای روستائیان، ابراز داشت: تعداد جلساتی که در این مجلس درباره قیر گذاشته شده بسیار زیاد بوده است در حالی که موضوعات دیگری نیز در کشور وجود دارد که باید به آن ها پرداخته شود و از جمله آن ها موضوع مرغ، دان مرغ، استند قلب، پروتز پا، گاز، برق، هوای پاک، فاضلاب و ... است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه باید توازن و تعادل در اولویت سنجی ها در نظر گرفته شود، اظهار داشت: از سوی دیگر این موضوع نوعی مداخله است چرا که خلاف تفسیر شورای نگهبان است که می گوید هیچ یک از مراجع قانونگذاری حق رد، ابطال، نقض و فسخ مصوبه مجمع مصلحت را ندارد، اما اگر موضوع مربوط به اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس باشد، بعد از گذشت زمان می توان به آن ورود پیدا کرد در حالی که هنوز زمانی از آن نگذشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان با تاکید بر اینکه نباید اولویت ها جابه جا شود، عنوان کرد: نیت همکاران ما خالصانه است اما باید انرژی زیاد روی آن گذاشته شود چرا که دولت به تنهایی می تواند درباره موضوع قیر تصمیم گیری کند.

 

کمال علیپور خنکداری در موافقت با تقاضای دوفوریت بررسی طرح اصلاح بند «ک» تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور گفت: یکی از کارهای مهم توجه به زیرساخت های عمرانی کشور است، اگر بخواهیم کشور رو به رشد و رو به توسعه ای داشته باشیم، باید به زیرساخت های عمرانی توجه کنیم، در غیر این صورت با تنزل رشد و تولید مواجه می شویم. روستاها با کدام راه می توانند مولد باشند؟ با کدام راه می توان از حمل و نقل ایمن استفاده کرد؟

نماینده مردم قائم شهر ،سوادکوه ،جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس یازدهم ادامه داد: مهمترین موضوع امروز در کنار معیشت و اقتصاد، توجه به اقدامات عمرانی کشور است. چگونه می گوییم این تقاضا فوریت ندارد؟ چه مسئله ای مهمتر از کارهای عمرانی کشور، مهمترین مشکلات در شهرهای کوچک و روستاها، راه است. دغدغه شوراها عدم آسفالت جاده ها می باشد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد روستاها راه آسفالت ندارند و در شهرهای کوچک مردم ساکن بافت های فرسوده نگران هستند و کاری نیز انجام نمی شود، ادامه داد: ما منابع نفتی داریم، چرا از قیر، نفت و وکیوم باتوم آن استفاده نکنیم؟ امسال در جریان بررسی بودجه تلاش کردیم و ۲۰ هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافت. این رقم باعث انجام کارهای عمرانی بسیار زیادی می شود. در کشور منابع قیر داریم، نباید آن را از مردم دریغ کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه معادن در اطراف روستاها، مشارکت کرده و زیرساخت های لازم برای آسفالت جاده ها را انجام می دهند، ادامه داد: مهمترین اقدام در این فرصت توجه به کارهای عمرانی در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر و ۵۰۰ هزار نفر است. سعی کردیم قوانین را اصلاح و کمک های لازم را انجام دهیم، در این تقاضا به مدارس، پاسگاه های نیروی انتظامی و شهرهای کوچک توجه شده است.

مجتبی یوسفی نیز به عنوان دیگر موافق این تقاضا گفت: در کشور ۶ میلیون تن وکیوم باتوم در سال تولید می شود، ۴ میلیون تن آن را صادر می کنیم و رتبه اول صادرات قیر در منطقه را داریم، این آمار با ما صحبت می کنند. یکی از زمینه های فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه صادرات مواد خام و نیمه خام درخصوص قیر است. به جای صادرات ۲۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی، راه ۶۰ هزار روستا و ۴۰۰ هزار شهر را آسفالت کنیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه کارهای مجلس یازدهم در حمایت از مناطق محروم و روستایی را با دوره های دیگر مقایسه کنید، ادامه داد: اولین اقدام این دوره درآمد پایدار شهرداری ها به عنوان آرزوی ۳۰ ساله آنها بود، در جریان قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم شهرداری ها و دهیاری ها از ۳ درصد به ۴ درصد افزایش یافت. این موارد را می گویم تا برخی مسئولان که در شهرستان ها عملکرد مجلس را به نام خود می زنند، بدانند قانون آن چه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه عمده طرح های محرومیت زدایی با تخصیص قیر رایگان و سهم مالیات بر ارزش افزوده اجرا شده است، گفت: سال گذشته در لایحه بودجه در این خصوص ۱۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که در کمیسیون با همراهی شورای نگهبان آن را به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم.

یوسفی تصریح کرد: قیر را به پیمانکاران نمی دهیم، بلکه آن را در اختیار وزارت راه و شهرسازی، بسیج سازندگی، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و ادارات می دهیم. آنها نیز کدی را دریافت می کنند که امکان ثبت دو پروژه با یک آدرس وجود ندارد. قیری که متعلق به مردم است با نرخ ۳۰ میلیون تومان صادر می شود و مشخص نیست سود آن به جیب چه کسی می رود. بسیاری از راه ها زیرسازی شده اند و اگر به موقع قیر به آنها نرسد، از بین می روند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز