فرهنگی در تشریح سوال از وزیر علوم:
نسبت عضویت هیات علمی به دانشجو در واحدهای علمی کاربردی در بدترین شرایط است/ شاهد از هم گسیختگی رابطه آموزش علمی و تکمیلی هستیم
نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: آموزش علمی و تکمیلی مورد رضایت وزارت علوم انطباقی با نیاز کشور و شرایط اقتصادی ندارد از سوی دیگر محدودیت هایی برای مراکز آموزشی فنی و مهارت آموزی و آموزش علمی و کاربردی ایجاد می کند که لازم است تقویت، رعایت استاندارد و رسمیت دادن به آموزش کاربردی لحاظ شود که متاسفانه چنین نیست.
به گزارش ایلنا، محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوالش از وزیر علوم و تحقیقات در خصوص اصلاح فرآیند تجدیدنظر بر اجرای شیوه های کنونی و عدم حمایت از آموزش های علمی و کاربردی، گفت: رابطه آموزش علمی و تکمیلی از هم گسیخته است در حالی که کشورهای دیگر تجارب موفقی دارند که با فرهنگ سازی رشته های فرعی را در کنار رشته های اصلی آموزش می دهند و افراد شاغل در رشته های فنی دانش خود را براساس علاقه شخصی در رشته های شخصی پی جویی کردند.
نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: آموزش علمی و تکمیلی مورد رضایت وزارت علوم انطباقی با نیاز کشور و شرایط اقتصادی ندارد از سوی دیگر محدودیت هایی برای مراکز آموزشی فنی و مهارت آموزی و آموزش علمی و کاربردی ایجاد می کند که لازم است تقویت، رعایت استاندارد و رسمیت دادن به آموزش کاربردی لحاظ شود که متاسفانه چنین نیست.
وی گفت: همانطور که وزیر در سخنان خود گفت در واحدهای علمی کاربردی نسبت عضویت هیات علمی به دانشجو یک به هزار و هفتصد است که این بدترین شرایط است و در بهترین شرایط یک به ۳۰۰ را دیده ایم در حالی که در سایر دانشگاه ها شاهد نسبت یک به ۲۰ و یا یک به ۱۵ بوده ایم، یک علت این نسبت به دورانی برمی گردد که در آموزش و پرورش حق التدریسی ها تبدیل عضویت شدند اما وزارت علوم در موارد مشابه اقدامی نکرد.