خبرگزاری کار ایران

ارکانی در گفت‌وگو با ایلنا:

مشکل ساخت مسکن در کشور نداشتن پول نیست، اراده مدیریتی است/ مدیران تصمیم‌گیر و قاطع کم داریم

مشکل ساخت مسکن در کشور نداشتن پول نیست، اراده مدیریتی است/ مدیران تصمیم‌گیر و قاطع کم داریم
کد خبر : ۱۳۱۲۰۹۵

نماینده نیشابور در مجلس گفت: مشکل اصلی پیش‌بردن کارها پول نیست، مشکل تصمیم مدیریتی است، یکی از بحران های امروز کشورمان بیش از آن که پول باشد بحران تصمیم‌گیری است، مدیران تصمیم گیر و قاطع کم داریم.

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با مشکل عدم تامین منابع برای وزارت راه و شهرسازی در مسیر ساخت مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن و طرح نهضت ملی، گفت: ببینید یک نکته‌ای در اینجا وجود دارد و آن اینکه اساس طرح این مساله که پول نیست و اگر پول نباشد وزیر راه و شهرسازی نمی‌تواند در حوزه ساخت مسکن موفق باشد، این یک علامت سوال با خود به همراه دارد. سوال این است که آیا در هر حوزه‌ای از جمله وزارت راه و بحث مسکن صرفا تنها مساله و مشکل موضوع پول است؟ و آیا اگر پول باشد می‌شود کار کرد و نباشد نمی‌شود کار کرد؟ خب این منطق، حداقل از نظر کسانی که با مدیریت امورات مختلف آشنایی دارند، منطق درستی نیست. 

وی ادامه داد: اگر صرف مساله پول مشکل کار باشد، چه نیازی به وزیر و مدیر است؟ پول اختصاص می‌دهند و کار خودش انجام می‌شود و دیگر مدیر نمی‌خواهد یا اینکه بگوییم اگر پول نباشد نمی‌شود کاری کرد، خب اگر واقعا این است که با توجه به مشکلات بودجه‌ای و پولی خیلی از وزرا را باید بگوییم بروند چون پول ندارند و نمی‌شود کار کرد.

نماینده مردم نیشابور در ادامه اظهار داشت: اما واقعیت مساله این نیست، به عنوان مثال ما الان ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تعطیل و نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به بالا در کشور داریم. یعنی همین الان نزدیک به ۲ میلیون مسکن در کشور آماده است، روی ۷۰ تا ۸۰ و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی قفل شده است، علت این قفل شدن چیست؟ آیا پول است؟ خیر.

وی اضافه کرد: غالب علت توقف این پروژه‌ها یا مشکلات حقوقی و اختلافات حقوقی ملکی این‌ها با شهرداری شهرهایشان است که پروژه متوقف شده، یا مشکل بحث‌های فنی دارند با نظام مهندسی و مهندسین ناظر خودشان یا بحث‌های اختلاف بین شرکا در پروژه‌های مشارکتی کلان است و مسائلی از این دست که اساسا بحث اصلی‌شان پول نیست مشکلات حقوقی، اداری و اجرایی است.

ارکانی ادامه داد: خب این‌ها را یک وزیر با تدبیر، با برنامه، با وقت گذاشتن، جلسه گذاشتن و پیگیری موضوع از طریق معاونین و مدیران استانی و شهرستانی‌اش می‌تواند حل و فصل کند. منتها چه می‌خواهد؟ مدیریت و اراده و عزم حل این مشکلات باید می‌بود. البته نمی‌خواهم بگویم که این عزم نبوده، اما حداقل ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی الان معطل یک اراده مدیریتی اینگونه است که این موضوع از جمله موضوعاتی بود که جزو اهم برنامه‌های آقای بذرپاش است که با یک وقت‌گذاری و پیگیری مدیریتی شاید به نوعی معمول، می‌توانند یک و نیم تا دو میلیون واحد مسکونی را پس از انجام ۱۰ تا ۲۰ درصد وارد چرخه عرضه به بازار مسکن کند.

وی افزود: ملاحظه کنید که همین تعداد چه تحول و تغییر قابل ملاحظه‌ای در بازار مسکن خواهد داشت، یعنی کل برنامه و عزم دولت برای نهضت ملی مسکن که ۴ میلیون است خب در این دو سال باقی مانده شاهکار کند و ۲ میلیون مسکن بسازد در حالیکه همین الان با مدیریت همین نمونه که عرض کردم می‌تواند یک و نیم تا ۲ میلیون مسکن را ظرف مدت کوتاه‌تری وارد چرخه بازار مسکن کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه به مشکلات دیگر اداری و مدیریتی در مسیر ساخت مسکن و پیش‌برد نهضت ملی مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث‌ها و موضوعات دیگر هم ما الان مساله اصلی‌مان دغدغه پول نیست، مثلا در بحث مسکن ملی من در حوزه انتخابیه خودم این بحث را داشتم و دارم پیگیری می‌کنم که مشکل اساسی زمین است. الان تعاونی‌های مختلف اراضی دارند، مالکین این‌ها مشخص هستند که معمولا هم اقشار کارمندی و کارگری هستند. مشکل این‌ها این است که این زمین ها در اتصال محدوده شهری و روستایی در آن سوی مرز شهری هستند.

وی ادامه داد: یعنی در داخل محدوده شهری زمین نداریم؛ از آن طرف خارج از محدوده کلی زمین با مالکین طبقات متوسط و پایین داریم، این زمین‌ها مشکل طرح تفصیلی دارند که خارج از بازنگری طرح تفصیلی هم دبیرخانه شورای عالی شهرسازی وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با تصمیم‌گیری به راحتی این‌ها را الحاق به محدوده شهری کند به صورت استثناء تا بعدا در بازنگری طرح جامع تفصیلی این‌ها الحاق شود؛ اما الان به صورت استثناء ما در حال پیگیری هستیم که در حد ۲۰۰ هکتار از اراضی که شناسایی شدند، مالکین مشخص و آماده توافق هستند به محدوده شهری الحاق شود.

وی افزود: از این اراضی ۷۰ درصد می‌شود سهم دولت و ۳۰ درصد متعلق به مالکین خواهد بود منتها با کاربری مسکونی و به راحتی این‌ها می‌توانند در آن اراضی و املاکی که ۳۰ درصد کاربری مسکونی برایشان باقی مانده است شروع به ساخت و ساز کنند که البته نه پول نیاز دارند و نه هیچ چیز، خودشان آماده ساخت و ساز هستند و فقط نیاز دارند مشکل زمین شان حل شود. از سوی دیگر ۷۰ درصد از زمین هم در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد و ساخت و ساز قرار می‌گیرد، باقی مانده نهضت ملی مسکن، فضاهای خدماتی، فضاهای شهری و عمومی در مجموع مالکیتش متعلق به دولت است. یعنی هم ثروت و ارزش افزوده ایجاد خواهد شد هم مشکل مسکن در آن شهرها حل خواهد شد هم یک رونق ویژه در بحث صنعت ساختمان و مشاغل مرتبط ایجاد خواهد شد.

ارکانی خاطرنشان کرد: ببینید مشکل این‌ها پول نیست، مشکل تصمیم مدیریتی است، یکی از بحران‌های امروز کشورمان بیش از آن که پول باشد، بحران تصمیم‌گیری است، مدیران تصمیم‌گیر و قاطع کم داریم. مشکل را می‌دانیم باید تصمیم مدیریتی بگیریم و کسی باید کار را یک جایی بِبُرد و جمع کند، اما زیاد نداریم کسانی که پای کار مدیریت قاطعانه و بُرنده باشند و تصمیم بگیرند و کاری را تمام کنند.

وی ادامه داد: این روحیه امروز باید در کشور حاکم شود که به نظرم آقای بذرپاش نشان داده که روحیه این چنینی را دارد لذا جاهایی که رفته بدون اینکه معاونان را تغییر دهد و در بدنه کارشناسی تغییر و تحول ایجاد کند با همان برنامه و عزمی که داشته توانسته حرکت ایجاد کند. 

نماینده نیشابور گفت: برای مثال آقای بذرپاش در دیوان محاسبات با همان نیروها توانسته گزارشات تفریغ که یکی دو سال بعد می‌آمد را نه تنها به موقع بدهد بلکه حتی در حین سال هم برش‌های سه ماهه را ارائه دهد، این با همان نیروها اتفاق افتاد اما با یک عزم و برنامه‌ای که مدیریت آنجا را تغییر داد. در وزارت راه و شهرسازی هم ان‌شاءالله بتواند همین اتفاق را رقم برند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع در مباحث مدیریتی بحث اصلی این است که اگر همه چیز متکی به پول باشد که اساسا نیازی به وزیر و مدیر نداریم. وزیر یا مدیر را می‌گذاریم که در شرایط سخت و گیر دار هم بتوانند کار را جلو ببرند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز