خبرگزاری کار ایران

کریمی در گفت‌وگو با ایلنا:‌

گزینه نظامی مطرح شده از سوی رابرت مالی کاربرد رجزخوانی دارد/ بازی در زمین سیاست داخلی آمریکا نتیجه­ قهری به همراه دارد/ افراطیون تمام طرف‌­ها از رادیکال شدن شرایط ارتزاق می­‌کنند

گزینه نظامی مطرح شده از سوی رابرت مالی کاربرد رجزخوانی دارد/ بازی در زمین سیاست داخلی آمریکا نتیجه­ قهری به همراه دارد/ افراطیون تمام طرف‌­ها از رادیکال شدن شرایط ارتزاق می­‌کنند
کد خبر : ۱۲۹۳۳۷۰

استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: اساساً بازی در سیاست داخلی آمریکا امری ناموفق است و طعمه قرار گرفتن امر سیاست در ایران برای رقابت میان دو گرایش اصلی در آمریکا نتیجه­ قهری به همراه خواهد داشت. امری که دون شأن هر سیاست‌ورزی است که بخواهد در زمین منافع ملی بازی کرده و موضع خود را پیش ببرد.

ساسان کریمی مدرس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از موضع اخیر رابرت مالی درباره برجام چیست با توجه به اینکه امروز برجام را به عنوان یک امر راکد معرفی کرده که دیگر مورد توجه بایدن نیست و اینکه رویکرد نظامی هم مورد نظر آنها قرار دارد چه تفسیری درباره این موضوع وجود دارد، گفت: دست کم در ظاهر واقعیت این است که مذاکرات احیای برجام در وقت معین، به نتیجه نرسید. در مورد اینکه چرا چنین شد البته عوامل مختلفی می‌­توان برشمرد. البته آسان­‌ترین راه برای توجیه به نتیجه نرسیدن هر مذاکره­‌ای می­‌تواند «زیاده‌خواهی طرف مقابل» باشد که حتماً ذات اصل مذاکره است. اما آنچه ما می­‌بینیم این است که ما بر اساس یک تحلیلی از نقطه­­ خاص جلوتر نرفتیم و بنابراین مستقل از اینکه آن تحلیل صادق یا کاذب بود، مذاکرات را اگر نه با شکست ولی قطعاً با اغما مواجه کرد.

وی افزود: چیزی که امروز به معادلات پشت صحنه­ سیاست خارجی ایران در ابعاد مختلف به شمول مذاکرات احیای برجام افزوده شده است، مسائل داخلی ایران و مسائل داخلی ایالات متحده بود که پرواضح است که موضع سیاسی صحیح، انکار چنین تاثیر و ارتباطی است. اما واقعیت این است که اولاً انتخابات میان دوره­‌ای مجلس در ایالات متحده پیش رو بوده و بنابراین افزوده شدن حساسیت افکار عمومی در این کشور و به طریق ضریب تاثیر آن بر تصمیم­‌های دولت بایدن امری قهری و قطعی است. از سوی دیگر شرایط ناآرام داخلی ایران این حساسیت افکار عمومی را در ایالات متحده با فشار زیادی بر دولت بایدن همراه می‌کند که حداقل اگر اکنون سخن از ادامه مذاکرات است، به انحاء مختلف به زبان بیاورد. به سیاقی که شاهد بودیم با چالش‌­های عمیق و پیش‌بینی نشده­‌ای در افکار عمومی خاکستری و نیز فشار زیادی از طرف رقبای جمهوری‌خواه مواجه خواهند شد. بنابراین طبیعی است که آقای رابرت مالی روغن ریخته مذاکرات در اغما را نذر امامزاده کند و حداقل تلاش کند خود را در معرض انتقادات بیشتر حزب رقیب قرار ندهد.

کریمی افزود: در مورد گزینه­ نظامی، در حال حاضر آن را جدی نمی­‌گیرم و صرفاً کاربرد رجزخوانی دارد. البته به دانش­ پیچیده سیاسی نیازی نیست تا بتوانیم اطمینان داشته باشیم که از دست رفتن انسجام ملی توان بازدارندگی ما را در برابر تهدید از همه قسم آن کاهش می­‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که فشارهایی که به امثال رابرت مالی، نایاک و نیروهای ضد جنگ در یک ماه اخیر به وجود آمده تا دست از تلاش برای به نتیجه رساندن برجام برداشته شود را چطور تحلیل می‌کنید، گفت: همواره فشارهای مختلفی از طرف لابی­‌های اعراب، اسرائیل و نیز رقبای جمهوری‌خواه بر گروه­‌ها و افراد نسبتاً میانه­‌رو یا غیرافراطی وجود داشته است. به خصوص وقتی شرایط تند می­‌شود هر آنکه افراط را سرلوحه قرار ندهد «وسط باز» است و این قسم صفات را بر خود روا داشته است. اما واقعیت این است که جلوتر از گروه­‌ها و کشورهایی که ذکر شد، برخی فعالان خارج از کشور قرار دارند که مرتباً همه طرف­‌ها را برای همراه شدن با افراط خود تحت فشار قرار می­‌دهند.

وی افزود: ایده پشت تمام گرایش­‌های افراطی از هر سو، بستن هرگونه امکان پیشبرد فضای غیرخشونت‌آمیز برای اقدام جهت تنش‌زدایی است. در واقع افراطیون تمام طرف‌­ها از رادیکال شدن شرایط ارتزاق می­‌کنند. احیای برجام به عنوان توافقی که به گشایش نسبی اقتصادی و خروج ایران از انزوای تحریم­ یکجانبه موثر می‌انجامد یکی از پررنگ­‌ترین راه­‌هایی است که علاوه بر بهبود شرایط اقتصادی و غیره، امیدی را نیز به وجود می­‌آورد و بنابراین افراطیونی که به­ دنبال افزایش فشار این سیستم هستند، هرگز با چنین گزینه­‌ای موافق نیستند و در نتیجه تمام تلاش خود را برای تحت فشار قرار دادن نیروها و لابی­‌هایی می­‌کنند که حداقل به دنبال راه‌حل­‌های میانه برای کاهش تنش فیمابین ایران و ایالات متحده هستند.

وی تصریح کرد: مواردی که شما ذکر کردید از جمله این­‌ها هستند که البته بی­‌تاثیر هم نیستند و با توجه به پاسخ پرسش قبل (یعنی حساسیت افکار عمومی آمریکا در شرف انتخابات میان دوره‌ای مجلس) هزینه­ دنبال کردن مذاکرات احیای برجام را برای تیم آمریکایی به ریاست آقای رابرت مالی افزایش می­‌دهد.

کریمی در پاسخ به این سوال که آیا این ایده وجود دارد که جمهوری‌خواهان آمریکا با همکاری براندازان به دنبال ضربه زدن به رقبای دموکرات هستند یا خیر و این رفتار باعث چه نتایجی در آینده خواهد شد، گفت: در سیاست همواره تلاش می­‌شود تا کنش­‌های همگن و همسو انجام شود تا با کاهش هزینه، بازدهی بهبود پیدا کند. جمهوری‌خواهان آمریکا در حال حاضر بیشترین تلاش خود را برای بالا بردن هزینه توافق خواهی دموکرات­‌ها خواهند کرد ولی این به معنای بی­‌تفاوتی محض ایشان نسبت به تحولات نیست.

وی افزود: ضمن آنکه برخی فعالان سیاسی خارج از کشور نیز در شکل‌گیری و قوام تصویر «عمل مناسب با ایران» در ذهن جمهوری‌خواهان بی‌تاثیر نیستند و توان اقناعی ایشان در مسیری نادرست که ممکن است منجر به تهدید­های بیشتر، ایزولاسیون و حتی تنش نظامی بی‌انجامد، به خوبی عمل می­‌کند.

کریمی گفت: در نهایت به نظر می­‌رسد باید با رفع نقص­‌های سیاست و جامعه داخلی ایران بهانه­ چنین آلت دست شدن­‌هایی را از دست ایشان گرفت. حداقل تاریخ ما مملو از نتیجه چنین رویکردهایی از سوی جریان‌های سیاسی وابسته است که نهایتاً به ضرر منافع ملی تمام می­‌شود و دوای این درد تنها انسجام ملی از راه میانه‌روی و گفت‌وگو است.

استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: اساساً بازی در زمین سیاست داخلی آمریکا امری ناموفق است و طعمه قرار گرفتن امر سیاست در ایران برای رقابت میان دو گرایش اصلی در آمریکا نتیجه­ قهری به همراه خواهد داشت. امری که دون شأن هر سیاست‌ورزی است که بخواهد در زمین منافع ملی بازی کرده و موضع خود را پیش ببرد. به نظر می­‌رسد این گونه استفاده ابزاری از برخی فعالان سیاسی ایرانی چیزی است که سیاست‌ورزی فرد یا گروه متبوعش را حداکثر به کارتی در دست جریان­‌های واقعی سیاست مثلاً در آمریکا بدل می­‌کند.

انتهای پیام/
سعیده امیدی
بابک مجیدی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز