خبرگزاری کار ایران

شیرین هانتر در گفت‌وگو با ایلنا:

بن‌سلمان می‌خواهد از بایدن انتقام بگیرد/ همکاری تهران و واشنگتن همه معادلات منطقه را تغییر می‌دهد

بن‌سلمان می‌خواهد از بایدن انتقام بگیرد/ همکاری تهران و واشنگتن همه معادلات منطقه را تغییر می‌دهد
کد خبر : ۱۲۸۹۵۰۷

استاد دانشگاه جورج تاون واشنگتن گفت: ناآرامی‌های داخلی اخیر در ایران این طرز فکر را در میان بسیاری از سیاستمداران خارجی ایجاد کرده است که با ادامه فشارها و چه بسا تشدید آن‌ها، حکومت ایران دچار مشکل شده و یا آماده اعطای امتیازات بیشتر می‌شود.

شیرین هانتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی وضعیت کنونی توقف در مذاکرات برای احیای برجام و در پاسخ به این سوال که روز گذشته و در جریان سفر به ارمنستان، حسین امیرعبداللهیان از ارسال پیام از طرف آمریکایی در موضوع مذاکرات برای احیای برجام خبر داده است. وزیر امور خارجه ایران عنوان کرده که « ارزیابی ما از پیام‌های طرف آمریکایی در روزهای اخیر این است که توافق نه تنها اولویت آمریکایی‌ها هست بلکه برای آن شتاب هم دارند اما آنها برای مصرف داخلی خود و تحریک عوامل داخل ایران در مواضع خود به گونه دیگری سخن می‌گویند.» ارزیابی شما از این سخنان چیست و آیا آمریکا علیرغم آنچه گفته شده دیگر احیای برجام را در دستور کار ندارد، همچنان به دنبال توافق است، گفت: مسلما آمریکا مایل است که موضوع برنامه هسته‌ای ایران با احیای برجام حل شود، اما آن‌ها هم می‌خواهند که این مساله مطابق منافع واشنگتن حل شود. در حال حاضر، به نظر من شتابی در این کار ندارند. ناآرامی‌های داخلی اخیر در ایران این طرز فکر را در میان بسیاری از سیاستمداران خارجی ایجاد کرده است که با ادامه فشارها و چه بسا تشدید آن‌ها، حکومت ایران دچار مشکل شده و یا آماده اعطای امتیازات بیشتر می‌شود. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آمریکا با همراهی فرانسه و انگلیس موضوع فروش تسلیحات به روسیه را با عنوان نقض قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده است، چه اهدافی در این اقدام دنبال می‌شود، گفت: اگر اخبار مربوط به ارسال پهپادها به روسیه درست باشد، هدف از مطرح کردن موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ برگرداندن تحریم‌های سازمان ملل (مکانیسم ماشه) خواهد بود. آمریکا و کشورهای اروپایی می‌خواهند فشارها را بر ایران افزایش دهند تا تهران در سیاست‌های خود در قبال موضوع مذاکرات و مسائل منطقه‌ای تجدیدنظر کند. 
 
هانتر همچنین در پاسخ به این سوال که در جریان سفر جو بایدن به عربستان، درخواست واشنگتن برای افزایش صادرات نفت با مخالفت مواجه شد، در جریان اجلاس اوپک پلاس نیز شاهد همین روند بودیم که حتی منجر به لغو نشست آمریکا با شورای همکاری خلیج فارس شد. مشخص است که تلاش ریاض برای زمین زدن دموکرات‌ها در انتخابات کنگره و متعاقب آن انتخابات ریاست جمهوری با تمامی ابزارهای موجود آغاز شده است؛  برنامه‌های بن سلمان برای آینده چیست و آیا این موضوع تاثیری بر روی رویکرد واشنگتن در قبال تهران خواهد داشت، گفت: مسلما بن سلمان می‌خواهد از جو بایدن که او را رانده از همه‌جا نامید، انتقام بگیرد. او می‌پندارد که اگر جمهوری خواهان و به خصوص ترامپ مجدد انتخاب شوند، به نفع عربستان خواهد بود اما در شرایط حال حاضر، آمریکا نمی‌تواند رفتار جدیدی در قبال ریاض در پیش بگیرد. آمریکا در بسیاری از مسائل منطقه‌ای نظیر مهار ایران و بهبود روابط اعراب و اسرائیل به عربستان نیاز دارد.
 
وی ادامه داد: البته اگر ایران حاضر به همکاری با ایالات متحده باشد و مواضع خود را در قبال برخی مسائل منطقه‌ای تغییر دهد، معادلات در منطقه دگرگون خواهد شد و نیاز واشنگتن به ریاض کاهش خواهد یافت. با این حال به نظر نمی‌رسد ایران حاضر به تجدید نظر در مواضع و سیاست‌های خود باشد.   
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز