خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور:

استفاده از فناوری‌های نوین از اصول مهم سند تحول قضایی است

استفاده از فناوری‌های نوین از اصول مهم سند تحول قضایی است
کد خبر : ۱۲۵۹۸۰۸

دادستان کل کشور گفت: استفاده از فناوری‌های روز و هوشمندسازی در دستگاه قضایی، یکی از اصول مهم و قابل توجه در سند تحول قضایی، است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری در مراسم رونمایی از فاز اول سامانه توثیق الکترونیک هوشمند ستاره، اظهار کرد: یکی از اصول مهم و قابل توجه در سند تحول قضایی که چند سالی است به مرحله اجرا درآمده، استفاده از فناوری‌های روز و هوشمندسازی در دستگاه قضایی است که در این خصوص اهتمام جدی در دستگاه قضایی وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه تا امروز موفقیت‌هایی را در این زمینه شاهد بودیم و مردم نیز از فناوری‌ها که موجب تسهیل در امور شده است، بهره برداری می‌کنند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: هر چه بتوانیم بخش‌هایی را که در دستگاه قضایی امکان استفاده از فناوری‌ها نوین را دارند تقویت کنیم، هم به نفع دستگاه قضایی و هم به نفع مردم است. در این زمینه دستگاه قضایی سرمایه گذاری‌هایی کرده است و انتظار داریم دولت و مجلس نیز در حوزه گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی که از اصول مهم سند تحول قضایی است کمک و اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی افزود: حوزه‌های مختلفی اعم از سازمان زندان‌ها، سازمان پزشکی قانونی و … در دستگاه قضایی در حال تلاش برای استفاده از فناوری‌های نوین و سامانه‌های الکترونیک هستند که انجام آن مستلزم تهیه زیر ساخت لازم، اعتبار و امکانات است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری تصریح کرد: از سامانه‌ای که قرار است در توثیق وثیقه به کار گرفته شود، استقبال کردیم و به همکارانم اعلام کردم تا در این رابطه بررسی تخصصی بیشتری انجام دهند تا در چه زمانی و در چه گستره‌ای می‌توانیم از این امکانات، استفاده کنیم.

وی افزود: مرجع قضایی در واکنش به افرادی که به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند، به موجب قانون باید یک ضمانت قابل دسترسی برای این موضوع داشته باشد که این امر به توثیق وثیقه منتهی می شود تا در نهایت مراحل صدور حکم و اجرای آن طی شود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه گاهی اوقات در زمان صدور قرار وثیقه، فرد وثیقه گذار با مشکل مواجه می‌شود، اظهار کرد: گاهی اوقات دسترسی به سند، دسترسی به اداره ثبت، استعلامات مورد بررسی، فرآیندی را طی می‌کند که ممکن انجام این اقدامات ۳ الی ۴ روز زمان بر باشد و از طرفی نیز قاضی پرونده‎‌ای با توجه به دلایل و مدارک موجود نمی‌تواند متهم را بدون توثیق وثیقه آزاد کند و به ناچار رای به زندانی شدن فردی می‌دهد که در حقیقت نباید زندانی شود.

وی با بیان اینکه یکی از تاکیدات دستگاه قضایی این است که تلاش شود تا افراد در صورت ضرورت و لزوم بازداشت نشود، گفت: رونمایی از سامانه توثیق وثیقه یکی از اقدامات خوبی است که از بازداشت افرادی که ضرورتی برای زندانی شدن ان‎ها وجود ندارد، جلوگیری کند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه سرمایه داران در بورس می‎‌توانند در زمان ضروری از سرمایه خود در امر توثیق وثیقه استفاده کنند، گفت: روز گذشته پس از اجرای آزمایشی این سامانه در دادستانی کل کشور، همکارانم در گزارشی اعلام کردند که دست اندرکاران تهیه کننده این سامانه قول دادند تا معایب و اشکالاتی که در این سامانه وجود دارد، ظرف یک‌ماه آینده برطرف شود تا تمام شعبات قضایی در سراسر کشور به این سامانه دسترسی داشته باشند.

وی افزود: اقدامات کارشناسی در خصوص نوسان قیمت سهام بورس نیز در حال انجام است که آیا معادل ۵۰ درصد باشد یا کمتر یا بیشتر که پس از بررسی کامل موضوع، جزئیات این بحث نیز به سمع هموطنان خواهد رسید.

دادستان کل کشور بیان کرد: گاهی اوقات در بحث استفاده از نرم افزارها و سامانه‌‎ ها دچار اشکالات نرم افزاری و یا سخت افزاری می شویم که سازمان بورس باید با تعاملی مستمر با دستگاه قضایی و مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه رابطه تنگاتنگی داشته باشند تا این سامانه با سامانه قوه قضاییه متصل شود تا همدیگر را پشتیبانی کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز