گزارش دفتر سیاسی حزب اتحاد درخصوص فاجعه فروریزی ساختمان متروپل
حادثه فروریزی ساختمان متروپل آبادان، در خرداد ۱۴۰۱، بسیار تلخ، سنگین و در اندازه یک فاجعه بود. این حادثه نه تنها مردم آبادان و خانوادههای جانباختگان را عزادار و عمیقا ناراحت ساخت، بلکه موج همدردی ملت ایران را برانگیخت. موج همدردی اعلام شده در میان گروه های مختلف جامعه، نشان داد که چقدر خطه خوزستان مورد توجه ملت ایران است.
به گزارش ایلنا، دفتر سیاسی و کمیسیون توسعه و مطالعات مناطق حزب اتحاد ملت ایران ضمن ابراز همدردی، موضوع را در ابعاد مختلف در ۳ جلسه با حضور کارشناسان ملی و محلی، به طور مستوفا، در ۴ فصل مورد رسیدگی قرار داد:
فصل۱- بررسی علل خشم، نارضایتی و اعتراضات مردم آبادان و موج گسترده همدردی ملت ایران
فصل۲- نگاهی اجمالی به توسعه خوزستان و سیر نزولی آن به عنوان اساس مشکلات استان و نارضایتی مردم
فصل۳- ناکارآمدی نظام اجرایی زمین و کنترل ساختمان و فساد ساماندهی شده آن به عنوان یکی از عوامل موثر در بروز حادثه و از مصادیق منجر به توسعه نایافتگی استان ها و کشور
فصل۴- درسآموزیها از بررسی حادثه متروپل و چند پیشنهاد اصلاحی
هرچند حل مسائل مناطق کشور، به تنهایی و بدون تغییر در شرایط عمومی کشور و تغییر در سیاست کلان مدیریت ارشد کشور به نتیجه مطلوب نمی رسد،اما تهیه کنندگان این گزارش، در سایه فرصت اجماع ملی و استانی به وجود آمده پس از واقعه، برای جلوگیری از حوادث مشابه و به منظور گام نهادن در مسیر کاهش موانع اساسی توسعه خوزستان، به اجمال پیشنهادهایی را به مردم و مسئولین ذیربط،به قرار زیر ارائه کرده است.
۱- برای جلوگیری از تکرار این نوع حوادث محتمل جا دارد دولت تیمی از کارشناسان ارشد کشور در حوزههای مرتبط تعیین و وظیفه بررسی همهجانبه و ریشهای حادثه متروپل و استخراج راهبردها و راهکارهای جلوگیری از تکرار این نوع اتفاقات را به آن ها بسپارد و در انتها نتیجه را به اطلاع عموم رسانده و خود پیشنهادهای اصلاحی را اجرایی نماید.
۲- در شرایط موجود، در نظام ساخت و ساز کشور و مقررات حاکم برآن، مشکلات و تداخل وظایف زیادی وجود دارد. (به ویژه در نظام فنی اجرایی تداخل وظایف بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی) همچنین، مدیریت شهری، دچار مشکلات و پیچیدگی های زیادی در کسب درآمد قانونی و در نظام فنی و مقررات و نیز قوانین حاکم بر آن مواجه است که این سازوکارها به طور ساختاری موجد تعارض منافع است که خود موجد فساد و ناکارآمدی است.لذا هرچه زودتر باید تداخل وظایف ارکان مسئول در نظام مهندسی و کنترل ساختمان اعم از سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها، مالکین و نظام مهندسی ساختمان که در حال حاضر در نحوه تقسیم کارشان تداخل و تعارض منافع ساختاری وجود دارد رفع شود و قوانین موجود اصلاح گردند.
۳- اتخاذ رویکرد جدید به امر توسعه خوزستان به مثابه یک منطقه اقتصادی فعال و یک استان مرزی حساس، امری ضروری است. در این میان توجه به درون زا بودن توسعه و مشارکت مردم،همراه با برابری همه اقوام ساکن و توازن در منافع ملی و منطقهای، اولویت دارد.
۳-۱- فراهم کردن امکان ایجاد تعامل روزافزون خوزستان با کشورهای همسایه
۳-۲- تغییر سیاست امنیتی حاکم بر نوار مرزی به دیدگاههای تعاملی تجاری با کشورهای همجوار و توجه به اقتصاد دریامحور برای رونق خوزستان و شهرهای مرزی،به خصوص دو شهر خرمشهر و آبادان، به عنوان نمادهای مقاومت و پیروزی ایران در جنگ هشت ساله (یادآور می شود توسعه آبادان و خرمشهر باید در پیوند با هم دیده شود.)
۳-۳ بازآرایی سیاست های کشاورزی جلگه خوزستان و گرایش به تولید محصولات کشاورزی با ارزش افزوده برتر و استفاده بهینه از منابع آبی
۳-۴ الزام صنایع بزرگ ملی مستقر در استان، به انجام مسئولیت اجتماعی خود با انجام سرمایه گذاری های آموزشی در جهت ارتقا توانمندی افراد بومی برای مشارکت در این طرح ها وافزایش سهم اشتغال مدیریتی، کارشناسی و حرفه ای منابع انسانی محلی در این طرح ها
۴- رسیدگی به قصورها و تقصیرات افراد و نهاد های دخیل یا ذینفع که فعل یا ترک فعل آن ها منجر به این حادثه سنگین شده است، اعم از مالک یا مالکان، در راس همه شهرداری به عنوان حافظ منافع مردم، سازمان نظام مهندسی استان و شهرستان، منطقه آزاد اروند، دادستانی آبادان و همه ذی نفوذان و ذی مدخلان اثرگذار در تعلل و بروز حادثه
۵-قوه قضاییه نسبت به تشکیل پرونده و برگزاری دادگاه علنی با حضور خانواده جانباختگان و خبرنگاران، برای رسیدگی به اتهامات نهادها و اشخاص دست اندرکار و موثر در عواملی که منجر به فروریزی ساختمان شده، اقدام کند.