بررسی راهکارهای رونق اقتصادی ورزش ایران از سوی مرکز پژوهشهای مجلس
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به شناسایی عوامل مؤثر بر رونق اقتصادی ورزش ایران و ارائه راهکارهایی در این حوزه پرداخت.
به گزارش ایلنا، معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی، به شناسایی عوامل مؤثر بر رونق اقتصادی ورزش ایران و ارائه راهکارها پرداخته است.
در این گزارش بیان شده است: تولید یکی از مؤلفه های تعیین کننده در توسعه اقتصادی است و برای برونرفت از مشکلات اقتصادی باید این موضوع عملیاتی شود. ازسوی دیگر، حمایت از تولید ملی مهمترین مؤلفه برای کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی هر حوزه ای محسوب می شود، بنابراین در تمام بخش های بزرگ و کوچک کشور از جمله حوزه ورزش نیز باید نسبت به طرح ها و برنامه هایی که هموارکننده مسیر رونق اقتصادی، توسعه تولید و کسب وکار خواهند بود، توجه مضاعفی شود.
در گزارش مرکز پژوهش های مجلس تصریح شده است: جهت شناسایی عوامل مؤثر بر رونق اقتصادی ورزش ایران، ابتدا اسناد و مطالعات مختلف این حوزه بررسی شد و همچنین از آراء ۱۳ نفر از صاحبنظران، متخصصان و ذینفعان حوزه اقتصاد ورزش که تجربه علمی و اجرایی لازم این حوزه را داشتند به صورت مصاحبه استفاده شد؛ در نهایت، به وسیله مصاحبه با همین تعداد نفر، اولویتبندی عوامل و زیرمقیاس های هر عامل انجام گرفت.
در این گزارش، عوامل مؤثر بر رونق اقتصادی ورزش کشور شناسایی شده و آمده است: این عوامل شامل توسعه اقتصاد دانشبنیان در ورزش مبتنی بر فناوری روز دنیا، توجه به محیط قانونی و ساختاری اقتصاد ورزش، توجه به اسپانسرینگ و حمایت از محصولات ورزشی داخلی، ایجاد تسهیلات برای بخش خصوصی، سرمایه گذاری در حوزه ورزش همگانی، توسعه کمّی وکیفی اماکن ورزشی، برنامه ریزی برای درآمدزایی از رویدادهای ورزشی، تحول در درآمدزایی باشگاه های ورزشی، توجه به عوامل مدیریتی در اقتصاد ورزش و توسعه متوازن ورزش های پایه، بانوان و آقایان است. از میان این ۱۰ عامل، «توسعه اقتصاد دانشبنیان در ورزش مبتنی بر فناوری روز دنیا» مهمترین عامل بر رونق اقتصادی ورزش کشور است.
در بخش دیگری از این گزارش به ارائه راهکارهای سیاستی و عملیاتی در راستای رونق و جهش تولید در عرصه ورزش که برگرفته از کار کارشناسی و مصاحبه با صاحبنظران بوده پرداخته شده و آمده است: این راهکارها شامل مکانیسم تنوع مالی و استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی ورزشی، مانند حق پخش رسانهای، درآمدهای روز مسابقه و ...، ایجاد سهمی از تسهیلات مالی منابع ورودی به صندوق توسعه ملی موضوع ماده (۵۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) برای طرحهای بخش تولیدی و خدماتی ورزش کشور، مکلف شدن فدراسیونها و هیئت ها و باشگاههای ورزشی به خرید اقلام و کالاهای ورزشی داخلی، ایجاد بستر مناسب برای استقرار تولیدکنندگان ورزشی در مجموعههای بزرگ ورزشی کشور جهت تسهیلگری در توزیع و مصرف کالاها، اقلام و محصولات تولید داخل، جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای ورزشی خارجی که مشابه تولید داخلی دارد، است.
همچنین کسب میزبانی رویدادهای بین المللی معتبر در رشتههای پرطرفدار و رسانه ای، ایجاد معافیتهای مالیاتی برای ورزشکاران و باشگاه های ورزشی که نسبت به احداث و استقرار مؤسسات ورزشی خیریه و عامالمنفعه برای مناطق محروم اقدام میکنند، ممنوعیت تبلیغ اقلام، کالاها و برندهای خارجی عرصه ورزش در فضاها و اماکن عمومی، تشویق قهرمانان ورزشی کشور جهت ورود به عرصه تولید و تبلیغ و معرفی کالاها و اقلام ورزشی داخلی کشور، از دیگر راهکارهای مورد اشاره در این گزارش است.