خبرگزاری کار ایران

آملی لاریجانی:

اجبار مردم به خرید خودروهای داخلی با این قیمت‌ها ظلم نیست؟

اجبار مردم به خرید خودروهای داخلی با این قیمت‌ها ظلم نیست؟
کد خبر : ۱۲۲۴۰۷۱

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح ای سوال نکه آیا مردم امروز از محصولات دو خودروساز داخلی راضی‌اند؟ تاکید کرد: آیا با قیمت‌های امروزی خودروهای داخلی، به شرط آن که تعرفه‌های واردات بالا نباشد، مردم نمی‌توانند از خودروی بهتری استفاده کنند؟ در این صورت آیا این ظلم به مردم نیست؟ اینکه ما مردم را مجبور کنیم فقط محصولات کم‌کیفیت این دو خودروساز را خریداری کنند، عامل رقابت است؟

به گزارش ایلنا، صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور روسای قوا، دبیر و اعضای مجمع برگزار شد، با اشاره به ایام پایانی ماه رمضان بر لزوم بهره‌مندی هر چه بیشتر از ایام باقیمانده این ماه تاکید کرد و گفت: امیدواریم خداوند همه مومنان را در ایامی که سپری شده است، مشمول عنایات خاصه خود قرار داده باشد و توشه‌ای وزین از نورانیت و شوق الی‌الله و طاعت رب الارباب از این ایام برگرفته باشیم و ان‌شاء‌الله از زمره کسانی باشیم که خداوند متعال در مورد آنان می‌فرماید: فَأُولَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ.

وی با گرامیداشت روز قدس، مساله فلسطین و قدس شریف را مساله اول جهان اسلام دانست و اظهار داشت: روز قدس، نماد مقاومت جهان اسلام است و امروز بیش از هر زمان دیگری به بینش عمیق، حکمت، خردمندی و تدبیر امام در نامگذاری این روز بزرگ و تحریض بر گرامیداشت آن پی‌ می‌بریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت بزرگداشت مقاومت ملت مظلوم فلسطین و زنده نگه داشتن آن، تصریح کرد: اگرچه برخی سران سازشگر در کشورهای عربی، مسیر دیگری را می‌روند اما ملت‌هایشان با فهم توأم با بصیرت، روزبه‌روز مقاوم‌تر و بیدارتر می‌شوند و این بیداری و مقاومت، امروز در سراسر جهان اسلام مشهود است.

به گفته آملی لاریجانی، امیدواریم با راهپیمایی حداکثری مردم در حمایت از مظلومیت مردم فلسطین و جریان مقاومت، مراسم روز قدس امسال با شکوه و عظمت بیش از پیش برگزار شود و ثمره این همت بلند ملت‌های مسلمان، آزادی قدس شریف و ستاندن داد مردم مظلوم فلسطین از رژیم غاصب صهیونیستی باشد.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله با مقاومت و بیداری ملت‌های مسلمان و خصوصا مردم مظلوم فلسطین، ظلم رژیم غاصب صهیونیستی به‌زودی پایان خواهد یافت و جهان شاهد آزادی قدس شریف خواهد بود.

همچنین در ادامه این جلسه، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان نظرات موافق و مخالف خود در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، در موافقت با نظر مجلس با قیود و شرایطی خاطرنشان کرد: هیات عالی نظارت، مصوبه مجلس را مخالف سیاست‌های کلی و اقتصاد مقاومتی دانسته است. امروز خودروسازان مشکلاتی دارند که نه با مجوز واردات و نه با مخالفت با واردات، این مشکلات برطرف نخواهد شد. خودرو امروز گران است و نحوه مدیریت این دو کارخانه خودروسازی و حتی توزیع خودرو نیز اشکالاتی دارد.

وی با اشاره به جلسه مهر سال گذشته و وعده وزیر صنعت درخصوص افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن، ابراز داشت: نه تنها بعد از گذشت شش ماه قیمت پایین نیامده بلکه تولید هم افزایش نیافته و نسبت به سال ۹۹ و سال قبل‌تر آن کاهش داشته است.

رئیس قوه قضاییه افزود: به نظر من اینکه بر اساس ماده چهار به هر شخص حقیقی و حقوقی اجازه واردات داده شود، این مفسده را به همراه خواهد داشت که فردا حتی این دو خودروساز هم می‌توانند در قامت شخص حقوقی برای پر کردن خلاء تولید خود اقدام به واردات کنند که این موضوع با روح حمایت از تولید داخلی منافات دارد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در این جلسه با اشاره به اشکالات حکمرانی در نظام انرژی، پول، سیاست‌های مالی، آب و ... در شیوه، روش‌ها و سیاست‌ها به دلایل تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس پرداخت.

آملی لاریجانی در جمع‌بندی نظرات ارائه‌شده، مجموع نظرات را بسیار مفید توصیف کرد و ابراز داشت: مخالفان این طرح صرفاً به مساله ورود خودروهای مجلل تاکید نکرده‌اند بلکه معتقدند میزان ارز کشور محدود است و باید در مصرف آن اولویت‌ها لحاظ شود. برخی دیگر از مخالفان نیز مسئله رانت را مطرح کرده‌اند و نیز حمایت از تولید خودروی داخلی.

وی اضافه کرد: همه این موضوعات به طور قطع از اهمیت بالایی برخوردار است و نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی گذشت؛ خصوصاً مسئله حمایت از تولید داخلی که در هر صورت باید به گونه‌ای عمل شود که همچنان تولید داخلی مورد حمایت قرار گیرد.

به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مقابل باید به این نکته حقوقی هم توجه کنیم که ما ۴۰ سال است مقوله خودروسازی و تأمین نیاز مردم به خرید خودرو را عمدتاً معطوف به دو خودروساز داخلی کرده‌ایم و ۴۰ سال است برای مردم به نوعی محدودیت ایجاد کرده‌ایم که این موضوع باعث می‌شود حقوق مردم ضایع شود و در تامین نیازهای مبرم خود با مشکل مواجه شوند.

آملی لاریجانی این سوال را مطرح کرد که آیا مردم امروز از محصولات دو خودروساز داخلی راضی‌اند؟ آیا با قیمت‌های امروزی خودروهای داخلی به شرط آن که تعرفه‌های واردات بالا نباشد، مردم نمی‌توانند از خودروی بهتری استفاده کنند؟ در این صورت آیا این ظلم به مردم نیست؟ اینکه ما مردم را مجبور کنیم که فقط محصولات کم‌کیفیت این دو خودروساز را خریداری کنند عامل رقابت است؟ به گفته کارشناسان می‌توان با قیمتی حدود پنج تا هفت هزار دلار خودروهای اقتصادی بروز وارد کرد.

وی با بیان اینکه بر حسب گزارش منابع مطلع، نیاز امروز کشور حدود ۷۰۰ هزار خودرو بیش از تولید خودروسازان داخلی است و این در حالی است که هفت میلیون خودرو هم در صف اسقاط قرار دارند، عنوان کرد: معتقدم با این فرض، واردات خودرو آن هم با شرایطی که در مصوبه مجلس آمده است یا حسب مصلحت در مجمع مورد تصویب قرار خواهد گرفت به حمایت از تولید داخلی ضربه نخواهد زد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: این جمع‌بندی سخنان مخالفان و موافقان است و به نظر می‌رسد می‌توان آنها را به نحوی جمع کرد و بنابراین پیشنهاد روشن آن است که با افزودن قیودی بر نظر مجلس، مجموع نظرات مخالفان و موافقان تأمین شود و به این ترتیب با اصل واردات موافقت کرده اما برای خروج از بن‌بست‌ها قیود و شروطی در نظر گرفته شود و تشخیص آن هم در مقام اجرا به دولت سپرده شود. به این ترتیب دولت مسئول تشخیص اولویت‌ها برای اختصاص ارز خواهد شد و آنجا که نظر دولت بر این باشد که ارز نیمایی به واردات دارو و موارد ضروری اختصاص پیدا کند، ارز صرف این واردات شود و اگر اولویت‌ها عوض شد با تحفظ شرایط و قیود ذکرشده خودرو وارد کنند.

پس از سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، درخصوص ارجاع این پیشنهاد به کمیسیون مشترک، برای بررسی بیشتر آن و قیود و شرایط مورد بحث، رای گیری به عمل آمد و با رای اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیشنهاد به کمیسیون ارجاع شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز