خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپا و چین به روسیه و آمریکا فشار بیاورند تا با توافق موافقت کنند/ هیچ‌ طرفی به تمام چیزی که می‌خواهد نمی‌رسد/ «مصالحه»، جوهر توافق است

اروپا و چین به روسیه و آمریکا فشار بیاورند تا با توافق موافقت کنند/ هیچ‌ طرفی به تمام چیزی که می‌خواهد نمی‌رسد/ «مصالحه»، جوهر توافق است
کد خبر : ۱۲۱۹۵۷۴

استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا تاکید کرد که بایدن نمی‌خواهد با دادن امتیاز به ایران تسلیم خواسته‌های تهران شود، به مذاکره‌کنندگان اروپایی و چین می‌گویم جسور باشید، به ایالات متحده و روسیه فشار بیاورید تا با توافق موافقت کنند.

ویلیام بیمن استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد دلیل وقفه در مذاکرات برجامی گفت: دو دلیل وجود دارد؛ دولت بایدن مورد حمله جمهوری‌خواهان است و آنها از انجام هر کاری که نشان‌دهنده امتیاز دادن به ایران باشد، می‌ترسند. این به آن معناست که تسلیم هیچ خواسته‌ای از ایران نشوند، مانند خروج سپاه از لیست سیاه.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: دلیل دوم روسیه است که اصرار دارد در صورت تمدید برجام، هیچ محدودیتی برای معاملات اقتصادی روسیه با ایران وجود نداشته‌ باشد. از آنجایی که ایالات متحده روسیه را به دلیل جنگ اوکراین تحریم می‌کند، این مشکل‌ساز است. روسیه یکی از امضاکنندگان برجام است و بر این تضمین پافشاری می‌کند و در صورت موافقت آمریکا، به نظر می‌رسد که بایدن امتیازاتی به روسیه می‌دهد که برای مردم آمریکا غیرقابل قبول است.

ایالات متحده نمی‌خواهد تسلیم خواسته‌های ایران باشد

بیمن گفت: دلیل این وقفه به هر دو طرف باز می‌گردد. ایالات متحده نمی‌خواهد تسلیم خواسته‌های ایران باشد و تردید دارد که بدون گرفتن امتیازاتی از ایران (که ایران حاضر به دادن آن نیست)، پیش برود.

در مذاکرات بین‌المللی، اختلاف‌ها اغلب در آخرین لحظه حل می‌شوند

وی در مورد احتمال احیای برجام گفت: من هنوز امیدوارم که بتوان برجام را احیا کرد. همه طرف‌ها به اجرای مجدد موفقیت‌آمیز توافق بسیار نزدیک بودند و من معتقدم هنوز هم می‌توان این کار را انجام داد. در این مذاکرات بین‌المللی، اختلافات اغلب در آخرین لحظه حل می‌شوند.

مذاکره‌کنندگان به روسیه و آمریکا فشار بیاورند تا با توافق موافقت کنند

این استاد دانشگاه خطاب به به اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات گفت: به جلو حرکت کنید. جسور باشید، به ایالات متحده و روسیه فشار بیاورید تا با توافق موافقت کنند. سایر کشورهای اروپایی و چین در این مذاکرات بسیار ضعیف بوده‌اند و ایالات متحده حتی در مذاکرات اصلی حضور ندارد، بنابراین رهبری بسیار قوی‌تری از سوی اروپایی‌ها (و چین) مورد نیاز است.

هیچ‌کس به تمام آن چیزی که می‌خواهد نمی‌رسد/ مصالحه جوهر توافق است

وی در ادامه به جنگ میان روسیه و اوکراین و تاثیر این جنگ بر مذاکرات برجامی اشاره کرد و گفت: همانطور که در بالا بیان کردم، روسیه اصرار دارد که هیچ  محدودیتی در معاملات کنونی آن با ایران وجود نداشته باشد همین امر می‌تواند یکی از دلایل وقفه در مذاکرات باشد. رسیدن به توافق هنوز هم ممکن است. اما همه طرف‌ها باید واقعاً بخواهند که به نتیجه برسند و این به آن معناست که هیچ‌کس به تمام آن چیزی که می‌خواهد نمی‌رسد. مصالحه جوهر توافق است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز