خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه نورمن پاترسون در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت‌های قدرتمند از نفاق هر منطقه سوءاستفاده می‌کنند/ منافع روسیه جایی خارج از وین است

دولت‌های قدرتمند از نفاق هر منطقه سوءاستفاده می‌کنند/ منافع روسیه جایی خارج از وین است
کد خبر : ۱۲۰۷۰۸۴

استاد روابط بین الملل با تاکید بر اینکه اسرائیل طرف هیچ توافقی نیست و تحت نظارت قرار نمی‌گیرد، گفت: ترور دانشمندان یک کشور عملاً اقدام جنگی تلقی می‌شود.

دین رولندز استاد دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه نورمن پاترسون است. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌های اخیر پرداخت. 

ترور دانشمندان یک کشور عملاً اقدام جنگی تلقی می‌شود

دین رولندز در ابتدا در مورد اظهارات تهدیدآمیز سناتورهای آمریکایی در مورد دانشمندان ایرانی گفت: سیاستمداران برای انعکاس نظرات مردمی که آنها را انتخاب می‌کنند، چیزهای زیادی می‌گویند. در این مورد، این اظهارات  از جانب یک سناتور از ایالات متحده است تأثیر مستقیمی بر سیاست آمریکا ندارد و می‌توان با خیال راحت از آن چشم پوشی کرد. این یک سیگنال برای حامیان آنها است. وزارت امور خارجه ایالات متحده از ترور خارجی عقب‌نشینی می‌کند، زیرا این کار هنجارهای دیرینه روابط بین دولتی را نقض می‌کند و عملاً به عنوان یک اقدام جنگی تلقی می‌شود.

کشورهای قدرتمند در جایی که منافع‌شان درگیر باشد، سازمان‌های بین‌المللی را نادیده می‌گیرند

وی در مورد انفعال نهادهای قدرتمند بین‌المللی در مورد این اظهارات گفت: کشورهای قدرتمندی مانند روسیه و ایالات متحده واقعاً مجبور نیستند به سازمان‌های بین‌المللی، حتی سازمان ملل متحد، توجه زیادی داشته باشند، بنابراین در جایی که منافع خود (به ویژه منافع امنیتی) را درگیر می‌دانند، معمولاً نهادها و سازمان‌ها را نادیده می‌گیرند.

اسرائیل، هند و پاکستان تحت هیچ نظارت هسته‌ای نیستند

این استاد دانشگاه در مورد انفعال نهادهای بین‌المللی در برخورد با اسرائیل با وجود داشتن زرادخانه‌های هسته‌ای گفت: اسرائیل نه یکی از طرفین معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، نه هند و نه پاکستان. به این ترتیب آنها مورد نظارت قرار نمی‌گیرند.

دولت‌های قدرتمند از نفاق هر منطقه به نفع خود یا به ضرر رقبای خود سوءاستفاده می‌کنند

وی در ادامه افزود: دولت‌های قدرتمند اغلب از نفاق هر منطقه به نفع خود یا به ضرر رقبای خود سوءاستفاده می‌کنند. من موافقم که مداخله آمریکا، در درجه اول در مورد عراق، فقط یک اشتباه تاکتیکی با ابعاد عمیق به دلیل هزینه‌ای که برای ایالات متحده (مالی و اعتباری)، عراق و نقش آن در ایجاد گروه‌های افراطی داشت، نبود. همچنین این یک خطای استراتژیک جدی بود تا جایی که اصول اصلی سیستم بین‌المللی را که ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم به ایجاد و حفظ آن کمک کرده بود، به چالش می‌کشید، اصلی که بیان می‌کرد جنگ باید آخرین راه‌حل باشد که فقط در مواردی قابل توجیه است. 

منافع روسیه جایی خارج از وین است

مذاکرات بدون روسیه بهتر پیش خواهد رفت

رولندز در مورد نقش روسیه در گفت‌و‌گوهای وین اظهار کرد: من نمی‌ببینم که روسیه در این گفت‌وگوها نقش سازنده‌ای ایفا کند. منافع آنها جای دیگری است و هیچ چیز مفیدی برای مشارکت ندارند. آنها درگیر بحران اوکراین هستند که خودشان به وجود آوردند و همه عناصر دیگر روابط بین‌الملل برای آنها اکنون تابع این تهاجم و پیامدهای ناشی از آن است. تا آنجا که به من مربوط می‌شود، مذاکرات بدون روسیه بهتر پیش خواهد رفت. روسیه صرفاً به دنبال منافع خود است و به دنبال هر گونه منافذی برای فرار از تحریم‌هایی است که اکنون توسط کشورهای ناتو و متحدان آنها بر این کشور تحمیل شده است.

وی تاکید کرد: اگر بتوانند از طریق ایران این کار را انجام دهند، آن را امتحان خواهند کرد. نگرانی من این است که آنها اکنون می‌توانند توافق در وین را به تأخیر بیندازند یا از آن جلوگیری کنند به دلیل مشکلات اقتصادی خودشان که به ایران مربوط می‌شود. در اصل، آنها آماده‌اند هر توافقی را که ایالات متحده و متحدانش ممکن است مطلوب بدانند، از بین ببرند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز