تخت روانچی:
خطر سلاحهای موجود برای زندگی بشر اگر از سلاحهای هستهای قدیمی بیشتر نباشد، کمتر نیست
سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل گفت: بعد از پایان جنگ سرد، تعداد سلاحهای هستهای در دنیا به میزان زیادی کاهش یافته و بر اساس آخرین تخمینها به ۱۵ هزار کلاهک رسیده است، ولی با توجه به اینکه قدرت انفجاری سلاحهای هستهای جدید هزاران بار بیشتر از سلاحهای هستهای قدیمی است، خطر سلاحهای موجود برای زندگی بشر و کره زمین اگر از سلاحهای هستهای قدیمی بیشتر نباشد، کمتر نیست.
به گزارش ایلنا، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در یادداشتی نوشت:
بر اساس معاهده منع اشاعه سلاحهای هستهای، همه دولتهای دارای سلاح هستهای متعهد شدهاند تمام تسلیحات اتمی خود را منهدم کنند. بعلاوه، آنها از نظر حقوقی متعهد هستند نه تنها از هرگونه اقدام برای ساخت سلاح هستهای خودداری کنند، بلکه باید از انتقال اینگونه سلاحها به دیگر کشورها، استقرار آنها در خارج از خاک خویش و همکاری با دیگر دولتها برای ساخت سلاح اتمی نیز بپرهیزند.
تحت فشارها و پیگیریهای کشورهای غیر هسته ای، دولتهای هستهای پس از دههها عدم پایبندی به این تعهدات حقوقی مصرح خود، در قالب اسناد نهائی کنفرانسهای بازنگری پیمان عدم اشاعه سلاحهای هستهای در سالهای ۱۹۹۵، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی مجدداً متعهد شدهاند گامهای عملی مؤثری را برای امحای سلاحهای هستهای بردارند.
باوجود این، نگاهی به آمار و واقعیات موجود نشان میدهد که نه تنها کشورهای هستهای از انگیزه سیاسی لازم برای نیل به خلع سلاح هستهای برخوردار نیستند بلکه فعالیتهای هستهای آنها و از جمله افزایش کیفیت سلاحهای هسته ای، نوسازی و افزایش تقویت توان تخریب این سلاحها، افزایش بودجه سلاحهای هستهای و ارتقای جایگاه سلاح هستهای در دکترینهای امنیت ملی، حتی بر خلاف مقررات و تعهدات بین المللی، وضعیتی فراهم کرده است که روند گذشته حرکتی معنی دار به سوی خلع سلاح هستهای را نشان نمیدهد و بنظر نمیرسد در آینده نیز چنین چشم اندازی وجود داشته باشد. لازم به تاکید است که در غیاب خلع سلاح هستهای واقعی، کشورهای هستهای و کشورهای همسو با آنها سیاست کاهش خطر هستهای را دنبال میکنند که به دلیل دامنه شمول بسیار اندک آن و عدم در نظر گرفتن خلع سلاح هستهای واقعی، به هیچ وجه نمیتوان این سیاست ظاهری را جایگزین و مترادف خلع سلاح هستهای دانست.
در اعتراض به این وضعیت، از سال ۲۰۰۵، جمهوری اسلامی ایران هر دو سال یکبار بانی اصلی قطع نامه «پیگیری اجرای تعهدات توافق شده در کنفرانسهای بازنگری پنجسالانه دولتهای عضو ان پی تی از سال ۱۹۹۵ میلادی به بعد» بوده است. هدف اصلی این قطع نامه، اجرای تعهدات کشورهای هستهای درباره خلع سلاح هستهای و در چارچوب پیمان منع اشاعه سلاحهای هستهای (ان پی تی) است.
پیش نویس این قطع نامه ابتدا به کمیته یک مجمع عمومی سازمان ملل (کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی) ارائه و پس از بررسی و تصمیم گیری اولیه در این کمیته، نتیجه بدست آمده برای بررسی و تصمیم نهایی به صحن مجمع عمومی سازمان ملل ارسال میشود.
ذیلا با نگاهی به ساختار و محتوای این قطع نامه، برداشتهای ممکن از مواضع کشورهای مختلف مورد بررسی قرار میگیرد. با این دیدگاه اصولی که رای داده شده به هر قطع نامه و پیشنهاد در دیپلماسی چندجانبه، محکی برای تطبیق ادعاها با مواضع عملی و اعلامی کشورهاست و بر این اساس میتوان مواضع و ادعاهای کشورها را در وجوه و ابعاد مختلف مورد راستی آزمایی قرار داد.