ویس کرمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم:
تک بعدی بودن وزیر پیشنهادی علوم حتی مانع برنامهنویسی دقیق شده است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم برنامههای وی را فاقد امور مهم در این زمینه دانست و تاکید کرد که ایشان مناسب این جایگاه نیست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرمآباد در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات و فناوری با اشاره به اتفاقهای روز گذشته مجلس و بحثی که با احد آزادیخواه داشت، بیان کرد: با توجه به اینکه در قرعهکشی چند وزارت نام بنده به عنوان مخالف در آمده خوب است عزیزان به چند نکته زیر توجه داشته باشند؛ این جانب در سالهای قبل ستاد رئیس آقای رئیسی بودهام و تاکنون از این کار پشیمان نیستم، بلکه خدا را شکر میکنم. البته گویا تقدیر است فقط در قرعه مواردی که به عنوان مخالف ثبتنام کردهام انتخاب شود که حتماً خیری در آن است.
وی با بیان اینکه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستم البته توفیق داشتهام که در دو رشته پزشکی و الهیات در حد دکترا تحصیل کنم، به کتاب تالیفی خودش، اندیشه اسلامی ۲ اشاره کرد و گفت: انتقاد به یک شخص لزوما توهین یا انتقاد به یک قشری که ایشان متعلق به آن است، نیست. بنده در رشته تفسیر قرآن خود را شاگرد کم استعداد حوزههای علمیه و به ویژه آثار علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی) یکی از مفاخر شیعه و برخاسته از دیار ولایت مدار آذربایجان میدانم؛ بنده نیمه دوم سال ۱۳۷۳ افتخار داشتم آخرین جلد المیزان را تمام کنم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن خوش آمدگویی به وزیر پیشنهادی علوم، گفت: وزارت علوم موظف است نیروهای انسانی مورد نیاز در حیطه علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی و مهندسی و هنر را فراهم آورد، به گونهای که حاصل آن تربیت نیروی انسانی مومن، متخصص و انقلابی باشد؛ سوابق علمی جناب آقای زلفیگل قابل تقدیر و ایشان از مفاخر علمی رشته شیمی هستند اما به نظر اینجانب تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامعه به همه رشتهها میشود.
وی ادامه داد: کسی میتواند راهبری آموزش عالی را انجام دهد که در مورد علوم مختلف و تحول دانشگاهها صاحب نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه بسیج اساتید و همایشهای سوری این مهم محقق نمیشود. ریز و دقیق شدن آقای زلفیگل در رشته شیمی باعث شده که حتی در برنامهنویسی هم به برخی از مسائل توجه کافی نداشته باشند.
نماینده مجلس یازدهم در ادامه به مواردی که وزیر پیشنهادی علوم آنها را در برنامه خود مورد توجه قرار نداده است اشار کرد و گفت: عدم تبیین و ترویج نواندیشی دینی در زمینههای مورد نیاز دانشگاهیان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی، نیاز به نو اندیشه دینی در دانشگاهها داریم و اثری در این در این زمینه در آثار و برنامههای وزیر پیشنهادی دیده نمیشود؛ فقدان برنامه اساسی برای تولید علم به ویژه در مورد علوم انسانی و علوم اسلامی مورد نیاز جامعه مانند اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعهشناسی اسلامی و هنر اسلامی، تحول جوامع غربی از تحول در علوم انسانی آغاز شد، گاهی «من میاندیشم پس هستم» منشا تحول میشود و حتی گفته میشود ایده ساخت کامپیوتر ابتدا در ذهن یک فیلسوف شکل گرفت البته سخن بالا به معنای تایید ارزشی مدرنیته و رنسانس نیست بلکه سخن ما بر سر اهمیت علوم انسانی و تحول علوم انسانی است.
وی درباره مواردی که در برنامه وزیر پیشنهادی علوم وجود نداشت، مطرح کرد: فقدان برنامه عملیاتی در مورد نظریهپردازی و اندیشهورزی و نظریهپردازی در مورد تولید علم؛ عدم ارائه راهکار کارآمدسازی رسالههای دکترا، این همه رسالههای دکترا نوشته شده چند گره از مملکت باز کردهاند؟؛ فقدان برنامه در حیطه خانوادهمحوری و ترویج و تصحیح ازدواج دانشجویی، اینها مواردی است که نظارت مجلس آنها را فقدان برنامه زده است، اجتهاد شخصی بنده نبوده و محصول کار کارشناسی مجلس است. عدم برنامه در مورد ارتباط دانشگاه با رسانه و توده مردم در جهت مشکلات عملی جامعه اسلامی؛ عدم برنامه در مورد ایجاد علوم میان رشتهای و کاربردی مانند بانکداری اسلامی در تعامل با حوزههای علمیه کشور، اینکه چند روحانی با لباس روحانیت در دانشگاه تدریس کنند، به معنی وحدت و ارتباط حوزه و دانشگاه نیست.
نماینده مردم خرمآباد اضافه کرد: عدم برنامه در مبارزه با فساد و تعارض منافع؛ عدم برنامه در جذب دانشجو از سایر کشورهای جهان به منظور ترویج غنی فرهنگ ایرانی و اسلامی؛ عدم برنامه برای ترجمه محوری و حرکت به سوی تولید علم و تبدیل کشور به پایگاه علمی جهان اسلام و کل دنیا، به قول یکی از متفکران غربی زمانی که آنجلس به برکت اسلام در اوج فرهنگ و تمدن میدرخشید اروپا به وحشی بودن خود افتخار میکردند و در قرن چهار و پنجم هجری همه علوم در اختیار مسلمانان بوده است و این ناشی از ظرفیت عظیم فرهنگ اسلامی است.
وی افزود: عدم برنامه برای ساماندهی مربیان دانش فنی و حرفهای و تبدیل نیروهای قراردادی وزارت علوم و توجه خاص به قشر شریف کارمند در وزارت علوم، این را تحقیق نکردهام اما در حکم کارمندان وزارت علوم نوشته که غیر هئیت علمی، این توهین است کارمندی که کار و شغل دیگری دارد را با هئیت علمی بسنجیم، هرکسی را بهر کاری ساختند؛ عدم برنامه در تامین خوابگاههای دانشجویی متاهلی؛ عدم برنامه در تبدیل نیروهای قراردادی در وزارت علوم؛ عدم ارائه برنامه برای حمایت از دانشجویان کمیته امداد و بهزیستی و فرزندان رزمندگان.
ویس کرمی خطاب به وزیر پیشنهادی تاکید کرد: جناب آقای زلفیگل برنامه شما برای تقویت مجلات علمی و افزایش کمی و کیفی آنها چیست؟ فقدان ارائه برنامه در مورد قطبهای علمی که بیش از ۱۵۰ مورد است، ما اکنون ۱۵۰ قطب علمی به وجود آوردهایم که فعال نیستند؛ عدم ارائه برنامه کارساز و دقیق درباره پذیرش دانشجو کنکور و سهمیههای ۳۱ گانه کنکور.
وی تصریح کرد: اجازه بدهید آقای دکتر زلفی گل در رشتهای که عمر شریف خودشان را در آن صرف کردهاند به تربیت دانشجو و در ارتقاء رتبه علمی کشور بپردازد و به وزارت علوم به شکل دیگر پرداخته شود. ضمن اینکه آقای دکتر اینقدر خوب هستند که خجالت میکشم به او نگاه کنم.