نوری قزلجه در گفتوگو با ایلنا:
نباید واکسیناسیون را منوط به تولید داخل کنیم/ در روند واکسیناسیون عقب افتادیم/ «طرح ساماندهی و صیانت فضای مجازی» ابهامات زیادی دارد
نماینده مجلس یازدهم باتاکید بر اینکه در ایران واکسیناسیون باید سرعت بیشتری داشته باشد تاکید کرد که مخالف طرح «ساماندهی و صیانت فضای مجازی» است و این طرح راه وئدیو و ماهواره را در پیش دارد.
غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس یازدهم در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره کند بودن روند واکسیناسیون در کشور اظهار داشت: در بحث تهیه واکسن اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته است اما برداشت من این است که مقداری عقب ماندهایم، حتما مسئولان در واردات واکسن باید بهتر از این عمل کنند. نباید واکسیناسیون را به تولید داخل منوط کنیم، هر چند که نکردهایم و تزریق واکسن وارداتی را شروع کردیم. اما میتوانستیم این کار را با سرعت بهتر و بیشتری انجام دهیم.
وی درباره نظارت مجلس بر روند واکسیناسیون با بیان اینکه طبیعتاً چون بحث تخصصی بوده کمیسیون بهداشت باید پیگیری کند، ادامه داد: در روند واکسیناسیون عقب ماندهایم در حالی که حتماً باید پیشتاز میشدیم؛ هیچ مانعی برای تولید واکسن داخلی وجود ندارد و از سویی نیز ما خرید واکسن را نیز انجام دادهایم اما اگر با حجم و سرعت بیشتر این کار انجام میشد، رضایتمندی بیشتری در جامعه در مورد واکسیناسیون داشتیم. من هم به این موضوع نقد دارم و باید بیش از این در بحث واکسیناسیون جلو میرفتیم.
نماینده بستان آباد در دوره یازدهم مجلس با بیان اینکه هر چند تولید داخل با ارزش است اما اگر تولید ما دو ماه دیگر به دست میآید نباید صبر کنیم، گفت: باید واکسن وارد کنیم و واکسیناسیون را انجام دهیم، بعد که تولید انجام دادیم از آن استفاده کنیم و بعد از آن نیز میتوانیم صادر کنیم.
وی همچنین درباره طرح مجلس مبنی بر «ساماندهی و صیانت فضای مجازی» با بیان اینکه این طرح روز یکشنبه در دستور کار قرار داشت اما روز سه شنبه از دستور خارج شد، ما نیز خوشحال و امیدوار شدیم که آن را برگردانند تا اصلاح کنند، گفت: موضوع بسیار مهمی که وجود دارد این است که ما به اصل ۸۵ بودن این طرح مخالفیم، اینکه طرح از طریق کمیسیون به شورای نگهبان فرستاده شود. طرح باید در مجلس بحث شود، خیلی بحث طویلی هم نیست که بگوییم چند صد ماده دارد و هفتهها وقت میگیرد بلکه مطلب کوتاهی است که طی یک یا دو روز میتوان آن را در مجلس جمع کرد.
نوری قزلجه ادامه داد: طرح به لحاظ محتوایی نیز ایراداتی داشت که با برخی از آن مواد نیز مخالف هستیم. اصل ساماندهی و اینکه فضای مجازی سر و سامان داشته باشد، خوب است، اما برخی از مواد طرح مربوط به کمیسیون فرهنگی نیست به طور مثال در یک ماده گفته که معامله رمز ارزهای دیجیتال ممنوع است، این بخش اقتصادی است و کمیسیون اقتصادی روی آن کار انجام داده و گزارش آماده کرده است، ضمن اینکه یک شیوه و بخشی از اقتصاد دنیا شده است و نمیتوان با یک کلمه گفت «ممنوع است» و تمام.
وی افزود: در برخی بندها از جمله در بحث استفاده از فیلترشکنها ابهام وجود داشت؛ مشخص نیست افرادی که استفاده میکنند مشمول زندان هستند یا افرادی که برنامهنویس، تولیدکننده و فروشنده فیلترشکنها را نیز شامل میشوند چرا که نمیتوانیم در این حد بگوییم همه افرادی که استفاده کنندهاند جرم دارند و زندانی شوند. همچنین این طرح به نوعی داشت دولت را حذف میکرد و شورایعالی فضای مجازی که از نظر رهبری تشکیل شده بود را ناکارآمد میکرد و به این صورت امکان پیگیری و نظارت را از مجلس میگیرد.
نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: وقتی دولت و وزارت ارتباطات متولی باشد با توجه به اینکه وظیفه ذاتی آن است نمایندگان میتوانند تذکر دهند، سوال بپرسند و یا استیضاح و پیگیری کنند؛ اما کار را داریم به جایی میدهیم که کار از دست ما خارج میشود. فضای حاکم بر این طرح بر اساس دید نظامی است و تعریف مرزبانی و مراقبت از مرز و ستاد کل نیروهای مسلح را وارد این حوزه کرده که با سنخ این کار خیلی تناسب ندارد.
وی تصریح کرد: دستگاههای امنیتی باید حضور داشته باشند و مراقبتهای لازم از منافع ملی و حتی از کاربران و افراد کشور داشته باشند اما اینکه آن را به عنوان یک کار نظامی ببینیم و ستاد کل نیروهای مسلح را وارد این داستان کنیم، دارای اشکال و ابهام است. همچنین در بخشی از طرح آمده که گوشیهای وارداتی باید برنامههای خارجی پیشفرض را حذف و برنامههای ایرانی را نصب کنند که از نظر عملیاتی ممکن نیست.
این نماینده مجلس با بیان اینکه از سویی ترویج پیام رسان داخلی، محدود کردن و بستن فضاست و راه مقابله با فضای مجازی و آثار آن نیست، تاکید کرد: نباید کاری کنیم که تجارب ممنوعیت ویدئو یا دستگاههای دریافت کننده ماهواره در کشور پیش بیاید و کار لوث شود؛ باید یک برخورد منطقی و عقلایی با آن صورت گیرد و باید با محتواهای غنی با فضای مجازی مواجه داشته باشیم.
وی با طرح این سوال که چرا مدام در لاک دفاعی قرار میگیریم وقتی میتوانیم برای صدور آن چیزی که میخواهیم از جمله فرهنگ یا هر چیز دیگری محتوا تولید کنیم، خاطرنشان کرد: ما به آن چیزی که مد نظرمان است میتوانیم برسیم، اما چرا همیشه میخواهیم دفاعی برخورد کنیم و میخواهیم فضا را ببندیم که کسی نیاید. وقتی ما نمیرویم، آنها میآیند. چرا ما دفاعی با آن برخورد میکنیم.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه از نظر تکنولوژیکی نیز همه اینها به راحتی میتواند هوا شود، یادآور شد: امکان فنی در دنیا وجود دارد که اینترنت بدون فیلتر و رایگان را بالای سر مردم قرار بدهند و مردم آن را روی دیوایسها و دستگاهها دریافت کنند. وقتی این امکان وجود دارد این نوع دفاع کردن، دفاع درستی نیست. باید در دل موضوع رفت و به صورت اساسی با آن مواجه شد نه با محدود کردن.
وی ادامه داد: این موضوع را نیز نباید به ذهن مردم متبادر کنیم که چرا فضای مجازی برای تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری خوب بود و اکنون که انتخابات تمام شده، بد است. با این طرحها البته روی امنیت فضای مجازی و کاربران و نیز برای استفاده کودکان سازگاری در نظر گرفته و ساماندهی شده که این موضوع مدنظر رهبری هم بوده است. اما اصلاح و ساماندهی کردن نباید خودش پایهای برای شکل دیگری از خراب کردن شود.