حاجی میرزایی در پاسخ به سوال نماینده شیراز:
تلاش کردم از ثبات در مدیریت حمایت کنم/ انتصابات در آموزش و پرورش براساس شایسته سالاری بوده است
وزیر آموزش و پرورش گفت: انتصابات در آموزش و پرورش براساس شایسته سالاری بوده است، در آموزش و پرورش با پدیده افت تحصیلی مواجه نیستیم، بلکه در سطح قابل قبولی قرار داریم، هر چند که برای ارتقای کیفیت باید تلاش کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن حاجی میرزایی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۱ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نخست ابراهیم عزیزی گفت: یکی از ضرورت های مهم در مدیریت، ثبات در مدیریت است، بخصوص در سال جاری که با پدیده نادر کرونا مواجه بودیم که سختی های زیادی را به سیستم مدیریتی وارد کرد، باید مجموعه باثبات تری را اداره کنیم. آموزش و پرورش یک مجموعه پهن پیکر با بیش از یک هزار مدیر است. در دورانی که بنده مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشتم تلاش کردم از ثبات در مدیریت حمایت کنم.
وی ادامه داد: انتصابات در مدیریت ها در سطح استان و منطقه و شهرستان همواره مدیریت شده است. از مجموع انتصاباتی که در این دوره انجام شده، ۳۶ درصد مربوط به افراد بازنشسته بوده که باید برای آنها جایگزین جذب می کردیم. ۲۸ درصد انتصابات مربوط به افرادی بود که در سطح مدیریتی ارتقا پیدا کرده بودند. همچنین ۲۰ درصد کسانی بودند که در سایر نهادها به عنوان مامور معرفی شدند. از طرفی ۸ درصد هم برای اجرای تعارض منافع ایجاد شده و ۸ درصد از تغییرات نیز به دلیل نارضایتی مدیران استان و ارزیابی منفی از عملکرد افراد بوده است.
وی افزود: سیاست ما ایجاد حداکثر وفاق میان افرادی بوده که در استان ها فعالیت می کنند و به هیچ وجه به دنبال جذب نیرویی نیستیم که در مناطق محل اختلاف باشد. عرصه تعلیم و تربیت محل اتحاد جامعه است و باید به این مکان موثر احترام گذاشته شود، بنابراین تمامی عناصر فعال در این حوزه باید محل وفاق افراد باشد، از این رو تلاش کردم از انتصابات سیاسی پرهیز کنم. خود را امانتدار مردم احساس کرده و این امانت را با حداکثر دقت به افرادی سپردم که ویژگی های لازم مدیریت را داشته اند. معتقدیم فردی باید مدیر آموزش و پرورش باشد که مورد اعتماد معلمان باشد، البته ممکن است در برخی موارد ایجاد این تفاهم با دشواری صورت گرفته باشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: فرصت مسئولیت را از طریق سامانه طراحی شده فراهم کردیم، همه افرادی که واجد شرایط هستند می توانند کاندید شوند. از طرفی کمیته ای تشکیل دادیم تا بتواند انتصابات را براساس صلاحیت مورد بررسی قرار دهد. مجموعه آموزش و پرورش حداکثر مراقبت را از انتصابات در جهت تامین منافع انقلاب و آموزش و پرورش اعمال خواهد کرد.
وی در خصوص علل افت تحصیلی گفت: در رابطه با افت تحصیلی دو شاخصه بسیار مهم وجود دارد که عبارتند از؛ یکی از آنها نرخ ترک تحصیل و دیگری تکرار پایه. بر همین اساس گزارشی ارائه می دهم که مشخص می شود ما در زمینه افت تحصیلی دانش آموزان ارتقای خوبی پیدا کردیم. پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ثابت نگه داشته شده، پوشش متوسطه اول و دوم را حتی از اهداف برنامه بیشتر پیش بردیم. بر همین اساس متوسطه اول را با ۳.۲ درصد از اهداف برنامه بیشتر ارتقا دادیم. همچنین متوسطه دوم را به ۲.۵ درصد رساندیم. پوشش تحصیلی پایه اول تنها ۳ درصد در دوران کرونا افت داشته است، چرا که خانواده ها نگران بودند که فرزندان خود را در پایه اول به مدارس نفرستند و این میزان در دنیا ۱۰ درصد است.
وی افزود: نرخ تکرار پایه از ۱.۳۸ درصد به ۱.۳۱ درصد در دوره ابتدایی کاهش یافته است و این رقم در دوره متوسطه از ۱.۳۶ به ۱.۳۰ کاهش یافته است. همچنین ترک تحصیل در دو سال اخیر روند رو به بهبودی را داشته است. براساس گزارش ها در دوره ابتدایی از ۱.۱۱ درصد به ۱.۴ درصد رسیدیم که ارتقای وضعیت را نشان می دهد. همچنین در دوره اول و دوم متوسطه از ۴.۱۱ درصد به ۳.۶۷ درصد کاهش یافته است. این آمار بدان معنا است که شاخص ترک تحصیل نیز طی دو سال اخیر کاهش یافته است. از طرفی نرخ گذر تحصیلی نیز ارتقا یافته است.
حاجی میرازیی گفت: میانگین نمرات امتحان نهایی یکی از شاخص هایی است که نشان می دهد میزان افت کیفیت در آموزش و پرورش چگونه بوده است. در رشته ریاضی از ۱۳.۲ به ۱۳.۳۱، در رشته تجربی از ۱۳.۷ به ۱۳.۸، در علوم انسانی از ۱۱.۷ به ۱۱.۳۴ افزایش پیدا کرده است. این نشان می دهد که ما با پدیده افت تحصیلی مواجه نیستیم، بلکه در سطح قابل قبولی قرار داریم. هر چند که برای ارتقای کیفیت باید تلاش کنیم. در المپیادهای ریاضی، شیمی، زیست شناسی، فیزیک و کامپیوتر، نجوم و اختر فیزیک، در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ رشد داشته ایم. در سال ۲۰۱۹ تنها ۳ نشان طلا دریافت کردیم، در حالی که در سال ۲۰۲۰ به ۷ مدال طلا افزایش یافته است. در دریافت مدال نقره از ۱۷ عدد مدال به ۱۱ رسیده ایم، چرا که افزایش مدال طلا داشته ایم، در برنز نیز از ۸ به ۹ مدال رسیده ایم. سازمان ملی ستادهای درخشان را بعد از تصویب اساسنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقر کردیم. در سال دشوار کرونا، معلمانمان کار با فضای مجازی را نمی دانستند و همه ما وارد یک فضای جدیدی شده بودیم، اما به سرعت خود را با شرایط جدید وفق دادیم، بنابراین آمار موجود در شرایط فعلی قابل قبول است.
وی ادامه داد: در دوران تعطیل عمومی، مدرسه تلویزیونی را راه انداختیم. تمام پایه های تحصیلی از طریق تلویزیون در دسترس همگان قرار گرفت. همچنین شبکه شاد را راه اندازی کردیم که ساختار گسسته وزارت آموزش و پرورش را به یکدیگر پیوند زد. در هفته ۱۳ میلیون کاربر روی سامانه شاد فعالیت می کنند و به طور متوسط ۶۵۰ هزار ارتباط زنده بر روی شبکه شاد فراهم می شود، هر چند که کیفیت آموزش از طریق شبکه شاد و فضای مجازی به آموزش حضوری نخواهد رسید. این موضوع در اجلاس سراسری وزارت آموزش کشورهای جهان نیز مورد تاکید قرار گرفت. برای ارتقای سطح پرورشی دانش آموزان ۷ هزار نیروی پرورشی اضافه جذب کردیم و ۲۱ رشته درخصوص جذب معلمان را در دانشگاه فرهنگیان مورد بازنگری قرار دادیم و با اقتضائات روز متناسب کردیم.