نجابت در نطق میان دستور:
اینستکس و استاکسنت برای آمریکا تفاوتی ندارند
عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس، با بیان اینکه اینستکس و استاکسنت برای آمریکا تفاوتی ندارند به بیان شرایطی که باید در زمان مذاکره جهت لغو تحریمهای ظالمانه علیه ایران ذکر شود، پرداخت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، روحاله نجابت در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز( سهشنبه ۲۴ فروردینماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: دشمنان قسم خورده ملت شریف ایران از هیچ جنایتی برای نابود کردن دستاوردهای هستهای ایران اسلامی فروگذار نمیکند.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تروریسم هستهای، به شهادت رساندن دانشمندان هستهای و اقدامات خرابکارانه در تاسیسات هستهای همگی نشاندهنده اوج رذالت و خباثت دشمن و اعمال تحریمهای ظالمانه نیز محور اصلی مقابله با ایران عزتمند هستهای است.
وی تصریح کرد: برای آمریکاییها تروریسم هستهای بخشی از فرآیند مذاکره است و اینستکس و استاکسنت برای آنها تفاوتی ندارد، وعده چرخیدن همزمان چرخ اقتصادی و چرخ سانترفیوژها در سال ۹۲ اکنون پس از ۸ سال چیزی جز نابودی توامان اقتصاد و صنعت هستهای نبوده و مواجهه منفعلانه در برابر انفجار سال گذشته در نطنز و ترور شهید فخریزاده، دشمن را در ادامه رفتارهایش گستاختر کرده است.
عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: هر چند که مدل مذاکراتی دولت از ابتدا از موضع ضعف بوده، اما اکنون که دستگاه دیپلماسی در قالب مذاکرات وین مشغول مذاکره برای لغو تحریمها در ازای پذیرش محدودیتهای هستهای است، لازم میدانم الزامات تایید شده توسط رهبر معظم انقلاب و مفاد قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها را بار دیگر متذکر شوم.
وی افزود: در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها، بخش توسعه صنعت هستهای و الزام به لغو تحریمها در هم تنیده است و اکنون که بخش اول با تروریسم هستهای دچار وقفه شده، بخش دوم هم باید تا جبران خسارت بخش اول تا قبل از خرابکاری متوقف شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اظهار کرد: بر اساس ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران نیز برای رفع تحریم و انتفاع اقتصاد ایران از محل آن، چند شاخص کلی مطرح شده است که عبارتند از عادی شدن کامل روابط بانکی، رفع کامل موانع صادرات نفت و فرآوردههای نفتی و برگشت کامل و سریع ارز حاصل از فروش این محصولات. همچنین لازم است در باب راستی آزمایی انتفاع ایران از لغو تحریمها به معیارها و شاخصهای زیر توجه شود:
۱-در ابتدا باید تمام تحریمهای وضع شده علیه ایران ناظر به تمام افراد، نهادها و سازمانها و در تمام زنجیره تجاری فارغ از هر بهانهای به صورت کامل لغو و نه تعلیق شود. همچنین باید حق اعمال مجدد یا اسنپ بک تحریمها به هر علت و بهانه دیگری سلب گردد.
۲-باید موانع روانی ایجاد شده توسط تحریمها نظیر شاخصهای مربوط به ریسک تعامل با ایران تعدیل شود و هجمههای رسانهای و لفاظیهای رسمی و فشارهای غیررسمی علیه ایران متوقف شود.
۳- نتیجه رفتارهای عجولانه و غیرمنطقی در زمان تصویب ۲۰ دقیقهای برجام آن شد که با وجود پذیرفتن محدودیتهای هستهای جز خسارت محض و تقریبا هیچ چیزی عاید ایران نشود و سفره مردم کوچک و کوچکتر شود. راستی آزمایی نباید محدود به بازه زمانی چند دقیقهای یا چند ساعتی باشد. راستی آزمایی متناسب با معیارهای قید شده به یک بازه زمانی حداقل ۳ تا ۶ ماه نیاز دارد و در ادامه گشایش در سفره معیشتی مردم ناشی از لغو این تحریمها باید به صورت مداوم و دورهای راستی آزمایی شود.
۴- مختصات رویکرد مطلوب در راستی آزمایی واقعی لغو تحریمها به این شرط است: ۱- بازگشت تعاملات عمده تجاری و بینالمللی به شرایط قبل از تحریم بدون امکان بازگشت مجدد تحریمها۲- دریافت آزادانه سپردههای حاصل از صادرات نفت و سپرده شدن منابع مالی حاصل در بانکهای مورد توافق طرفین و انجام عملیات کامل و بی قید و شرط توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی بر روی منابع مالی حاصل. ۳-تامین بی قید و شرط نیازمندیهای فناورانه اقتصاد ایران۴-فعالیت آزادانه و بی قید و شرط بنادر تجاری ایران. ۵- تحقق حدود آستانهای در روابط مالی و بانکی. ۶- بازنگری اساسی در قواعد و آئین نامههای تعامل تجاری با اقتصاد ایران. ۷- بازنگری دفعی، اساسی و حداکثری در کلیه فهرستهای تحریمی. ۸-صادرات و تحویل حجم حداقلی مشخص از نفت و فرآورده به مشتریان سابق و جدید۹- مشروط نشدن تراکنش بانکی به دخیل نبودن افراد تحریمی.
عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در پایان لازم میدانم به دولتهای متخاصم هشدار دهم، جمهوری اسلامی ایران حتما و بلا شک در برابر اقدامات خرابکارانه شما به وقت خودش و در زمان مناسب پاسخ خواهد داد.