خبرگزاری کار ایران

با حضور حاجی‌میرزایی انجام شد؛

بررسی دلایل عدم اجرای کامل نظام رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون آموزش

بررسی دلایل عدم اجرای کامل نظام رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون آموزش
کد خبر : ۱۰۶۱۵۴۲

وزیر آموزش و پرورش با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات، ضمن ارائه گزارش از عملکرد این وزارتخانه در جهت ارتقای وضعیت مدارس و فرهنگیان به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست امروز (یکشنبه 22 فروردین) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گزارش کاملی از عملکرد این وزارتخانه ارائه داد.
 

وی در ادامه این گزارش افزود: ما اقدامات موثری در جهت ارائه خدمات مجازی در قالب شبکه شاد به دانش آموزان در زمان شیوع کرونا ارائه دادیم.

حاجی میرزایی یادآور شد: اندازه گیری BMI حدود 13 میلیون و 300 هزار نفر از دانش آموزان از دیگر اقدامات این وزارتخانه جهت شناسایی میزان قد و وزن آنها بود که این سرشماری از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که نتایج نشان می دهد 13 درصد دانش آموزان در معرض چاقی قرار دارند که این موضوع می تواند در آینده منشأ بیماری های غیرواگیر قرار گیرد، ضمن اینکه این نتایج در اسفندماه نیز مورد بررسی قرار گرفت و تغییرات مطلوبی در جهت اصلاح این وضعیت انجام شد.

وی یادآور شد: طرح آجر به آجر برای مدرسه سازی از دیگر اقدامات این وزارتخانه بود که یک میلیون نفر در آن مشارکت کردند و هدف این است که به طور گسترده تر در سطح کشور اجرا شود، همچنین اجرای طرح مدرسه خوانا برای 10 درصد از مدارس ابتدایی از دیگر اقدامات موثر ما در حوزه آموزش و پرورش بود که با هدف اعطای مدارکی به آنها در جهت آموزش برای پایه زندگی و خوب خواندن و نوشتن صورت گرفته است. از سوی دیگر آموزش و پرورش در سال 99 در جهت یکپارچه سازی 30 سامانه این وزارتخانه اقدام کرد.

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم تاکید کرد: ایجاد سازمان استعداد درخشان و اساسنامه سازمان تعلیم و تربیت کودک که آرزوی قشر فرهنگی بود، با دستور رهبر معظم انقلاب و پیگیری شورای عالی انقلاب فرهنگی 84 درصد محقق شد که در این طرح مشارکت دادن خانواده ها در امر تعلیم و تربیت مورد هدف است. همچنین کل مهدکودک ها زیر نظر وزارت آموزش و پرورش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: پرداخت بدهی های اردوگاه شهید باهنر و انتقال سند آن به نام آموزش و پرورش از دیگر اقدامات انجام شده توسط این وزارتخانه بود، از سوی دیگر حقوق کارکنان خرید خدمت از 24 ساعت به 44 ساعت ارتقا یافت. بخشنامه تعارض منافع ابلاغ و اجرا شد و ذینفعان در این مورد تعیین تکلیف شدند. علاوه بر این روزی بیش از 40 برنامه آموزشی در رسانه ملی به طور زنده پخش شد.

حاجی میرزایی افزود: توانمندسازی معلمان برای تولید محتوا، بازنگری برنامه های تربیت معلم و 20 رشته جدید و ارسال آن جهت دریافت تایید به وزارت علوم، پرداخت مطالبات معلمان و عدم شکل گیری مطالبه معوقه جدید، همچنین دادن ماموریت به صندوق ذخیره فرهنگیان را در ارزش افزوده این صندوق و سهام دار کردن و عرضه صندوق ها به بورس از دیگر اقدامات این وزارتخانه بود که به ایجاد شفافیت منتهی می شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بعد از 9 سال که هیچ کمکی به هنرستان ها نشده بود، مبالغی به آنها کمک شد، همچنین تجهیزات سیستم های سرمایشی و گرمایشی گازسوز مدارس استانداردسازی شد.

حاجی میرزایی در پایان از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات خواست تا فرصتی دیگر را جهت بررسی وضعیت شبکه شاد تعیین کنند.

کمیسیون آموزش و تحقیقات نگاه خاصی به سند تحول بنیادین دارد

علیرضا منادی سفیدان با ارزیابی مثبت از گزارش ارائه شده توسط وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت اجرای تکالیف این وزارتخانه مندرج در قانون برنامه ششم توسعه تاکید کرد. همچنین از وزیر آموزش و پرورش خواست که 6 هزار نفر از متقاضیان فعالیت در حوزه فرهنگی که هنوز تعیین تکلیف نشده اند را از طریق مصاحبه جذب کنند چرا که گرفتن تست در این زمینه تعیین کننده نیست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که باید وزارت آموزش و پرورش به آن توجه کند این است که جذب دانشجو برای فعالیت در حوزه آموزش و پرورش نباید تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد، بنابراین لازم است رشته هایی در این زمینه ایجاد شده و سایر دانشگاه ها از جمله شهید بهشتی نیز در کنکور سهمیه ای در این بخش داشته باشند و برون سپاری به این گونه مراجع معتبر صورت گیرد.

وی تصریح کرد: انتظار داریم دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان مشخص شده و از بورس بهره مند شوند تا دریافتی بازنشستگان چندین برابر افزایش یابد.

منادی تاکید کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات نگاه خاصی به سند تحول بنیادین دارد، ضمن اینکه لازم است وزارت آموزش و پرورش ارتقای معیشت فرهنگیان را به طور ویژه مورد توجه قرار دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در پایان با بیان اینکه لازم است جلسه دیگری جهت بررسی موضوعات مختلف در حوزه آموزش و پرورش با حضور وزیر برگزار شود، یادآور شد: در بودجه امسال مبلغ 70 میلیارد تومان به سازمان تعلیم و تربیت کودک و 30 میلیارد نیز برای ازدواج فرهنگیان تخصیص یافت.

رتبه بندی فرهنگیان هنوز کامل اجرا نشده است

احمدحسین فلاحی در جمع بندی مطالب مطرح شده در این نشست افزود: گزارش ارائه شده از سوی وزیر آموزش و پرورش مفصل بوده و انصافاً اقدامات بسیار شایسته ای توسط این وزارتخانه برای ارتقای حوزه آموزش و پرورش انجام شده است. علاوه بر آن، نقاط ضعفی هم وجود دارد که باید جبران شود.

نماینده همدان و فامنین با اشاره به نقاط ضعف موجود در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: فرهنگیان انتظار داشتند طرح رتبه بندی معلمان به طور کامل اجرا شود که در کمیسیون اجتماعی دولت در قالب یک لایحه تصویب شده و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد که در نوبت اعلام وصول قرار دارد تا بعد از آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار گرد.

وی تصریح کرد: اشکالاتی هم در لایحه دولت و هم بودجه 1400 وجود دارد، چرا که برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان کافی نیست. با این حال تصویب و اجرای آن آرمان چندین ساله فرهنگیان را محقق خواهد کرد. ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که نظام رتبه بندی تاکنون اعمال نشده و این تصور که این طرح اجرا شده است به دلیل فوق العاده هایی بود که به فرهنگیان پرداخت شد و این موضوع را تحت الشعاع قرار داد.

فلاحی تاکید کرد: مدرک فرهنگیان از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، چرا که ما در بودجه 1400 اعمال مدرک فرهنگیان را به طور مطلق قرار دادیم و در آن اول، دوم یا سوم بودن مشخص نشد، بنابراین این اقدام شامل تمام فرهنگیان می شود که این موضوع را به وزیر هم یادآوری کردیم.

وی افزود: ترمیم حقوق معلمان از دیگر موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت، کما اینکه براساس گزارش وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته 68 درصد افزایش حقوق داشتند که این موضوع بخشی از دغدغه فرهنگیان را حل کرده است. از سوی دیگر آینده ای که وزارت آموزش و پرورش برای معلمان در نظر گرفته، شامل بازنگری در گزینش، سنجش و بالا بردن کیفیت بوده که بودجه آن نیز برای سال 1400 تعیین شده ، از سوی دیگر موضوع سازمان تعلیم و تربیت کودک و کیفیت بخشی از بُعد مهارتی از دیگر مواردی بود که بودجه آن دیده شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: بررسی کیفیت دانشگاه های شهید رجایی و فرهنگیان از دیگر مواردی بود که نمایندگان در رابطه با آن از وزیر آموزش و پرورش سوال کردند، چرا که اشکالاتی در آن وجود دارد که باید رفع شود، بنابراین قرار شد ما یک نشست ویژه ای را در این کمیسیون برای بررسی این دو دانشگاه تعیین کنیم، به این دلیل که گزارشات بسیاری در مورد وضعیت آنها دریافت کرده ایم.

فلاحی عنوان کرد: در گزارش وزیر آموزش و پرورش به موضوع ارتقای صلاحیت های حرفه ای با اصلاح آموزش ضمن خدمت مطرح شد، که در دستور کار قرار دادند. همچنین برای تحول در برنامه ریزی اقدام شده است، علاوه بر آن افزایش اطلاعات دانش آموزان به تحول در بسته های یادگیری برای دانش آموزان تبدیل شده که در قالب الگوهای یادگیری آماده کرده اند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تاکید کرد: زمان نشست امروز برای بررسی تمام دغدغه های موجود در آموزش و پرورش کافی نبود، بنابراین بنا بر این شد با تفکیک موضوعات موجود در این حوزه نشست های دیگری را با حضور وزیر آموزش و پرورش جهت پاسخگویی به سوال نمایندگان برگزار کنیم.

لازم به ذکر است اعضای این کمیسیون حاضر در نشست مذکور سوالاتی را پیرامون دانش سرایی ها، حفظ اموال آموزش و پرورش و مستند کردن آنها، حق التدریسی ها، رتبه بندی کامل معلمان، موضوع محور بودن جلسات کمیسیون آموزش و تحقیقات، زیرنظام های سند تحول بنیادین که از مطالبات رهبری است، ضرورت ساماندهی نیروهایی که در کادر اداری و خدماتی آموزش و پرورش فراموش شده اند، درخواست چندمهارتی شدن معلمان و نگاهی که مجلس به آموزش و پرورش در راستای تحقق مطالبات رهبری پیرامون اقتصاد فرهنگی دارد که برای اولین بار در بودجه برای آن ردیفی تعیین شده و دلایل عدم لحاظ دکتر معلم ها در نظام رتبه بندی مطرح کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز