رضایی در نشست خبری:
با فرصتها و تهدیدهای بسیار بزرگی دهه پنجم انقلاب مواجه هستیم/ برای دهه پنجم، تکرار دولتهای گذشته سم مهلک است/ تکلیف دو لایحه مرتبط با FATF فروردین مشخص میشود
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه فرصتها و تهدیدهای دهه ژنجم انقلاب متفاوت و چیزی شبیه به دهه اول انقلاب است؛ یعنی با فرصتها و تهدیدهای بسیار بزرگی در این دوره مواجه هستیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن رضایی صبح امروز (چهارشنبه ۱۳ اسفندماه) در نشست خبری خود با بیان اینکه مسئله مهمی که امروز ما با آن مواجه هستیم این است که دهه پنجم انقلاب که وارد آن شده ایم کاملا متفاوت با دهه دوم و سوم انقلاب است. همه فرصتها و تهدیدهای این دهه متفاوت و چیزی شبیه دهه اول انقلاب است یعنی با فرصتها و تهدیدهای بسیار بزرگی در این دوره مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه دو سال از این دهه گذشته است و در همین دو ساله نیز می توانیم وضعیت را مقایسه کنیم، تصریح کرد: آینده را در این دو سال از نظر تهدیدات مشاهده کنیم؛ هرچند فرصتسوزی شده است میتوان هشت سال آینده را مشاهده کرد. در زمینه اقتصاد، امنیت و نفوذی ها و همچنین در زمینه انتقال بین نسلی فرصت ها و تهدیدات زیادی داریم.
دبیر مجمع تشخیص افزود: مسائل بسیار مهمی داریم که باید به آنها رسیدگی شود؛ یکی از فرصتهایی که داریم سرمایه عظیم رسانهای در داخل کشور است که هیچ کدام از ۲۵ کشور منطقه عظمت و گستردگی و توسعه رسانههای ایران را از صدا و سیما گرفته تا فضای مجازی، سایتها و روزنامهها ندارند. این فرصت بسیار بزرگی است که اگر از آن استفاده نشود دیگران به عنوان تهدید از این فضا استفاده میکنند. همچنین در زمینه اقتصاد و مسائل دیگر نیز فرصتهای بزرگ و تهدیدات بزرگی داریم که در آینده با آن مواجه هستیم.
وی با طرح این سوال که ما با چه تفکری و با چه برنامه و مدیریتی میخواهیم این دهه پنجم را مدیریت کنیم، تصریح کرد: آیا با تفکر گذشته، مدیریت گذاشته و برنامه ریزی گذشته میتوانیم این دهه را مدیریت کنیم. تحلیلها و کارهای کارشناسی که صورت گرفته است نشان میدهد که ما نیازمند یک تغییر اساسی هستیم. یعنی برای دهه پنجم تکرار دولتهای گذشته سم مهلکی است که کشور را با خطرهای بزرگی مواجه میکند ما نمیتوانیم دولتهای گذشته را در آینده تکرار کنیم.
رضایی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت لوایح مرتبط با FATF گفت: هیچ کسی از دولت و مجلس نخواسته که مجمع به FATF بپیوندد یا نپیوندد یا درباره آن تصمیم گیری کند نه مجلس و دولت خواسته است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در اینجا بحث دو لایحه یا دو توصیه از ۴۱ توصیه FATF مطرح است دبیرخانه FATF، ۴۱ توصیه برای ایران داشته و گفتند ایران باید ۴۱ توصیه انجام دهد که دو توصیه یکی لایحه پالرمو و یکی هم CFT در مجمع است هست و این دو لایحه را بررسی میکنیم.
وی با اشاره به دلایل تاخیر این بررسی گفت: دو مسئله این را به تاخیر انداخت؛ بعد از اینکه ترامپ آمد، در سال ۹۷ تهران آرام آرام هر ماه یک تحریم علیه ایران اعمال می کرد. انباشتگی تحریمها مسئولین وقت و اعضای مجمع را به این نتیجه رساند که آیا زمانی که تحریمها تشدید میشود، ما میتوانیم همه اطلاعات را بدهیم آیا باید این دو لایحه تصویب بشود یا نشود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: سوال دوم برای مجمع این بود که کلمهای به نام "گام بعدی" بود و گفتند اگر ۴۱ توصیه را عمل کردید باید ببینیم گام بعدی چیست که آن را بردارید تا اینکه دبیرخانه FATF درباره عضویت ایران به تصمیم برسد.
رضای ادامه داد: یکی از آقایان وزرا گفتند که شما آن را تصویب کنید تا ما بتوانیم به FATF بپیوندیم چون هر آن ممکن است تحریمها را بردارند و ما آماده باشیم و بتوانیم تلاش کنیم. بعضی از آقایان گفتند شما تاریخی مشخص کنید که تحریم ها را کی برمیدارند اگر فروردین ماه است، به محض اینکه تحریمها را بردارند ما بحث میکنیم و نظر موافق میدهیم ولی خود این هم ابهام دارد یعنی هیچ کس به اعضای مجمع نمیگوید که تحریمها کی برداشته می شود و این گام بعدی چیست.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ما منتظر پاسخ مستند و مکتوب دولتیها هستیم تا در جلسه بعدی مجمع که احتمالاً به فروردینماه میافتد آن را بررسی کنیم. البته ما میخواستیم اسفندماه به نتیجه برسیم. الان منتظر مستندات هستیم.
رضایی در مورد تغییر نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون لوایح گفت: به نظر می رسد ۳-۲ نفر از اعضا نظرشان مثبت شده اما اکثریت اعضاء بر نظر قبلی خود هستند. موافقان این لایحه معتقدند که می توانیم حق تحفظ بگذاریم و بسیاری از موضوعات را قبول نکنیم اما مخالفان می گویند حق تحفظ قابل تحقق نیست.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون قرار گرفتن کره شمالی در لیست سیاه FATF علیرغم قبول همه شروط FATF، با بیان اینکه همین سوال در مجمع از آقای ظریف پرسیده شد، گفت: او معتقد بود پروتکلی که کره شمالی با FATF بسته با پروتکلی که ایران طی کرده، متفاوت است. مقرر شد این موضوع در پژوهشگاه مجمع مورد بررسی قرار گیرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد اینکه گفته میشود مجمع تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری، FATF را بررسی نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: برخی اعضای مجمع معتقدند اگر این دو لایحه تصویب شود، در فرصت باقیمانده از دولت دوازدهم، مهلت اجرای آن وجود ندارد و دولت بعدی باید این لوایح را اجرا کند، بنابراین بهتر است در دولت بعد این لوایح تعیین تکلیف شود لذا باید تا شهریور ماه برای بررسی این لوایح صبر کنیم، این نظر چند نفر از اعضای مجمع است و نظر کل مجمع نیست.
رضایی درباره این که دولت علت اجرای نشدن سیاستهای کلی نظام را نبود قانون اعلام کرده است، ابراز داشت: در مدتی که مجمع تشکیل شده ۴۱ عنوان و حدود ۷۰۰ سیاست در تمام امورات کشور به تصویب رسیده است. این سیاست ها از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست های کلی نظام به دولت ها ابلاغ شده است اما متأسفانه عملکرد دولت ها درزمینه سیاست های کلی نظام زیر ۴۰ درصد بوده و یکی از دلایل اصلی آن این است که این سیاست ها تبدیل به قانون نشده است
وی با بیان اینکه بسیاری از این سیاستها در حال تبدیل شدن به قانون هستند، گفت: نمایندگان مجلس در حال تهیه طرحی در حوزه جمعیت هستند. اشکالات جدی در مسیر تبدیل شدن سیاست های کلی به قوانین وجود دارد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ارجاع دوباره لوایح FATF به مجلس، و مبنای حقوقی آن، بیان داشت: سه نفر از اعضای کمیسیون مشترک که اعضای مجمع تشخیص هستند پیشنهاد دادند این دو لایحه به مجلس شورای اسلامی بازگردد.: این پیشنهاد مورد بررسی قرار گرفت. نظر ما این است که خود مجمع نمی تواند این لوایح را به مجلس برگرداند. زیرا روند تصمیمگیری با مشکلاتی مواجه میشود. عدهای پیشنهاد کردند مجلس شورای اسلامی تقاضا کند این لوایح به مجلس بازگردد تا امروز مجلس شورای اسلامی از مجمع تشخیص مصلحت تقاضایی مبنی بر بازگشت این لوایح نداشته و به احتمال قوی نظر نهایی مجمع در باره این لوایح، فروردین ماه ۱۴۰۰ اعلام خواهد شد.
وی افزود: یکی از وزرا گفت شما این لوایح را تصویب کنید تا ما به FATF بپیوندیم چون هر لحظه ممکن است تحریمها برداشته شود و ما باید آماده باشیم. مجمع تشخیص اعلام کرد دولت تاریخ لغو تحریم ها را اعلام کند تا همان زمان این لوایح به تصویب برسد. تا امروز چنین تاریخی به مجمع ارسال نشده است.
رضایی افزود: سوال اصلی ما این است که دولت چه ضمانتی می دهد وقتی این لایحه تصویب شود، دو اهرم دیپلماسی از ایران گرفته شود ایران به عضویت FATF درمیآید. ما این سوال رابه صورت کتبی به دولت ارسال کردیم و خواستار جواب کتبی دولت شدیم. امیدواریم دولت صریح و واضح جواب دهد.
وی تصریح کرد: از ۴۱ توصیه ای که FATF داشته تعداد زیادی عملی شده اما FATF اعلام کرده که نحوه عمل این توصیه ها را قبول ندارد از این ر امکان دارد در صورت تصویب این دو لایحه نیز FATF، ایران را به عضویت در نیاورد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه دو کشور روسیه و چین بارها به ایران تاکید کردهاند که به FATF بپیوندد، چرا روابط مالی دو کشور با ایران به مشکل خورده است، اظهار داشت: چین و روسیه اعلام کردند که اگر ایران به FAFT نپیوندد در ارتباطات مالی با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. این موضوع را «همتی» و «ظریف» در مجمع تشخیص عنوان کردند اما مخالفان FATF معتقدند چنین مشکلی وجود ندارد.
رضایی در پاسخ به سوالی دیگر ایلنا در باره نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: به نظرم پاسخ به این سوال زود است.
وی با اشاره دغدغههای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب این دو لایحه، گفت: مجمع دو دغدغه مهم دارد؛ اول ابهام درخواست FATF مبنی بر اجرای «گام بعدی» است. سوال ما این است که آیا گام بعدی شامل فعالیت های موشکی و هسته ای ایران خواهد شد؟ دغدغه دیگر ما تحریم هاست. مخالفان این دو لایحه معتقدند در شرایط تحریم، پیوستن به FATF خطرناک است و مشکلات معیشتی مردم را افزایش خواهد داد.
دبیر مجمع تشخیص تصریح کرد: فکر نمیکنم پیوستن به FATF به مباحثی پیرامون ایران و آمریکا تقلیل پیدا کرده باشد. ما نمیخواهیم این موضوع سیاسی شود. پس از آنکه مجمع به نتیجه نهایی برسد موافقان و مخالفان این لایحه در رسانه ملی نظرات خود را اعلام میکنند تا مردم در جریان امور قرار گیرند.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت بورس، اظهار داشت: نه موسسه که عمدتآً در بانکها و شرکتها فعال هستند، سهامی را که ارزان قیمت و آرام آرام خریده بودند یک مرتبه در بورس فروختند و ۷۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج کردند و به مردم عادی سیلی محکمی زدند. تیمی تشکیل دادیم تا این موضوعات را بررسی کند. برای ما متخلفان بازار بورس کاملاً مشخص هستند. قوه قضائیه به دادستان دستور داده این موضوع را بررسی کند و در مجلس شورای اسلامی دکتر قاضی زاده پیگیر این موضوع هستند. اگر سرمایه های مردم در بورس تبدیل به تولید می شد، ارزش سهام کاهش نمی یافت. مسئله بورس قابل حل است اما از این دولت کاری بر نمی آید و امیدی ندارم که این دولت بتواند بورس را به شاخص های گذشته بازگرداند.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه عدهای تلاش دارند روابط ایران و آذربایجان را تخریب کنند، تأکید کرد: دفاع ما از جمهوری آذربایجان شعاری نیست. ما و آذربایجان یک ملت در دو کشور هستیم. به عملکرد وزارت خارجه در این زمینه انتقاد داریم که آذربایجان را در حد یک کشور همسایه می داند، ایران شهدای زیادی داده است تا با کو به دست تزارهای روس نرسد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه ایران در مسئله آذربایجان دخالت نمی کند، خاطرنشان کرد: کمیته آتش بس در آذربایجان تشکیل شده که روسیه و ترکیه در آن عضو هستند اما ایران در آن حضور ندارد. شرکت های اسرائیلی در مرزهای ما به دنبال بازسازی قره باغ هستند اما شرکت های ایرانی در آنجا حضور ندارند که این موضوع ناشی از کوتاهی وزارت امور خارجه است.
وی با بیان اینکه ما خواستار آذربایجان قدرتمند و مستقل هستیم،افزود: «شیمون پرز» سالها قبل اعلام کرده بود که تنها راه کنترل ایران، آذربایجان است. نباید اسرائیل به این خواسته خود دست یابد. باید روابط ایران و آذربایجان روز به روز تقویت شود.
وی در پایان بر لزوم تشکیل استقرار دولتی قوی، مسئولیت پذیر و کارآمد و پاسخگو در کشور تأکید کرد و گفت: باید تحولی در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شود. بسیاری از کاندیداهایی که امروز مطرح هستند می توانند در کابینه قرار بگیرند. اگر تصمیم بگیرم وارد عرصه انتخابات شوم از افرادی زیادی استفاده خواهم کرد و منقدین را وارد کار خواهم کرد تا خودشان پاسخگو شوند.