محسن هاشمی در مراسم «چهارمین سالگرد درگذشت آیتالله هاشمی رفسنجانی»:
امروز بیش از گذشته جای خالی عقلانیت و تدبیر را حس میکنیم/ آیتالله هاشمی بخاطر مصلحت جامعه طوری عمل کردند که آسیبی برای انقلاب ایجاد نشود
رئیس شورای شهر تهران و پسر ارشد آیتالله هاشمی رفسنجانی گفت: داغ آیتالله هاشمی همچنان برای دوستداران ایشان باقی است و با بدتر شدن معیشت مردم و شرایط کشور بیش از گذشته جای خالی عقلانیت و تدبیر را حس میکنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی در مراسم چهارمین سالگرد درگذشت آیتالله هاشمی رفسنجانی گفت: امروز در چهارمین سالگرد رحلت آیتالله هاشمی قرار داریم و همانطور که میدانید داغ ایشان همچنان برای دوستداران ایشان باقی است و با بدتر شدن معیشت مردم و شرایط کشور بیش از گذشته جای خالی عقلانیت و تدبیر را حس میکنیم؛ من تشکر میکنم از کسانی که در خصوص رحلت ایشان سخن گفتند و قلم زدند اما من چند جمله کوتاه را براساس مراسم سهشنبه در قم که همراه افتتاح سرای فرهنگ و قرآن بود و آیتالله مرتضی جوادی عاملی سخنرانی کردند و من هم چند جمله را در درمورد صحبتهای ایشان عرض میکنم.
وی ادامه داد: آیتالله مرتضی جوادی عاملی گفتند آیتالله هاشمی در دوران امام با توجه به سبقهای که با ایشان داشتد و شاگرد مکتب امام بودند از ایشان پیروی زیاد داشتند و بعد فوت امام هم با حضرت آیتالله خامنهای همراهی زیادی داشتند و برای مجتهدی که خودش علم به مسائل دارد و ظرفیت وجودی خودش میتواند سیاست اعلام کند در این موارد همراهی از پیروی بسیار سختتر است اما برای حفظ نظام این همراهی را با صبوری داشتند و بخاطر مصلحت جامعه طوری عمل کردند که آسیبی برای انقلاب ایجاد نشود.
وی افزود: من هم میخواهم نکتهای را براساس پیام مقام معظم رهبری اضافه کنم؛ ایشان گفتند آقای هاشمی از هوشی وافر و صمیمیتی مثالزدنی برخوردار بود و البته تکیهگاه همه از جمله خود ایشان بودند. میدانیم دکترین هاشمی دکترین صلح و توسعه بود. ایشان اهمیت زیادی برای تامین رفاه مردم قائل بودند و سعیشان بر این بود که در این مسیر توسعه متوازن حتی توسعه پایدار، مشکلات مردم حل شود.
هاشمی گفت: از تعبیر آیتالله جوادی آملی آن بود که آیتالله هاشمی رفسنجانی با تفکیک و دو قطبیسازی جمهوریت و اسلامیت مخالف بود و من اضافه می کنم که ایشان با همه دو قطبی سازی افراطی امروز، مانند دوقطبی ارزشها و رفاه، دو قطبی توسعه و انقلابی گری، عقلانیت و شجاعت مخالف بود و این دو قطبی سازی را خلاف مصالح انقلاب و اسلام می دانست او معتقد بود کسانی که این دوقطبی سازی ها را انجام می دهند، آگاهانه یا نا آگاهانه بخشهایی از مردم را در برابر انقلاب قرار می دهند و هرچند که ظاهری زهد فروشانه وانقلابی وارزشی داشته باشند.
وی ادامه داد: قرار دادن شعار در برابر شعور، ارزشها در برابر علم، انقلابی گری در برابر میانه روی نتیجه ای جز افراطی کردن حکومت و ریزش پایگاه اجتماعی انقلاب ندارد و بسیاری از پدیده هایی که امروز در نسل جوان می بینیم ناشی از همین عملکرد غلط توسط افراطیون در گذشته بوده است. ایشان مکررا می گفتند که نباید اهداف و آرمانهای انقلاب را بگونه ای تعریف کنیم که برای تحقق آن، به مردم و کشور آسیب زده شود و باید به گونهای حرکت شود که اهداف انقلاب را بگونهای محقق کنیم که معیشت عمومی و زندگی مردم وهمچنین آینده ایران آسیب نبیند.