خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله اراکی:

جهان اسلام باید حمایت خود را از مسلح کردن کرانه باختری اعلام کند

جهان اسلام باید حمایت خود را از مسلح کردن کرانه باختری اعلام کند
کد خبر : ۲۰۲۴۳۰

لازم بود تا نخبگان جهان اسلام در یک جا گرد هم آیند و موضع جهان اسلام را در حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین اعلام کنند و جهان اسلام را نسبت به مسئولیتی که در قبال مقاومت اسلامی دارند بیش از پیش آشنا نمایند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب به تشریح همایش اجلاس علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله محسن اراکی در نشست مطبوعاتی خود که پیرامون برگزاری اجلاس علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین تشکیل شد، گفت: امیدوارم در شرایط حساس منطقه و جامعه بتوانیم با تشخیص درست انجام وظیفه کنیم.

وی ادامه داد: روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته، اجلاس بین‌المللی علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین را در تهران برگزار می‌کنیم. مدتی است که این اجلاس زمینه‌سازی شده و مقدمات برگزاری آن فراهم شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ تن از علمای جهان اسلام از سراسر دنیا برای این اجلاس دعوت شده‌اند، اظهار داشت: از این میان ۱۴۳ نفر از علمای دین و ۷۵ نفر از نخبگان سیاسی و دانشگاهی هستند. امیدواریم که این اجلاس باشکوه برگزار شود و بتواند اهداف مد نظر را به خوبی محقق کند.

اراکی هدف اول از تشکیل این اجلاس را اعلام حمایت جهان اسلام از مقاومت فلسطین اعلام کرد و گفت: همه ما در دو سه ماه اخیر شاهد وحشیانه‌ترین حملات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه بودیم که طی آن بیش از ۲ هزار نفر شهید شدند که از میان حدود ۵۰۰ نفر کودک هستند و در میان آنها تعدادی زیادی از زنان و مردان کهنسال نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه طی این روزها صدها خانه مسکونی به وسیله بمب‌های ویرانگر رژیم صهیونیستی روی سر مردم تخریب شد، تصریح کرد: زیرساخت‌های منطقه غزه در این روزها صدمات زیادی دید و بیش از ۱۱ هزار مجروح در طی بمباران رژیم صهیونیستی با رنج و بیماری و معلولیت دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین به نظر می‌رسد که ضرورت اعلام حمایت جهان اسلام از مقاومت بی‌نظیر مردم غزه یک ضرورت بسیار مهم و کارساز است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب افزود: لازم بود تا نخبگان جهان اسلام در یک جا گرد هم آیند و موضع جهان اسلام را در حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین اعلام کنند و جهان اسلام را نسبت به مسئولیتی که در قبال مقاومت اسلامی دارند بیش از پیش آشنا نمایند.

اراکی با بیان اینکه امروز در سراسر جهان حقیقتی که روشن شده این است که رژیم صهیونیستی نامشروع است و خطر بزرگی برای بشریت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین کشورهای اسلامی و آزدیخواهان جهان باید گام جدیدی در حمایت از مقاومت فلسطین بردارند.

وی با بیان اینکه باید بیش از گذشته از مقاومت فلسطین اعلام حمایت شود و این حمایت باید مقاومت را وارد خیزش جدیدی کند، ابراز داشت: جهان اسلام باید حمایت خود را از مسلح کردن کرانه باختری اعلام کند. امروز مقاومت اسلامی فلسطین فقط نباید منحصر به غزه باشد بلکه باید من بعد شاهد مقاومت مسلحانه جدی در کرانه باختری هم باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اضافه کرد: همه منطقه باید برای حمایت از مقاومت اسلامی فلسطین آماده باشند، چه حمایت مالی و چه تسلیحاتی و چه تبلیغاتی.

اراکی با اشاره داعش عنوان کرد: ما احساس می‌کنیم جریانی که به نام داعش در کشورهای منطقه به راه افتاده، دنباله‌روی جریان صهیونیست است که ما نسبت به این مسئله از سوی اطلاعات متقنی که در اختیار داریم به یقین رسیده‌ایم. ما یقین داریم که رژیم صهیونیستی با همکاری برخی رژیم‌های منطقه در پشتیبانی از داعش و زمینه‌سازی برای انتقال مواد غذایی و تسلیحات به این گروه نقش اساسی دارد. ما داعش را امروز لبه دوم قیچی واحدی می‌دانیم که لبه دیگر آن رژیم صهیونیستی است.

وی تاکید کرد: امروز آمریکا با اعلام بسیج جهانی برای برخورد با داعش در نظر دارد که نقش جنایتکارانه خود و رژیم صهیونیستی را در حمایت از داعش مخفی کند و به این ترتیب با این موضع‌گیری حقیقیتی را که قابل انکار نیست، پرده‌پوشی نماید.

آیت‌الله اراکی اظهار داشت: جنبش‌های گروه‌های تکفیری برای آن است که جهان اسلام را درگیر اختلاف کنند و از سوی دیگر مقاومت فلسطین را برای همیشه سرکوب کنند و مردم منطقه و اسلام را از حمایت مقاومت بازدارند در حالی که ما می‌خواهیم جهت مخالف این سیاست عمل کنیم و مردم منطقه را به خطر رژیم صهیونیستی و جریان‌های تکفیری مورد حمایت این رژیم متوجه کرده و صف واحدی برای مقابله با رژیم صهیونیستی و تکفیری‌ها تشکیل دهیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب تاکید کرد: ما امیدواریم این اجلاس نقش موثری در بسیج کمک و حمایت‌ها از مقاومت فلسطین ایفا کند. همچنین امیدواریم یکی از خروجی‌های این اجلاس تشکیل اتحادیه علمای مقاومت اسلامی باشد که این اتحادیه ده‌ها عالم متفکر و چهره برجسته جهان اسلام را در تشکیلات واحدی منسجم می‌کند که عنوان آن اتحادیه علمای مقاومت اسلامی است.

وی گفت: خروجی دیگری که این اجلاس خواهد داشت، اعلام نهضت جهانی حمایت از فلسطین و آسیب‌دیدگان از صهیونیست و تکفیر است. امیدواریم این نهضت جهانی هر چه زودتر کلید خورده و شاهد آغاز فعالیت آن باشیم.

آیت‌الله اراکی یادآور شد: در این اجلاس ما از ۵۳ کشور جهان اسلام مهمان داریم و شخصیت‌های بزرگی از نقاط مختلف جهان اسلام دعوت شده‌اند و امیدواریم که با موفقیت این اجلاس بتواند اهداف خود را محقق کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا چنین اتحادی تا امروز برای حمایت از مقاومت فلسطین شکل نگرفته است، گفت: امروز خطر بیش از گذشته احساس می‌شود. بسیاری از جریان‌های فعال گمان می‌کردند که همین مقدار حرکت علیه صهیونیست کفایت می‌کند اما برای جلوگیری از توسعه‌های رژیم صهیونیستی امروز همه علما و متفکران به خوبی شاهد هستند که آنچه تاکنون انجام گرفته کافی نیست و نیاز به یک جریان جهانی و بین‌المللی برای مقابله با صهیونیسم و تکفیر است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در پاسخ به این سوال که تاکنون گروه داعش چه میزان از اهداف خود را توانسته پیاده کند گفت: اکثریت کسانی که با عنوان داعش فعالیت می‌کنند هیچ سابقه اسلامی و حضور در فعالیت‌های مسلمانان ندارند. برخی از آنها زندانیانی هستند که در جرایم و جنایت‌های مختلف در بسیاری از کشورها زندانی بودند.

وی افزود: من زمانی که در اروپا بودم شاهد جریانی بودم که دولت‌های امریکا و انگلیس با استفاده از افرادی که از کشور عربستان سعودی که تندرو بودند به عنوان مبلغ دینی آنها را به زندان‌ها می‌فرستادند تا این افراد را در زندان‌ها برای حرکات تکفیری آماده کنند. بسیاری از آنها که امروز به داعش پیوسته‌اند، زندانیان کشورهای مختلف بوده‌اند. هدف دولت‌های اروپایی و امریکایی این بود که اسلام را بدنام کنند. آنها می‌خواستند جریانی برای مقابله با اسلام اصیل درست کرده و از گسترش آن جلوگیری کنند. در میان آنها گروه‌هایی هستند که دست‌شان به خون مسلمانان آغشته است. در سال ۹۱ تا ۲۰۰۳ بیش از دو میلیون انسان بی‌گناه به وسیله صدام نابود شدند که نمونه‌هایی از نحوه برخورد این گروه‌ها با اسلام است.

وی افزود: برخی از افراد گروه داعش نیز انسان‌های کم‌اطلاعی هستند که فریب رسانه‌های اغتشاش‌گر که برای توطئه در جهان اسلام تاسیس شده‌اند را خورده‌اند. میان این گروه‌ها حتی یک عالم و چهره برجسته علمی نمی‌بینیم که این نشان می‌دهد جریان داعش ارتباطی به اسلام ندارد. اگر داعش یک جریان اسلامی بود باید بین آنها از افراد برجسته جهان اسلام چهره‌ای می‌دیدیم در حالی که اینطور نیست. آنها یک مشت انسان‌های جنایتکار و تبهکار هستند که در جوامع خود مرتکب جنایت شده‌اند و امروز به وسیله برخی جریان‌های منطقه حرکت می‌کنند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب تاکید کرد: من خبر دارم که امروز در زندان‌های عربستان عده زیادی برای پیوستن به گروه‌های تروریستی بسیج شده‌اند. ما معتقدیم که نخبگان جهان اسلام و شخصیت‌های مجاهد آن می‌توانند با وحدت کلمه نقش موثری در افشاگری دست‌های پشت این جریانات ایفا کنند. میزان تسلیحاتی که به این گروه‌ها رسیده است همین مساله را نشان می‌دهد. انتقال این سطح گسترده از تسلیحات جز از سوی کشورهای مرتبط با رژیم صهیونیستی ممکن نیست.

وی با تاکید بر اینکه دسترسی نیروهای داعش به تسلیحات و خدمات لجستیکی از دو کشور منطقه تامین می‌شود که هر دو از هم‌پیمانان رژیم صهیونیستی هستند گفت: مجروحان این جریان یعنی داعش نیز تا جایی که امکان دارد در کشورهای هم‌پیمان با صهیونیست ها مداوا می‌‌شوند. اخیرا یکی از مقامات صهیونیستی برای عیادت از یکی از همین مجروحان رفته بود. اینها نشانه‌های روشنی از حمایت رژیم صهیونیستی از داعش است.

آیت الله اراکی در پاسخ به این سوال که آیا در این اجلاس از سیدحسن نصرالله دعوت شده است گفت: از ایشان برای حضور در این اجلاس دعوتی نشده اما در این اجلاس شخصیتی‌های برجسته از حزب الله لبنان به همراه نماینده سیدحسن نصرالله حضور دارند و شاهد حضور بسیاری از شخصیت‌های مطرح مقاومت اسلامی فلسطین نیز خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه سخنران افتتاحیه این مراسم لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است، گفت: آیت‌الله هاشمی در اختتامیه این اجلاس سخنرانی خواهند کرد علاوه بر این شخصیت‌های برجسته دیگری از کشور ما و کشورهای اسلامی به سخنرانی خواهند پرداخت.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب خاطرنشان کرد: در کنار این اجلاس کنفرانس اجلاس اتحاد علمای مقاومت نیز برگزار خواهد شد که اساسنامه آن تصویب و تشکیلات آن پایه‌ریزی خواهد شد.

آیت‌الله اراکی یادآور شد: ما معتقدیم که مساله فلسطین و معضل گروه تکفیری مساله‌ای است که زمینه اتحاد حقیقی جهان اسلام را فراهم کرده است. بنابراین باید کلمه جهان اسلام را به عنوان کلمه مقابله با صهیونیست و مقابله با تکفیر بسیج کرد. در صورتی که جهان اسلام به مقابل این دو متحد شود تقریب مذاهب تحقق خواهد یافت.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز