خبرگزاری کار ایران

امیرحسین انواری: سواد رسانه‌ای؛ حلقه واسط شبکه‌های اجتماعی و مخاطب

امیرحسین انواری: سواد رسانه‌ای؛ حلقه واسط شبکه‌های اجتماعی و مخاطب
کد خبر : ۱۵۱۷۸۱۰

سردبیر روزنامه راه مردم: تعامل آگاهانه مخاطبین و شبکه‌های اجتماعی چگونه ممکن است.

امیرحسین انواری سردبیر روزنامه راه مردم  در گفتگویی با بیان اینکه، سواد رسانه‌ای یکی از دغدغه‌های فعالان فضای مجازی است، گفت: با توسعه ظهور و بروز فضای مجازی در جامعه و دسترسی مردم به آن، لزوم ترویج و تبیین سواد رسانه ای بیش از پیش احساس می شود.

این کارشناس رسانه در گفتگو با ایلنا  افزود: در ساده ترین عبارت سواد رسانه‌ای توانایی مخاطب در تحلیل اخبار و رویدادهای فضای مجازی از طریق تطبیق  آن با معیارهای واقعی یک خبر است به نحوی که خواننده متن خبری گرفتار پروپاگاندا و شانتاژهای خبر قرار نگیرد و به طور نسبی صره از نا صره در دایره اطلاعاتی وی تشخیص داده و از پذیرش بی‌چون و چرای هر خبری بدون در نظر گرفتن اقتضای صحت و درستی و به دور از پیش داوری افراطی خودداری شود.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای، افراد را در حوزه تفکر و نقدِ موضوع وارد ساخته و شهروندان را از موضع انفعالی وارد فضای فعال ارتباطی می‌کند، تصریح کرد: طبیعتا روی دیگر این سکه افراد ناآگاه به سواد رسانه‌ای است که در فضای پر تلاطم مجازی بر روی امواج اخبار به این سو و آن سو کشیده شده و در برابر انوع و اقسام اطلاعات غلط و تحریف به ناچار گرفتار حیرانی و استیصال می شوند.

امیرحسین انواری در بخش دیگری از این گفتگو بیان کرد: به نظر من، فرد دارای سواد رسانه ای علاوه بر تکنولوژی رسانه ای و روز آمد به محتوای تطبیقی، دسترسی دارد و می‌داند، چطور یک خبر در مواجهه با معیارهای تطبیقی، زوایای پنهان خود را هویدا کرده و صحت و سقم آن معلوم می‌شود. چنین فردی به عنوان یک پیشرو می تواند پرسش های تحلیلی بپرسد و در کاوش پاسخ‌ها به خواسته مد نظر خود دست یابد.

وی خاطرنشان کرد: این فرد همچنین دارای قدرت ارزیابی است؛ یعنی می تواند در مورد ارزش و سودمندی پیام‌های رسانه ای برای اهداف مشخص قضاوت آگاهانه‌ای داشته باشد.

سردبیر روزنامه راه مردم در ادامه تاکید کرد: فرد دارای سواد رسانه‌ای می تواند پیام های رسانه‌ای را برای اهداف مشخص طبقه‌بندی کند. این فرد دارای مهارت تعامل ورزی است، یعنی می داند، چطور تجربیات و ارزش های شخصی و نوع واکنش نسبت به پیام های رسانه ای او را تحت تاثیر قرار می دهد.

امیرحسین انواری با بیان اینکه رسانه ها، کارشناسان و به طور کلی اهالی فن در این زمینه دارای مسئولیت هستند گفت: بنده تصور می کنم بخش مهمی از عدم اعتماد در جامعه چه افقی و چه عمودی  و یا ایجاد التهاب های مقطعی میان مردم و همچنین تولید شوک های رسانه ای مخرب در فضای رسانه‌ای کشور ناشی از همین موضوع سواد رسانه ای است. اگر ما بتوانیم سواد رسانه‌ای جامعه را تا حد مطلوبی ارتقا دهیم شاهد یک تعامل آگاهانه مبتنی بر روحیه نقادی میان مخاطب و شبکه های اجتماعی خواهیم بود که این موضوع  بخش زیادی از حَفر‌ه‌ها و خلا‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شبکه‌های اجتماعی را پر خواهد کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز