خبرگزاری کار ایران

آیت الله آملی لاریجانی در جمع نخبگان کرمانشاه:

امروز مدرنیته بنیان بسیاری از چالش ها است

کد خبر : ۱۴۸۹۲۰

عقلانیت ابزاری و نسبیت اخلاقی آسیب سیاسی هم دارد و آن این است که وقتی انسان‌ها می‌گویند راه‌مان را خودمان تعیین می‌کنیم معمولا به درون کشیده می‌شوند و به همسایه خود هم توجه نمی‌کنند

رییس قوه قضاییه گفت: در زمان ما مدرنیته بنیان خیلی از مظاهری است که آسیب و چالش محسوب می‌شود. مدرنیته نحوه‌ای از حیات ایجاد کرده است که لایه‌های حیاتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت بحثسبک زندگی گفت: آنچه امروز در مغرب زمین به عنوان سبک زندگی مطرح می‌شود معمولا به مسائل روبنایی مانند مسکن، پوشش، روابط داخل منزل، حمل و نقل، اوقات فراغت اشاره دارد.

وی با بیان اینکه این مسائل و مسائل مشابه آن مانند ازدیاد طلاق و چگونگی گذراندن اوقات فراغت برای ما نیز اهمیت دارد، گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که این‌ها همه معلولند و ما باید به علت‌ها توجه کنیم و اگر جایی را ناقص می‌بینیم، علت‌ها را علاج کنیم.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مسئله‌ای که در حال حاضر مومنان از آن شاکی هستند، محصولی است که از جای دیگری آمده است تصریح کرد: در مغرب زمین آنچه که پیش آمده، موضوعی طبیعی است که معلول جریان مدرنیته است که البته ریشه مدرنیته در غرب چند بنیان مهم است و ما باید نسبت به آن یک تحلیل دقیق و فلسفی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم با مظاهر یک پدیده مخالفت کنیم اما بنیان‌های آن را پذیرفته باشیم افزود: یکی از مهم‌ترین ارکان مدرنیته فردگرایی است و آن این است که هر شخصی خودش تصمیم می‌گیرد چطور زندگی کند و این نگاه مرکزیت را از حق تعالی به انسان تغییر می‌دهد.

آملی لاریجانی تصریح کرد: مدرنیته ابتدائا ضد خدا نیست اما نگاه مدرنیته حتما این بوده است. یعنی مبنای آن متوجه کردن مرکز نگاه از یک عالم به عالم دیگر است.

وی با اشاره به نسبی شدن ارزش‌های اخلاقی به عنوان یکی از آثار مدرنیته گفت: اینکه هر انسانی خودش راهش را انتخاب کند را در فیلم‌های غربی هم مشاهده می‌کنیم اما نتیجه حرف غربی‌ها این است که حتی حق‌تعالی نباید برای ما راه را ترسیم کند و لذا یک نسبی‌گرایی در اخلاقیات و ارزش‌های اخلاقی پدید می‌آید.

رییس دستگاه قضایی افزود: به دنبال این مسئله عقل ابزاری جانشین عقلی می‌شود که به غایات نگاه می‌کند. کار عقل ابزاری این است که محاسبه‌گر است اما راجع به نتایج اصلی، متمرکز نمی‌شود.

وی ادامه داد: نتیجه عقل ابزاری این است که می‌بینید رشد اقتصادی مطرح می‌شود اما کاری به عدالت اجتماعی ندارند. در همین کشور ما پروژه‌ای را برای رشد اقتصادی گرفته بودند و ۷۰۰ صفحه مطلب نوشتند و گفتند ما دنبال رشد اقتصادی هستیم هرچند منجر به عدالت اجتماعی نشود.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه آمریکا که مدعی حقوق بشر است حاضر نیست قرارداد راجع به لایه اوزون را امضا کند زیرا به نفع آن‌ها نیست، تصریح کرد: عقلانیت ابزاری و نسبیت اخلاقی آسیب سیاسی هم دارد و آن این است که وقتی انسان‌ها می‌گویند راه‌مان را خودمان تعیین می‌کنیم معمولا به درون کشیده می‌شوند و به همسایه خود هم توجه نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان ما مدرنیته بنیان خیلی از مظاهری است که آسیب و چالش محسوب می‌شود. مدرنیته نحوه‌ای از حیات ایجاد کرده است که لایه‌های حیاتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما مومنانی هستیم که نحوه حیات قرآنی را برگزیده‌ایم گفت: مهم‌ترین نکته در این نحوه حیات، نگاه توحیدی است. قرآن سراسر نگاه توحیدی است بدین معنا که همه قدرت‌ها ناشی از خداست و از اینجا این نکته به دست می‌آید که عقلانیت ترسیم شده توسط قرآن غیر از عقلانیتی است که مدرنیته ترسیم می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از آثار نگاه توحیدی ترسیم حیات طیبه برای بشر توسط قرآن است گفت: خیلی از داستان‌ها و رمان‌هایی که ترجمه می‌شود مملو از ایده‌های خاص است. این فیلم‌ها و داستان‌ها همان نحوه عقلانیت قرآنی را برای ما تعیین می‌کنند؟

وی افزود: این مسئله‌ که " ما به کجا می‌رویم " مربوط به علوم انسانی است و علوم انسان را به جهت تاثیرگذاری عمیق در زندگی باید بسیار جدی دانست.

آملی لاریجانی در پایان خواستار این شد که استادان دانشگاه در کارگروه‌ها خاص راجع به موضوع بنیان‌های حیات طیبه قرآنی کار کنند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز