آیت الله هاشمی رفسنجانی:
تلاش برای مدرسهسازی، مشارکت برای رفع تبعیض است
مدرسهسازی جهاد فی سبیلالله است، چون با جهل و بیسوادی مبارزه میشود که عامل بسیاری از درگیریهای انسانهاست.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه " خیرین دارای سلامت نفس هستند "، مشارکت آنان در مدرسهسازی را ستود و گفت: تشکّل خیرین مدرسهساز، کارهای بسیار ارزندهای کردهاند که حتّی انسانهای ناسپاس هم با شنیدن کارهای این گروه تحت تأثیر قرار میگیرند.
به گزارش ایلنا، آیتالله هاشمی رفسنجانی صبح امروز - دوشنبه - در دیدار جمعی از مسئولان آموزش و پرورش و اعضای جامعه خیرین مدرسهساز با قرائت، ترجمه و تفسیر آیات ۲۶۱ و ۲۶۲ سوره مبارکه بقره، اظهار کرد: تشبیه انفاق به دانههای گندم که خوشه میشوند، نشان از جایگاه این امر خداپسندانه در جامعه دارد که خداوند واقعیتها را توضیح میدهد.
وی با بیان اینکه " حضور انسانهای خیّر برای مدرسهسازی در تاریخ ایران و تأثیراتی که برای پیشرفت جامعه دارند "، افزود: انفاق علم، آن هم تهیه فضایی برای تحصیل فرزندان، بهترین نوع انفاق است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مدرسهسازی جهاد فی سبیلالله است، چون با جهل و بیسوادی مبارزه میشود که عامل بسیاری از درگیریهای انسانهاست.
هاشمی رفسنجانی روایت «من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبدا» را راهنمایی برای اهمیت دانش دانست و گفت: تلاش برای مدرسهسازی، مشارکت برای رفع تبعیض است، چون اگر مدرسه در جامعهای نباشد، تفاوت جایگاه باسواد و بیسواد، تبعیض را به غنی و فقیر میکشاند.
وی با اشاره به تأکید قانون اساسی برای آموزش همگانی و مقایسه اوضاع مدارس در سالهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: پس از پایان دفاع مقدس و آغاز دوران سازندگی، نهضت مدرسهسازی نیز شروع شد که الحمدلله گزارشها حکایت از حضور انسانهای خوب در این امر انسانی، اسلامی و ملی دارد.
هاشمی رفسنجانی، تربیت انسان مؤمن و عالم را مهمترین نعمت خداوند پس از آفرینش خواند و با اشاره به آیات سوره علق، گفت: هسته اولیه تمدن بشری از آیات این سوره استخراج میشود که برخواندن، علم و قلم تأکید میکند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با آرزوی برگزاری جشن از بین رفتن مدارس اجارهای، افزود: خاضعانه از همه کسانی که برای مدرسهسازی و تعمیق علم در مناطق دوردست ایران میکوشند، تشکر میکنم.
بر اساس این گزارش، در آغاز این دیدار مسلمی، حافظی، بوربور و آهنج(کارگردان سینما و تلویزیون) با ارائه گزارشی از اوضاع مدرسهسازی و مشارکت خیرین، به بیان دیدگاههای خود برای نهادینه کردن این کار فرهنگی در جامعه پرداختند و بر استفاده از ظرفیتهای هنری برای ترسیم و تصویر کارهای خداپسندانه تأکید کردند.