خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام کاملان در حسینیه فاطمه الزهرا:

اساس دین معرفت است

اساس دین معرفت است
کد خبر : ۱۳۲۲۲۶

اساس دین معرفت است و باید عقل انسان تسلیم بشود و قلب انسان باید آرام بگیرد تا چیزی را بپذیرد و عمل کند و مگرنه بدون آرام گرفتن قلب و قانع شدن عقل تعبد صورت نمی‌گیرد.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دو دیدگاه در یونان باستان که یکی مفاهیمی چون عدالت را منبعثاز دین و دیگری داین مفاهیم را انسانی و عقلانی می‌دانست، ابراز داشت: دیدگاهی که ارزش‌ها و مفاهیمی چون عدالت، عقل، انسانیت را منبعثاز دین می‌داند به معنای تعطیلی عقل و عقلانیت است و متاسفانه این دیدگاه در میان اهل سنت و بالاخص سلفی‌ها رایج است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کاملان که به مناسبت دهه آخر ماه صفر در حسینیه فاطمه‌الزاهرا با موضوع «اخلاق و سیره نبوی در حکومت‌داری» سخنرانی می‌کرد؛ با بیان اینکه با رحلت رسول خدا(ص) رابطه وحیانی میان آسمان و زمین به پایان رسید، اظهار داشت: این قطع رابطه وحیانی نه از سر قهر خداوند بلکه از روی لطف و حمکت بوده است.
وی ادامه داد: قطع رابطه وحیانی به این دلیل است که انسان به مرحله بلوغ فکری و عقلانی رسیده بود و می‌توانست با تاملات عقلانی و تفکر در وحی الهی و با توجه به تفاسیری که اولیاء الله برای ما دارند سعادت خود را تامین کنند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دو دیدگاه در یونان باستان که یکی مفاهیمی چون عدالت را منبعثاز دین و دیگری داین مفاهیم را انسانی و عقلانی می‌دانست، ابراز داشت: دیدگاهی که ارزش‌ها و مفاهیمی چون عدالت، عقل، انسانیت را منبعثاز دین می‌داند به معنای تعطیل عقل و عقلانیت است و متاسفانه این دیدگاه در میان اهل سنت و بالاخص سلفی‌ها رایج است.
کاملان با بیان اینکه اگر قرآن می‌گوید عزل کنید از نظر شیعه این امر ارشادی است، خاطر نشان کرد: امر ارشادی به معنای این است که حکم شارع تابع حکم عقل است یعنی چون عدالت امری عقلانی است دین می‌گوید بر اساس عدل عمل کنید.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم قرآن را کتاب معارف الهی یا کتاب اخلاق دانست و تاکید کرد: اساس دین معرفت است و باید عقل انسان تسلیم بشود و قلب انسان باید آرام بگیرد تا چیزی را بپذیرد و عمل کند و مگرنه بدون آرام گرفتن قلب و قانع شدن عقل تعبد صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه آیات فقهی در ده سال پایانی نبوت رسول الله(ص) نازل شده است، گفت: در ۱۳ سالی که پیامبر در مکه بودند، آیات و سوره‌های قرآن برای فرهنگ سازی اسلامی در برابر فرهنگ سازی جاهلیت بود تا اخلاق اسلامی را جایگزین فرهنگ جاهلی بکند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز