خبرگزاری کار ایران

سید حسن خمینی:

اخلاق علمی در محیط‌های دانشگاهی کمرنگ شده است

اخلاق علمی در محیط‌های دانشگاهی کمرنگ شده است
کد خبر : ۱۰۸۰۴۰

بی‌تردید چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید دانشگاه آزاد بدون نام جاسبی قابل تحلیل و بازیابی نیست / چرا باید رده دانشگاه آزاد در دنیا ۵ هزار و ۳۰۰ باشد که این یعنی یکی از آخر / اینکه اخلاق علمی در محیط دانشگاهی کمرنگ شده است در مرحله اول از استاد شروع شده که به دانشجویان رسیده است.

ایلنا: عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید فضای با نشاط علمی پدید بیاوریم و اجازه بدهیم افراد با شجاعت حرف هایی که می خواهند بزنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " سید حسن خمینی " در مراسم تودیع رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معارفه سرپرست جدید این دانشگاه که امروز صبح در واحد دانشگاهی علوم تحقیقات برگزار شد گفت: تشکیل دانشگاه آزاد که با آن اهدایی ابتدایی امام آغاز شد اتفاقی بود که در نوع خود بسیار مبارک است.

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه خیلی وقت‌ها در فضای جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم حاضر نیستیم به هر علتی مشکلات را ببینیم و یا اینکه بعضی نمی‌خواهند مشکلات را ببینند، افزود: در سال‌های آغازین دهه ۶۰ مشکل حوزه آموزشی به ویژه آموزش عالی یک معظل بود اما این معضل دیده و در مرحله دوم به رسمیت شناخته شد.

وی با بیان اینکه در مرحله بعد این مشکل علت یابی و دقت زیادی در این زمینه به خرج داده شد افزود: اگر به آن سال‌ها برگردیم دانشگاه آزاد زمانی تأسیس شد که مدارس غیرانتفاعی در کشور وجود نداشت از همین رو در آن زمان با آن شرایط مسئله را حلاجی کردن نگاه تیزبینی را به همراه داشته است که این توصیف بیانگر این است که مسائل در سطح مدیریت اصلی کشور درست دیده و همچنین به رسمیت شناخته و و علت یابی نیز درست انجام شده بود.

حجت‌الاسلام خمینی با تأکید بر اینکه برای حل مشکل آموزش راه حلی درست، انتخاب شده بود افزود: بسیاری از اوقات راه حل‌های غلطی، انتخاب می‌کنیم در حالی که حتی ممکن است مشکل را بشناسیم و علت آن را نیز بیابیم، اما نتوانیم درمان درستی را آغاز کنیم، چون راه حل را نمی‌دانیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اگر به دهه ۶۰ برگردیم، نمی‌شد راه حل دیگری برای این معضل انتخاب کرد. شجاعت در تصمیم‌گیری از دیگر راه حل‌هایی بود که مرد میدان می‌خواهد تا آن را پیش ببرد و آن نکته‌ای است که ارزش کار آقای هاشمی را پررنگ‌تر می‌کرد، چرا که نقش هاشمی در اینجا بی‌نظیر است.

خمینی تصریح کرد: دولت در آن روزگار درگیر جنگ بود و توجه آقای هاشمی مبنی براینکه باید از همین راه مسئله را پیگیری کرد کار بسیار بزرگی بود و نمی‌شود در فضای دانشگاه ازاد بود و شجاعت بر انجام این تصمیم را ندید.

خمینی همچنین به همت آقای جاسبی اشاره کرد و افزود: بی‌تردید چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید دانشگاه آزاد بدون نام جاسبی قابل تحلیل و بازیابی نیست. مجموعه دانشگاه آزاد چنین همتی را می‌خواسته است که به این نقطه برسد البته کسی نمی‌گوید که کار بی‌اشکال است کار بی‌اشکال کار خدای سبحان است.

وی با تأکید براینکه هر مجموعه برای اینکه زنده بماند باید خودش را تحلیل کند، افزود: اینکه آغاز خوبی داشتیم سرمایه است اما علت تامه‌ای برای اینکه انجام خوب، پایان خوبی داشته باشد نیست.

خمینی خاطرنشان کرد: وظیفه داریم لحظه به لحظه این هفت مرحله در کار دانشگاه را باز‌شناسی کنیم و ببینیم معضل امروزمان چیست و آن را به رسمیت بشناسیم و بعد از آن علت یابی کنیم که ببینیم مشکل از کجاست. بعد از آن راه حل را پیدا کنیم و با همت و شجاعت کار‌ها را انجام دهیم.

خمینی با تأکید براینکه باید همواره مشکلات جامعه را بررسی کنیم، افزود: در مسیر مشکلاتی داریم که باید این مشکلات را به رسمیت بشناسیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: حتی اگر رتبه اول را هم داریم باید ببینیم که چرا با نمره ۱۹ و نه ۲۰ اول هستیم.

خمینی با بیان اینکه همواره باید در محیط علمی که اشاره‌ام به دانشگاه آزاد است پیشرفت کرد، افزود: چرا باید رده دانشگاه آزاد در دنیا ۵ هزار و ۳۰۰ باشد که این یعنی یکی از آخر.

خمینی تأکید کرد: البته چون دانشگاه را یک کاسه در نظر می‌گیریم اینگونه است؛ بعنوان نمونه دانشگاه علوم تحقیقات شاید از دانشگاه درجه یک دولتی نیز جلو‌تر باشد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد به برخی از علل عدم پیشرفت در محیط دانشگاهی اشاره کرد و افزود: شاید یکی از علل، این باشد که اخلاق علمی در محیط‌های دانشگاهی کمرنگ شده است.

وی تصریح کرد: البته نباید به کسی بر بخورد. اینکه اخلاق علمی در محیط دانشگاهی کمرنگ شده است در مرحله اول از استاد شروع کرده که به دانشجویان رسیده است.

خمینی با طرح این پرسش که یک استاد دانشگاه چقدر وقت برای کلاس می‌گذارد و یا اینکه چند جا تدریس می‌کند، افزود: البته معیشت آنان نیز باید بچرخد اما نباید وضع به این گونه باشد که استاد پایان نامه را در سرجلسه دفاع باز کند و آخر سر هم بیست اشکال تایپی از آن بگیرد که این اخلاق علمی نیست.

این عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اینکه منبعی در مقاله‌ای داده نشود این جزوه علمی محسوب می‌شود اگر چه در قدیم مرسوم بوده است اما امروز باید بگویم مطلب را از چه کسی نقل می‌کنند.

خمینی در بخش دیگری از سخنانش مدرک گرایی را از ضعف های فضای آموزشی عنوان کرد و افزود: با شتاب می خواهند به لقب دکتر برسند و اگر پشت اسمشان لقب دکتر نباشد معضلی در زندگی‌شان می‌شود.

به گفته این عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی مدرک‌گرایی به فاجعه ای در فضای علمی تبدیل شده است.

خمینی در ادامه به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: کرسی آزاد اندیشی از مطالبات رهبری است و لوازمی می‌خواهد و از همین رو همه باید به آن لوازم تن دهیم تا کرسی های آزاد اندیشی را پیش ببریم.

وی تصریح کرد: کسی نمی گوید که این کرسی های آزاد اندیشی چه شد و تنها هر از چند گاهی می گوییم باید این کرسی های آزاد اندیشی برگزار شود.

خمینی همچنین به اظهارات سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: به نظرم فرمایشات آقای میرزاده و برنامه اش خوب است و همین که ایشان می‌خواهد به روی کیفیت تمرکز کند به این معنی است که معضل را شناخته است.

وی خاطرنشان کرد: اما اینکه برای بالا بردن کیفیت در داشگاه آزاد اسلامی چه باید کرد این مسئله را در برنامه های ایشان ندیدم.

این عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید در این راستا فضای با نشاط علمی پدید بیاوریم و اجازه بدهیم افراد با شجاعت حرف هایی که می خواهند بزنند.

خمینی بر وجود شادابی سیاسی و علمی در دانشگاه تأکید کرد و افزود: همچنین باید مقرراتی وضع شود تا کسی کم کاری نکند.

وی با تأکید براینکه شجاعت و همت را در‌ آقای میرزاده می‌بینم افزود: ایشان چیزی از همت کم ندارد و به پرکاری معروف است البته یک مقدار عصبانی است که البته باید این عصبانیت در فضای دانشگاه تعدیل شود.

خمینی در بخش دیگری از سخنانش به حوزه فرهنگی اشاره کرد و افزود: بنای ما ترویج دین است و باید معضلات را به رسمیت بشناسیم. اینکه صورت مسئله را در مواردی پاک کنیم راه حل نیست.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز