خبرگزاری کار ایران

۱۲ آذرماه برگزار می‌شود؛

مراسم افتتاحیه دومین خط ریلی آسیای مرکزی به خلیج فارس

کد خبر : ۲۲۵۳۷۵

اکنون خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان به عنوان کریدور ریلی شمال - جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت درترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده و آماده بهره برداری است. طول این راه آهن جدید الاحداثحدود ۹۲۰ کیلومتر است که حدود ۸۵ کیلومتر آز آن در خاک ایران، ۷۰۰ کیلومتر در خاک ترکمنستان و ۱۴۰ کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد که این خط ریلی کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می کند.

مراسم افتتاحیه راه‌آ هن سه‌جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان، دومین خط ریلی آسیای مرکزی به خلیج فارس، در ۱۲ آذر ماه سال جاری در اینچه برون مرز مشترک ایران – ترکمنستان برگزار می‌شود که این راه آهن می تواند تاثیرات قابل توجهی بر تقویت پیوندهای تجاری، رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال در مسیر مراودات فرهنگی و مردمی و ثبات و آرامش منطقه داشته باشد.

به گزارش ایلنا، ایران در مهرماه ۸۶ در حاشیه نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران با قزاقستان و ترکمنستان همسایگان شمالی اش، توافقنامه ایجاد راه آ هن سه‌جانبه را امضا کرد که اکنون پس ازگذشت هفت سال، دوهفته دیگر در نیمه اول آذرماه این راه آهن افتتاح می شود که می‌تواند توسعه روابط تجاری و اقتصادی و دوستی میان ملت ها و کشورهای منطقه را به ارمغان بیاورد.

اکنون خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان به عنوان کریدور ریلی شمال - جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت درترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده و آماده بهره برداری است. طول این راه آهن جدید الاحداثحدود ۹۲۰ کیلومتر است که حدود ۸۵ کیلومتر آز آن در خاک ایران، ۷۰۰ کیلومتر در خاک ترکمنستان و ۱۴۰ کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد که این خط ریلی کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می کند.

علاوه بر کشورهای مذکور، خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان کشورهای منطقه تسهیل کرده و ضمن کوتاهتر شدن مسیر شمال - جنوب در حدود ۶۰۰ کیلومتر، زمان و هزینه های حمل بار را کاهش می دهد. با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به ترکیه در غرب و امتداد خطوط ریلی کشور تا بندر عباس در خلیج فارس و همچنین اتصال به پاکستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال، اتصال خطوط ریلی ترکمنستان به ازبکستان در شمال شرق(و کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان)، می توان پیش بینی کرد که این خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی بر ترانزیت و رشد حجم تجارت درکشورهای منطقه خواهد داشت.

در فاز اول راه اندازی این خط ظرفیت ۲ تا ۳ میلیون تن جابجایی بار در سال وجود دارد اما به تدریج با تکمیل امکانات، امکان افزایش ظرفیت سالانه تا ۱۲ میلیون تن بار نیز وجود دارد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز