۱۲ آذرماه برگزار میشود؛
مراسم افتتاحیه دومین خط ریلی آسیای مرکزی به خلیج فارس
اکنون خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان به عنوان کریدور ریلی شمال - جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت درترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده و آماده بهره برداری است. طول این راه آهن جدید الاحداثحدود ۹۲۰ کیلومتر است که حدود ۸۵ کیلومتر آز آن در خاک ایران، ۷۰۰ کیلومتر در خاک ترکمنستان و ۱۴۰ کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد که این خط ریلی کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می کند.
مراسم افتتاحیه راهآ هن سهجانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان، دومین خط ریلی آسیای مرکزی به خلیج فارس، در ۱۲ آذر ماه سال جاری در اینچه برون مرز مشترک ایران – ترکمنستان برگزار میشود که این راه آهن می تواند تاثیرات قابل توجهی بر تقویت پیوندهای تجاری، رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال در مسیر مراودات فرهنگی و مردمی و ثبات و آرامش منطقه داشته باشد.
به گزارش ایلنا، ایران در مهرماه ۸۶ در حاشیه نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران با قزاقستان و ترکمنستان همسایگان شمالی اش، توافقنامه ایجاد راه آ هن سهجانبه را امضا کرد که اکنون پس ازگذشت هفت سال، دوهفته دیگر در نیمه اول آذرماه این راه آهن افتتاح می شود که میتواند توسعه روابط تجاری و اقتصادی و دوستی میان ملت ها و کشورهای منطقه را به ارمغان بیاورد.
اکنون خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان به عنوان کریدور ریلی شمال - جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت درترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده و آماده بهره برداری است. طول این راه آهن جدید الاحداثحدود ۹۲۰ کیلومتر است که حدود ۸۵ کیلومتر آز آن در خاک ایران، ۷۰۰ کیلومتر در خاک ترکمنستان و ۱۴۰ کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد که این خط ریلی کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می کند.
علاوه بر کشورهای مذکور، خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان کشورهای منطقه تسهیل کرده و ضمن کوتاهتر شدن مسیر شمال - جنوب در حدود ۶۰۰ کیلومتر، زمان و هزینه های حمل بار را کاهش می دهد. با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به ترکیه در غرب و امتداد خطوط ریلی کشور تا بندر عباس در خلیج فارس و همچنین اتصال به پاکستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال، اتصال خطوط ریلی ترکمنستان به ازبکستان در شمال شرق(و کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان)، می توان پیش بینی کرد که این خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی بر ترانزیت و رشد حجم تجارت درکشورهای منطقه خواهد داشت.
در فاز اول راه اندازی این خط ظرفیت ۲ تا ۳ میلیون تن جابجایی بار در سال وجود دارد اما به تدریج با تکمیل امکانات، امکان افزایش ظرفیت سالانه تا ۱۲ میلیون تن بار نیز وجود دارد.