خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه:

عمان حافظ منافع تهران در کانادا شد

عمان حافظ منافع تهران در کانادا شد
کد خبر : ۱۱۴۷۴۷

ما هم به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران مانند عربستان سعودی از سیاست‌های چندگانه شورای امنیت ابراز نگرانی کردیم / عمان به عنوان حافظ منافع تهران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران مشخص شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اخضر ابراهیمی اول هفته آینده به تهران سفر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در خصوص نشست ژنو، گفت: همانطور که مشخص شد قرار است گروه کارشناسی مذاکراتی داشته باشند. اما هنوز درباره زمان و مکان آن نظری وجود ندارد. طبعاً دیدار و مذاکره با حضور کارشناسان انجام خواهد شد و تاکنون نیز بخشی از آن صورت گرفته اما هنوز نتیجه منظم و دقیقی به مقامات منتقل نشده است.

وی افزود: این موضوع با زمان بندی مذاکرات بعدی به شکل دقیق تعیین خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: پس از انجام مکاتبات سیاسی یادداشت‌هایی بین نمایندگی‌های ایران و کانادا در سازمان ملل مبادله شد و عمان به عنوان حافظ منافع تهران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران مشخص شد.

سخنگوی وزارت خارجه، با بیان این‌که «با مقامات عالی کشور و مقام معظم رهبری برای ارائه طرح پیشنهادی ایران به ۱ + ۵ همانگی کامل وجود دارد» گفت: دولت با سعه‌صدر نقدها را می‌شنود و امیدواریم فضا به سمت اجماع ملی در حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌یی پیش رود.

وی همچنین با اشاره به سفر اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب به تهران برای رایزنی درباره حل بحران سوریه، گفت: اخضر ابراهیمی سفرهای منطقه‌ای خود را دنبال می‌کند و به منظور رایزنی درباره مباحثمربوط به سوریه دیدارهایی انجام داده است. اول هفته آینده وی به تهران سفر خواهد کرد و مذاکراتی با مقامات کشورمان انجام خواهد داد.

افخم در پاسخ به این سؤال که فضاسازی‌های بعد از نشست ژنو و تقاضای برخی برای افشای محتوای مذاکرات در شرایطی اتفاق افتاده که تاکنون سابقه نداشته است آیا فکر می‌کنید این مسئله حاکی از بازی‌های سیاسی جناحی است یا خیر و اگر پاسخ مثبت است موضع شما نسبت به این مسئله چیست؟ گفت: همه حرکت‌های کلان همواره موافق و مخالف‌های مربوط به خود را دارد. حتی در این بین افرادی هستند که در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران نقدهایی به مسئولان ارائه می‌کنند و دولت با سعه صدر تمام نقدها را می‌شنود.

افخم ادامه داد: امیدواریم فضا به سمت اجماع ملی برای مذاکرات پیش برود؛ چراکه موضع رسمی ایران در مذاکرات یک موضع ملی است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه نقدهایی که پیرامون مباحثکلان صورت می‌گیرد باید نقدهای واقع‌بینانه باشد نقدی که با خوش‌بینی و بدبینی افراطی همراه است کمک کننده نخواهد بود و دولت به نقد واقع‌بینانه نیازمند است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا طرح پیشنهادی ایران در نشست ژنو پیش از برگزاری این نشست در اختیار رهبری قرار گرفت یا خیر؟ گفت: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱ + ۵ همواره به طور هماهنگ با مقامات عالی کشور قرار دارد و طبعاً این هماهنگی از طریق رئیس جمهور با مقام معظم رهبری صورت گرفته تا ایشان نیز تأیید کنند.

افخم تصریح کرد: در این خصوص تمام سیاست‌گزاری‌ها در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود که لازم است از نقش این شورا برای همکاری‌هایی که با سایر دستگاه‌های ذیربط وجود دارد تشکر و قدردانی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره نشست ژنو ۲ و موضع ایران در صورت وجود پیش‌ شرط اظهار کرد: مذاکرات نشست ژنو ۲ هم مانند مذاکرات قبلی برگزار خواهد شد اما در این راستا مواضع ایران همواره شفاف اعلام شده و موضع ایران یک موضع سیاسی است و جمهوری اسلامی ایران بر این مسئله تأکید دارد که هیچ پیش شرطی برای حضور در مذاکرات نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: تنها راه‌حلی که می‌تواند به نتیجه مذاکرات کمک کند پیشنهاد یک راه‌حل سوری - سوری است و تعیین پیش شرط به این مسئله کمک نخواهد کرد.

افخم در پاسخ به سؤالی درباره نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده در یمن گفت: طبق آخرین خبرها وضع جسمی وی خوب است و دستگاه دیپلماسی ایران مذاکرات لازم را برای رهایی این دیپلمات انجام می‌دهد و هیئت‌های پیگیری کننده در یمن این موضوع را دنبال می‌کنند. حتی در این راستا تماس‌هایی با دولت یمن برقرار کردیم که امیدواریم در نهایت این تماس‌ها به آزادی این دیپلمات ایرانی منجر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره موضع ایران مقابل یورش گروهی از صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی گفت: رژیم صهیونیست به اقدامات تجاوزگرایانه خود در تمام مراحل ادامه می‌دهد و جمهوری اسلامی ایران موضع خود را به شکل اعتراض‌آمیز بیان کرده است و در تمام مجامع این مسائل با حساسیت دو چندان پیگیری می‌شود و امیدواریم که مجامع اسلامی برای توقف این اتفاقات وارد عمل شوند.

افخم در پاسخ به سؤالی درباره خروج عربستان از کرسی شورای امنیت تصریح کرد: عربستان سعودی موضع خود را به تازگی اعلام کرده است و این مسئله به طور حتم در چارچوب منافع این کشور انجام شده است. اما در عین حال ما هم به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران مانند عربستان سعودی از سیاست‌های چندگانه شورای امنیت ابراز نگرانی کردیم.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز