معاون شهردار تهران:
امیدواریم معلولان محدودیتهای مدیریت شهری را درک کنند
«این پایانه در حال حاضر ۶۰ دستگاه خودروی ویژه این عزیزان که به زودی به ۱۰۰ دستگاه خودرو افزایش مییآبد را در اختیار دارد و اگر لازم باشد آن را به ۱۰ برابر افزایش میدهیم تا بتوانیم پاسخگوی سهم معلولان باشیم.»
معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت: به منظور امکان استفاده نابینایان از مترو، نسبت به اجرای مسیر ویژه معلولان در ۵ ایستگاه پر تردد مترو اقدام کرده ایم و اجرای این مسیر در سایر ایستگاههای پر مسافر را نیز در دستور کار داریم.
به گزارش ایلنا، یک عضو شورای اسلامی شهر تهران در نشستی که تحت عنوان «راهکارهای حمایت از معلولان در حمل و نقل شهری» با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، گفت: کارهای بسیاری در حوزه حمل و نقل برای معلولان انجام شده اما کارهای بسیار دیگری نیز در این حوزه باید انجام شود و البته تمام دستگاههای اجرایی از جمله مدیریت شهری باید به نوعی عمل کنند که معلولان مورد ظلم مضاعف قرار نگیرند.
دکتر علی صابری در این نشست که با حضور جمعی از فعالان حوزه معلولان در این معاونت برگزار شده بود، افزود: کمبود تابلوی توقف ممنوع ویژه خودروهای معلولان، لزوم حمایت پلیس راهور از خودروهای دارای پلاک ویژه معلولان، توقف دیگر خودروها زیر تابلوهای ویژه، عدم فرهنگسازی مناسب و جدی نگرفتن این تابلوها از سوی شهروندان از جمله مسائل و مشکلاتی است که معلولان در سطح شهر با آنها روبهرو میباشند.
وی با اعلام این که توقف خودروهای افراد سالم در محل پارک خودروی معلولان به یک عمل عادی تبدیل شده، تأکید کرد: توقف شهروندان سالم در فضای پارک خودروی معلولان در همه جای دنیا جریمه سنگینی دارد و یک عمل غیر اخلاقی تلقی میشود، چنانچه اقدام «جان تری» کاپیتان تیم فوتبال چلسی و تیم ملی انگلستان در خصوص پارک کردن خودروی خود در محل ویژه معلولان، برای همیشه به عنوان نکتهای منفی در کارنامه اخلاقی این اسطوره فوتبال بریتانیا ثبت و ضبط شد.
معلولان نه انتظار تکریم دارند و نه تحقیر
عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر با اشاره به ضرورت توجه سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی به این قشر عظیم از جامعه، اظهار کرد: دعوت از سازمانهای مردم نهاد در حوزه معلولان به منظور مشارکت در اقدامات مربوط به این حوزه از جمله فعالیتهای شهری از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و میتواند به پیشبرد امور مربوط به این قشر کمک کند.
دکتر صابری با بیان این که اگر به اندازه بستن کمربند ایمنی و توجه به چراغ قرمز در مورد رعایت حقوق معلولان نیز اطلاعرسانی و فرهنگسازی شده بود، امروز دیگر شاهد بسیاری از مسائل مشکلاتی که این قشر با آنها روبهرو هستند نبودیم، اظهار کرد: تمام اقشاری که با معلولان سر و کار دارند از جمله پلیس و رانندگان حمل و نقل عمومی باید نحوه برخورد با افراد نابینا و ناشنوا و نیز افرادی که از ویلچر استفاده میکنند را آموزش ببینند.
امیدواریم معلولان عزیز محدودیتهای مدیریت شهری را درک کنند
معاون شهردار تهران نیز در این دیدار با اشاره به این که به نظر میرسد افراد سالمی که خودروی خود را جای خودروی معلولان جسمی پارک میکنند، خود از نوعی معلولیت ذهنی رنج میبرند که چنین رفتاری را انجام میدهند، اظهار کرد: هر چند مدیریت شهری در چند سال اخیر اقدامات خوبی برای معلولان انجام داده اما اعتقاد داریم این فعالیتها کافی نیست.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این که راهاندازی پایانه ویژه معلولان و جانبازان از جمله این فعالیتها محسوب میشود، تصریح کرد: این پایانه در حال حاضر ۶۰ دستگاه خودروی ویژه این عزیزان که به زودی به ۱۰۰ دستگاه خودرو افزایش مییآبد را در اختیار دارد و اگر لازم باشد آن را به ۱۰ برابر افزایش میدهیم تا بتوانیم پاسخگوی سهم معلولان باشیم.
وی با تأکید بر این که مدیریت شهری مشکلات معلولان عزیز را درک میکند و امیدواریم این عزیزان نیز محدودیتهای مدیریت شهری را درک کنند، اضافه کرد: با وجود این که دولتهای نهم و دهم با دولت یازدهم از نظر تفکرات سیاسی ۱۸۰ درجه اختلاف دارند اما از منظر نوع نگاه به موضوعات حمل و نقلی تفاوت چندانی با هم ندارند و در زمینه تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی و تزریق منابع مالی مورد نیاز، مسائل و مشکلات مردم تهران همچون گذشته کماکان به قوت خود باقی است.
اختصاص دو تا چهار صندلی به معلولان و سالمندان در هر اتوبوس
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در گذشته برای خرید یک دستگاه اتوبوس داخلی به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان، ۵/۱۷ درصد قیمت آن یعنی ۵/۱۷ میلیون تومان پرداخت میکردیم اما امروز برای خرید همان اتوبوس باید ۴۰۵ میلیون تومان پرداخت کنیم، اظهار کرد: با تمام این مشکلات و با وجود این که در اتوبوسهای داخلی صندلی ویژه معلولان در نظر گرفته نشده در هر دستگاه اتوبوس دو تا چهار صندلی برای معلولان و سالمندان در نظر گرفتهایم.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که شهروندان معلول نیز باید مانند شهروندان سالم بتوانند از امکانات شهری از جمله شبکه حمل و نقل عمومی استفاده کنند، تصریح کرد: البته به این منظور علاوه بر مناسبسازی شهر و تجهیزات شهری، آگاهی و باور جامعه نسبت به این موضوع اهمیت بالایی دارد و باید در به منظور فرهنگسازی در این خصوص سرمایهگذاری کنیم.
وی با تأکید بر این که تهران شهری به وسعت ۷۲۰ کیلومتر مربع است که بیش از ۴ هزار کیلومتر معبر سواره دارد، اضافه کرد: جمعیت تهران در ساعات روز به ۱۲ میلیون نفر میرسد و از ۲۲ میلیون جابهجایی روزانه در تهران، ۱۲ میلیون جابهجایی از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی انجام میشود که این اعداد و ارقام نشان دهنده عظمت فعالیت در کلان شهر تهران است.
اجرای مسیرهای ویژه معلولان در ایستگاههای پر مسافر مترو
معاون شهردار تهران با اشاره به این که به منظور امکان استفاده نابینایان از مترو، نسبت به اجرای مسیر ویژه این عزیزان در ۵ ایستگاه پر تردد مترو اقدام کردهایم و اجرای این مسیر در سایر ایستگاههای پر مسافر را نیز در دستور کار داریم، اظهار کرد: البته علاوه بر این، ۸۴ تقاطع را به تغییر وضعیت دستی چراغهای راهنمایی برای نابینایان و معلولان مجهز کردهایم که این تعداد تا پایان سال جاری به ۱۸۴ تقاطع افزایش مییآبد.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در طبقه اول پارکینگهای عمومی متعلق به سازمان ترافیک، فضای پارک جهت خودروی معلولان در نظر گرفته شده، تصریح کرد: موضوع آموزش، اطلاعرسانی و فرهنگسازی در حوزه معلولان از اهمیت ویژهای برخوردار است و تمام دستاندرکاران حوزه حمل. و نقل شهری باید در ارتباط با نحوه برخورد با معلولان آموزش ببینند.
وی در پایان با تأکید بر این که اساساً شهر تهران از نوعی معلولیت رنج میبرد که نتیجه چند دهه بی توجهی به موضوعات مهمی همچون تردد معلولان است، خاطرنشان کرد: دستگاههای اجرایی باید ادبیات خود را در قبال معلولان عزیز عوض کنند و این عزیزان را به چشم شهروندان درجه دو نگاه نکنند، بلکه باید زمینه حضور معلولان به عنوان شهروندان درجه یک در زندگی شهری همچون شهروندان عادی فراهم شود و مدیریت شهری در این جهت از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نخواهیم کرد.
گفتنی است در این جلسه جمعی از فعالان حمایت و دفاع از حقوق معلولان به نمایندگی از جامعه معلولان به برخی از مسائل و مشکلات خود در مورد حمل و نقل شهری پرداخته و انتظارات، پیشنهادات و مطالبات خود را در این حوزه مطرح کردند.