خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

انتقالِ محلی بیماری دانگ در بندرلنگه و چابهار/ فراوانی پشه آئدس در برخی مناطق در پاییز بیشتر می‌شود

انتقالِ محلی بیماری دانگ در بندرلنگه و چابهار/ فراوانی پشه آئدس در برخی مناطق در پاییز بیشتر می‌شود
کد خبر : ۱۵۲۶۸۰۱

مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت آخرین وضعیت ابتلا به تب دنگی در کشور را تشریح کرد.

«عبدالرضا میراولیایی» مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا آخرین آمار ابتلا به بیماری دانگ در کشور را چنین عنوان کرد: آخرین آمار بیماری دانگ یا همان تب دنگی در کشور ۱۸۳ مورد است. عمده این موارد بیمارانی هستند که خارج از کشور مبتلا شدند و در کشور شناسایی شده اند. بخش زیادی از موارد ابتلا از کشور امارات متحده عربی بوده است. 

میراولیایی در خصوص انتقال محلی بیماری دانگ گفت: در دو منطقه از کشور یعنی بندرلنگه در استان هرمزگان و چابهار در استان سیستان و بلوچستان انتقال محلی بیماری دانگ را شاهد هستیم. انتقال محلی یعنی افرادی به بیماری دانگ مبتلا شده‌اند که سابقه سفر به کشورهای آلوده را ندارند، بلکه در داخل کشور مبتلا شده اند. 

 در بندرلنگه ۱۱ مورد و در چابهار ۳۰ مورد مبتلا شناسایی شده است

وی ادامه داد: در بندرلنگه ۱۱ مورد و در چابهار ۳۰ مورد بر اثر انتقال محلی به بیماری دانگ شناسایی شده است. اما با اقدامات کنترلی صورت گرفته شده مانند بهسازی محیط و عملیات مه‌پاشی فعلا موارد ابتلا در همین تعداد مانده است. 

میراولیایی مناطق آلوده به پشه آئدس در کشور را چنین بیان کرد: پشه آئدس در استان هرمزگان، جنوب استان سیستان و بلوچستان، بخش‌هایی از استان بوشهر، مازندران، گیلان و قسمت‌هایی از استان اردبیل شناسایی شده است. با توجه به این که شرایط زیست و تکثیر این پشه تقریبا در تمامی مناطق کشور وجود دارد، احتمال گسترش به استان‌های همجوار نیز هست. 

مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت درباره‌ موارد مرگ و میر در اثر ابتلا به تب دنگی گفت: یک مورد فوتی بر اثر ابتلا به تب دنگی داشته ایم. در اردیبهشت ماه یک خانم ۸۳ ساله در امارات به این بیماری مبتلا شده بود که در ایران شناسایی و در نهایت فوت شد. اما موارد فوتی دیگری در بین مبتلایان جدید بر اثر این بیماری نداشته ایم. 

پشه آئدس «آلبوپیکتوس» قابلیت زمستان گذرانی دارد

میراولیایی متذکر شد: در مناطقی که در حال حاضر پشه صید کرده‌ایم هر چه به سمت پاییز نزدیک شویم، با توجه به این که هوا خنک‌تر و احتمال بارندگی‌ها هم بیشتر می‌شود، فراوانی پشه آئدس نیز بیشتر می‌شود. 

او افزود: در شمال کشور آلودگی با پشه آئدس «آلبوپیکتوس» است و چون این پشه قابلیت زمستان گذرانی را دارد یعنی می‌تواند هوای خنک را تحمل کند، ممکن است حتی با سرد شدن هوا نیز همچنان این پشه در مناطق آلوده سردسیر کشور وجود داشته باشد، اما آلودگی در جنوب کشور با پشه آئدس «اجیپتی» است که در فصول سرد سال نمی‌تواند تولید مثل داشته باشد. به همین خاطر این پشه به اصطلاح زمستان گذرانی ندارد. 

اقدامات کنترلی در مرزهای کشور برای مقابله با بیماری دانگ

میراولیایی عنوان کرد: در بیش از یک دهه گذشته مناطق مرزی کشور رصد و پایش می‌شود. پشه آئدس که از سال ۹۸ شناسایی شد نیز پیرو همین نظام مراقبتی در مرزهای کشور بوده است. در حال حاضر در مناطق مرزی، فرودگاه‌های بین المللی و پایانه‌های مسافربری که در ارتباط با کشورهای آلوده هستند، آموزش‌های لازم به هموطنان داده می‌شود و اقدامات خود مراقبتی به آن‌ها توصیه می‌شود. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر افراد به یک کشور آلوده مانند امارات سفر می‌کنند از طریق مانیتورهای فرودگاه، اس‌ام اس و طرق مختلف دیگر به آن ها آموزش می‌دهیم که در آن کشور آلوده حتما در فضای مسقف و فضایی که درب و پنجره‌ها توری داشته باشد ساکن باشند. لباس‌های روشن، بلند و آزاد بپوشند. علاوه بر این‌ها هر چیزی که می‌تواند زیستگاه‌های پشه آئدس باشد مثل ظروف زیر گلدان، قوطی کنسرو و بطری آب معدنی را افراد از محل زیست‌شان دور کنند و یا از بین ببرند. 

مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت تصریح کرد: تشخیص ابتلا به بیماری دانگ از طریق کیت‌های تشخیص امکان‌پذیر است. این کیت‌های تشخیصی خیلی سریع ظرف مدت حداکثر ۲۰ دقیقه مشخص می‌کند که فرد به بیماری مبتلا شده است یا خیر. 

میراولیایی در خصوص کنترل مسافران در مرزها توضیح داد: در ابتدا از طریق تب‌سنج‌ها علائم آن‌ها بررسی می‌شود و در صورت مشاهده علائم مشکوک به بیماری دانگ از کیت‌های تشخیص که در آنجا وجود دارد، استفاده می‌شود. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: افراد تا دو هفته بعد از ورودشان به کشور علائم شبیه به بیماری تب دنگی مانند تب ناگهانی بالای ۳۸ درجه، بدن درد، سردرد، درد پشت عضله‌های چشم، خونریزی‌های مخاطی، دل درد، تهوع و استفراغ را داشته باشند حتما به پزشک مراجعه کنند. همین طور باید سابقه سفرشان به کشور آلوده را بگویند، چرا که تشخیص زودهنگام بیماری دانگ می‌تواند به بیمار کمک کند تا وارد بازه نگران کننده نشود و با مراقبت مختصری بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز