رییس اداره تعرفه گذاری خدمات درمانی معاونت درمان:
دو هزار خدمت بدون تعرفه در مراکز درمانی ارائه میشود / لزوم اعمال تعرفه گذاری منطقهای
اگر قیمت تمام شده خدمات برای ارائه کنندگان خدمت در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و بخشهای دولتی در نظر گرفته شود طبعاً شاهد اجرای روانتر و صحیحتر قوانبن و این برنامهها خواهیم بود.
ایلنا: رییس اداره تعرفه گذاری خدمات درمانی معاونت درمان از ارائه ۲ هزار خدمت بدون تعرفه در مراکز درمانی کشور خبر داد و گفت: این خدمات به روز است و در کتاب مرجع سلامت وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر زندی اختلاف سطح درآمدی پزشکان در بخشهای دولتی و خصوصی، عدم تفکیک جزء فنی و جزء حرفهای تعرفه گذاری، وجود خدمات بسیار زیاد فاقد تعرفه و عدم کفایت منابع جهت منطقی شدن تعرفهها را معضلات فعلی بحثتعرفه گذاری دانست و گفت: در حال حاضر ۲ هزار خدمت به روز بدون تعرفه مشخص در مراکز درمانی ارائه میشود که در کتاب مرجع سلامت عنوانی برای آنها وجود ندارد. برای عبور از بن بستها منطقی شدن تعرفه در بخش هتلینگ و تعریف منطقی خدمات و منابع ضروری است.
وی افزود: تعرفه گذاری منطقی موجب کاهش دریافتهای غیرمتعارف، ایجاد انگیزه برای تمام وقت شدن پزشکان و اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع میشود.
زندی گفت: اگر قیمت تمام شده خدمات برای ارائه کنندگان خدمت در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و بخشهای دولتی در نظر گرفته شود طبعاً شاهد اجرای روانتر و صحیحتر قوانبن و این برنامهها خواهیم بود.
وی تصریح کرد: باید مشخص شود به چه قیمت خدمات خریداری میشوند و مبنای تعرفه گذاری باید علمی، منطقی و در سطح خدمت رسانی دولتی و خصوصی باشد.
رییس اداره تعرفه گذاری خدمات درمانی معاونت درمان ادامه داد: واقعی شدن تعرفهها در خدمات پاراکلینیک نیز موجب کاهش زیرمیزی شده و بحثارجاع بیماران از بیمارستانهای دولتی که پذیرنده بسیاری از بیماران کم درآمد هستند را به سایر مراکز کاهش میدهد.
وی ماندگاری پزشکان و متخصصان در مناطق محروم را از دیگر فواید تعرفه گذاری منطقی خدمات دانست و گفت: ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بحثبسیار مهمی است که کسری منابع آن باید از طریق تعرفه گذاری منطقی و صحیح جبران شود.
زندی در تبیین تفاوت هزینه و قمیت خدمات گفت: از لحاظ اقتصادی هزینه و قیمت دو مفهوم متفاوتند، هزینهها بر اساس وروردیهای منابع مورد استفاده جهت تولید یک واحد خدمت محاسبه شده و ارزش منابع استفاده شده نیز قیمت نهادهها را مشخص میکند و قیمت گذاری تعرفهها نیز دو جزء فنی و حرفهای دارد.
وی در خصوص قوانین مربوط به بحثتعرفه گذاری خدمات درمانی اظهار داشت: بند ۱۵ قانون تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی، بند ۸ ماده ۱ قانون بیمه همگانی مصوب سال ۱۳۷۳، بند «ک» ماده ۳ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب سال ۱۳۷۳ و بند «ه» ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه کشور به بحثتعرفه گذاری اشعار دارند.
اعمال نگاه منطقهای در تعرفه گذاری
رییس اداره تعرفه گذاری خدمات درمانی معاونت درمان هدف اصلی در تعرفه گذاری را نگاه منطقهای به تعرفه گذاری دانست و گفت: این نگاه در سالهای ۷۵ تا ۸۰ وجود داشته است که بر اساس آن ضرایب تعرفهها در مناطق محروم برای ماندگاری پزشکان در این مناطقه افزایش مییابد.
زندی بیان داشت: هر رفتار غلطی در تعرفه گذاری زمینه نارضایتی ارائه کنندگان خدمت را فراهم کرده و موجب گسترش دریافتهای غیرمتعارف، تقاضای القایی، ارجاع فاقد منطق پزشکی خارج از روشهای پیش بینی شده در راهنماهای بالینی و کاهش کیفیت خدمت میشود.
وی روش هزینه یابی تعرفه را استاندارد، نرمال و واقعی اعلام کرد و گفت: ما در پی تعرفه گذاری واقعی هستیم و باید بهترین متدولوژی را برای تعرفه هتلینگ انجام دهیم زیرا آنچه امسال در بخش کارشناسی شورای عالی بیمه در این خصوص مطرح شده گرچه ایده آلترین مدل است ولی مورد رضایت معاونت درمان نیست.
وی در پایان لزوم اصلاح نظام پرداخت را متذکر شد و اظهار داشت: روشهای پیشرفتهتر نسبت به روشهای فعلی نیز وجود دارد که مبتنی بر تشخیص است ولی هم اکنون اعمال نمیشود.