انجمن حمایت از مصرف کنندگان خواستار نصب تعرفهها در مراکز درمانی شد
«مهمترین شاخص تعیین نرخ تعرفههای درمانی، عرف همکاران دیگر است نه قدرت بیمار در دریافت آن خدمت، نه رضایت مراجع در پرداخت و نه اصول دیگر حرفهای و این در شرایطی است که بیمار هیچگونه گزینه دیگری ندارد.»
ایلنا: انجمن حمایت از مصرف کنندگان، خواستار پایبندی و رعایت سوگند و احترام به حقوق بیماران از سوی تمام پزشکان و مراکز درمانی شد.
به گزارش ایلنا، این انجمن در اطلاعیهای که روز دوشنبه منتشر کرده، از جامعه پزشکی خواست استیفای حقوق خود را از طریق انجمنهای تخصصی یا سازمان نظام پزشکی دنبال کند.
در این اطلاعیه آمده است: اگرچه دامان اکثریت جامعه پزشکی از پدیده شرم آور «زیرمیزی» دور است اما متاسفانه تعداد غیرقابل انکاری از اطبا به ویژه جراحان که بیماران را در شرایط اضطراری میبینند، بدون درنظر گرفتن اینکه هزینه جایگاه علمی آنان را جامعه پرداخت کرده با قرار دادن شرط پرداخت نرخ تعیین شده گاهی برابر یا بیشتر از نرخ کشورهای اروپایی از طرف خودشان حاضر به ارائه خدمت هستند.
«مهمترین شاخص تعیین این نرخ، عرف همکاران دیگر است نه قدرت بیمار در دریافت آن خدمت، نه رضایت مراجع در پرداخت و نه اصول دیگر حرفهای و این در شرایطی است که بیمار هیچگونه گزینه دیگری ندارد.»
انجمن حمایت از مصرف کنندگان در این اطلاعیه میافزاید: بیتردید یکی از عوامل اینگونه برخوردها(دریافت زیرمیزی) غیرشفاف بودن تعرفه خدمات پزشکی مربوطه است به این دلیل انجمن حمایت از مصرف کنندگان از تمامی دست اندرکاران امور پزشکی از جمله بیمارستانها تقاضا دارد به منظور حفظ احترام به حقوق بیماران و همگام با اغلب کشورها، همه تعرفههای پزشکی و خدمات مربوطه را در مراکز درمانی و مطبها در معرض دیدگان عموم بیماران قرار داده تا ضمن شفاف سازی خدمات ارائه شده از احتمال وقوع اینگونه اعمال غیراخلاقی تا حدودی جلوگیری شود.
انجمن حمایت از مصرف کنندگان در اطلاعیه خود یادآوری کرده است که نصب و درج تعرفههای خدمات در تمام بنگاههای اقتصادی طبق قانون ضروری و لازم الاجرا است.
این انجمن از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواسته است تا با هماهنگی جامعه پزشکی بر نصب تعرفههای خدمات پزشکی در همه مراکز درمانی کشور در کمترین زمان ممکن، نظارت کند.